Incompany cursussen personen- en familierecht VU Law Academy

Op zoek naar een incompany cursus of opleiding op het gebied van personen- en familierecht?

De docenten van de VU Law Academy zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van personen- en familierecht en kunnen u en uw medewerkers inzicht bieden in wetgeving, rechtspraak en literatuur. Of u nu uw basiskennis wilt opfrissen, of juist behoefte heeft aan verdiepende inzichten binnen een bepaald onderwerp.

Samen bekijken we uw wensen en formuleren we een programma dat aansluit bij uw opleidingsbehoefte. Hierbij kunnen we ons baseren op een bestaande cursus, of geheel op maat een traject samenstellen.

Welke incompany cursus past bij u?
Bekijk hieronder het overzicht met expertisegebieden en enkele mogelijke voorbeeldcursussen die toegespitst kunnen worden op uw wensen. Weet u nog niet welke cursus het beste bij uw organisatie past, zoekt u een cursus op een ander onderwerp, of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!

Bekijk de mogelijkheden

• Expertisegebieden

• Bewijsrecht in familiezaken
    • Internationale kinderontvoering
    • Procespositie minderjarige in familiezaken
    • Verhuisproblematiek
  • Voorbeeldcursussen

• Actualiteiten erfrecht
      Aan het einde van deze cursus kunnen de deelnemers de ontwikkeling en stand van zaken van de wet- en regelgeving en de jurisprudentie met betrekking tot het erfrecht problematiseren en beter doorgronden. Op basis daarvan kunnen zij in hun dagelijkse (advies)praktijk beter onderbouwde beslissingen nemen met betrekking tot juridische vraagstukken die betrekking hebben op de toepassing van het erfrecht.
    • Actualiteiten Personen- en familierecht
      In deze cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: het aangaan van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap; (echt)scheiding; levensonderhoud; afstamming; gezag en omgang; huwelijksvermogensrecht; meerderjarigenbescherming.
    • Internationale kinderontvoering
      In deze cursus wordt ingegaan op de relevante nationale en internationale wet- en regelgeving op het terrein van internationale kinderontvoering, jurisprudentie en actuele rechtsontwikkelingen.
    • Procesrecht in familiezaken
      In deze cursus worden actuele ontwikkelingen op het terrein van het familieprocesrecht behandeld. Centraal staan twee belangrijke onderwerpen binnen het familieprocesrecht: het bewijsrecht en de procespositie van de minderjarige. Aan de hand van actuele jurisprudentie worden deze onderwerpen uitgediept.
    • Verhuisproblematiek na scheiding: conflictpreventie en conflictoplossing
      In deze cursus staat het voorkomen en oplossen van conflicten over verhuizing met kinderen na scheiding centraal. Het aantal procedures over deze zaken neemt de laatste jaren sterk toe, onder invloed van de normen van het gezamenlijk gezag en van een gelijkwaardige verzorging en opvoeding. Voor rechters die beslissingen moeten nemen in verhuiszaken is het balanceren tussen het bieden van rechtszekerheid enerzijds en het leveren van maatwerk anderzijds. In de cursus zal worden ingegaan op de kaders die de Hoge Raad biedt voor het oplossen van geschillen in verhuiszaken. Ook de toepassing van deze vaste rechtspraak van de Hoge Raad door feitenrechters en de lijn die in de feitenrechtspraak te ontdekken valt, komen aan orde.

Een incompany cursus aanvragen

Wilt u weten wat de VU Law Academy voor uw organisatie kan betekenen, of heeft u al een specifieke opleidingsvraag? Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak.

Ireen Schouten

Opleidingsmanager incompany cursussen
T 020 598 6255.

E  i.schouten@vu.nl

Wij bellen u terug!

Nu geen tijd om te bellen of uw vraag in een bericht te verwoorden?

Stuur ons een e-mail met de dag en het tijdstip waarop we contact met u kunnen opnemen, dan bellen wij u terug op een moment dat het u schikt.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Contactpersoon

Portretfoto Ireen Schouten