Dream Team Reduce Food Waste

Onderzoek hoe je studenten en medewerkers bewust maakt van voedselverspilling en hen verleid tot het maken van betere keuzes.

Het Dream Team Food Waste zal zich richten op het onderzoeken en aanpakken van voedselverspilling op onze campus en omgeving.

Over de hele wereld gooien we nog steeds onnodig voedsel weg, terwijl er een deel van de bevolking honger lijdt. Dit heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de mensen die voedsel nodig hebben maar ook voor ons milieu, omdat al geproduceerd voedsel verspilde grondstoffen, water en energie bevat. In Nederland alleen al wordt jaarlijks zo'n 33 kilo voedsel en 65 liter drinken per persoon verspild. Dit moet veranderen, en ook op onze VU-campus kunnen we hieraan bijdragen!

In dit Dream Team zullen we ons richten op het bewustmaken van studenten en medewerkers over voedselverspilling en hen verleiden tot betere keuzes. We willen een duurzamere cultuur creëren waarin we voedselverspilling tot een minimum beperken.

Hoe kunnen we bijvoorbeeld ervoor zorgen dat horecagelegenheden op de VU vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, zodat er minder eten wordt weggegooid? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet te veel voedsel bestellen, afhalen of van huis meenemen en het ook daadwerkelijk helemaal opeten? En hoe kunnen we restjes een goede bestemming geven, zodat er niets onnodig wordt verspild?

In dit Dream Team gaan we nauw samenwerken met de professionals op de VU campus, advies uitbrengen en echte impact maken!

Je zou kunnen denken aan:

1. Educatie en Bewustwording: Organiseer workshops, lezingen en evenementen om studenten en medewerkers te informeren over het probleem van voedselverspilling en hoe zij - op werk maar ook thuis - een verschil kunnen maken.

2. Communicatiecampagnes: Lanceer bewustmakingscampagnes op de campus, zoals via posters, flyers, TV schermen en social media, om studenten bewust te maken van voedselverspilling en hen te inspireren om actie te ondernemen.

3. Praktische Tips: Advies over maaltijdplanning, restjes hergebruiken, portiecontrole en slim boodschappen doen.

4. Samenwerking met Horeca: Bewustwording vergroten bij eetgelegenheden en maatregelen stimuleren, zoals kleinere porties en overschotten doneren aan goede doelen.

5. Beperken van voedselverspilling bij VU evenementen: Organisatoren aanmoedigen om maatregelen te nemen tegen verspilling, bijvoorbeeld door restjes een goede bestemming te geven.

Dit zijn maar voorbeelden. Samen kunnen we oplossingen bedenken die niet alleen praktisch haalbaar zijn, maar ook mensen enthousiast maken om bewust met voedsel om te gaan.

Docent ambassadeur: Ingeborg Brouwer
Ingeborg is een voedingswetenschapper en is hoogleraar voeding voor gezond leven aan de afdeling Gezondheidswetenschappen. Zij onderzoekt de effecten van voeding op gezondheid en duurzaamheid. Zij kijkt daarbij wat verschillende voedingsmiddelen en voedingspatronen doen op gezondheids- en welzijnsuitkomsten en hoeveel druk ze geven op het milieu, bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen of landgebruik. Ingeborg ziet ernaar uit om samen met de studenten te zorgen dat Nederland een beetje beter wordt.

Docent ambassadeur: Margreet Olthof
Margreet werkt bij de afdeling Gezondheidswetenschappen, is voedingswetenschapper en opleidingsdirecteur van de master Health Sciences. Zij doet onderzoek op het gebied van voeding en gezondheid van mensen, waaronder voeding in specifieke levensfases (jong & oud), gezondheidseffecten van voedingsmiddelen (zoals koffie), en duurzame, gezonde voeding voor mens en planeet. Zij gaat graag met het Dream Team de uitdaging aan om voor de grote missie "planeetvriendelijk eten’’ concrete en creatieve plannen te maken die mensen helpen om gezondere en duurzamere voedingskeuzen te maken.

Dit team is gelinkt aan het VU-profielthema Science for Sustainability