Dream Team Reduce Food Waste

Onderzoek hoe je studenten en medewerkers bewust maakt van voedselverspilling en hen verleid tot het maken van betere keuzes.

Het Dream Team Food Waste zal zich richten op het onderzoeken en aanpakken van voedselverspilling op onze campus en omgeving.

Over de hele wereld gooien we nog steeds onnodig voedsel weg, terwijl er een deel van de bevolking honger lijdt. Dit heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de mensen die voedsel nodig hebben maar ook voor ons milieu, omdat al geproduceerd voedsel verspilde grondstoffen, water en energie bevat. In Nederland alleen al wordt jaarlijks zo'n 33 kilo voedsel en 65 liter drinken per persoon verspild. Dit moet veranderen, en ook op onze VU-campus kunnen we hieraan bijdragen!

In dit Dream Team richten we ons op het tegengaan van voedselverspilling op campus. Door middel van het verder uitwerken van een ‘pick-up’ systeem dat werkt via Telegram bots, proberen we het weggooien van eten na evenementen op de campus tegen te gaan. Daarnaast kijken we naar het bestelsysteem PlanonCloud. Medewerkers van de VU gebruiken dit systeem om catering te bestellen. We proberen om bewustwording te creëren onder medewerkers door middel van educatieve aanpassingen binnen het bestelproces. Dit alles met het oog op het creëren van een duurzamere cultuur. En wat dacht je van het project om het Déjà VU festival in juni 2025 geheel circulair proberen te maken?

Met jouw hulp kunnen deze plannen en concepten worden doorgezet, maar er is uiteraard ook ruimte voor nieuwe ideeën en oplossingen om voedselverspilling op campus tegen te gaan. Ben je creatief, oplossingsgericht, duurzaam en enthousiast? Dan is dit echt iets voor jou! Ga samen aan de slag met studenten van alle leeftijden en studies, maak nieuwe vrienden en leer van elkaar. Samen gaan jullie voedselverspilling tegen op de VU en werken jullie aan een duurzamere toekomst.

Docent ambassadeur: Neele van den Bongardt
Neele werkt bij de VU Green Office, een initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam dat zich richt op duurzaamheid en milieubewustzijn binnen de universiteit. De VU Green Office is een platform dat studenten en medewerkers samenbrengt om duurzame initiatieven te bevorderen en de ecologische voetafdruk van de universiteit te verkleinen.

Dit team is gelinkt aan het VU-profielthema Science for Sustainability