De muziek van Johannes Brahms wordt vaak gezien als een perfecte synthese van klassieke traditie en romantiek. Hij werkte binnen klassieke genres als symfonie, concert, pianomuziek en kamermuziek, maar in een uitgesproken romantisch idioom. Anders dan tijdgenoten als Berlioz en Liszt vermeed hij virtuoze orkestrale effecten. Tot verrassing van muziekminnend Wenen – waar Brahms zich in 1862 vestigde – was hij vooral een bewonderaar van Johann Sebastian Bach. Bachs diep doorwrochte composities hadden de grootste invloed op Brahms’ stijl.
Brahms’ muziek is doortrokken van een sterk besef van vergankelijkheid. Of het nu kamermuziek – zijn grote specialiteit! – orkest- of koorwerken zijn, veel van zijn composities ademen een weemoedige, herfstige sfeer. Dit stelde hem in staat tot indringende muzikale reflecties op de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan, zoals in Ein deutsches Requiem (op. 45, 1868) en Nänie (op. 82), met de openingswoorden: ‘Auch das Schöne muss sterben.’
In tien colleges maakt u kennis met een representatieve selectie uit Brahms’ oeuvre, geplaatst tegen de achtergrond van zijn levensverhaal en het muzikale leven in Wenen in de tweede helft van de 19e eeuw. Na afloop kunt u als muziekliefhebber Brahms’ muziek zelfstandig verder verkennen.
Onderwijsvorm: 10 hoorcolleges met ruimte voor vragen na afloop.
Literatuur: Gedrukte syllabus.
Studiebelasting: ongeveer 1 uur per week.
Verwachte voorkennis: Kennis van het notenschrift is geen vereiste, maar de docent zal ten behoeve van degenen die het notenschrift machtig is tijdens de colleges fragmenten uit Brahms’ muziek in de PowerPoint tonen om aspecten van Brahms’ muziek te verduidelijken.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven