Medewerkers en studenten reflecteren op de toekomst en geschiedenis van economie

28 mei 2024
Het economisch denken heeft in 75 jaar veel veranderingen doorgemaakt. Hoe heeft het economisch denken zich in Nederland en aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) ontwikkeld? En wat kunnen we daarvan leren voor de toekomst? Die vragen stonden centraal tijdens het symposium op 22 mei 2024, ter ere van het 75-jarig bestaan van de School of Business and Economics.

In de ochtend werd het publiek ondergedompeld in de rijke geschiedenis van de faculteit en maakten ze kennis met economen zoals Bob Goudzwaard, Jan Ridder en Jelle Zijlstra, die een grote stempel hebben gedrukt op het economisch denken in Nederland en aan de faculteit. Joost Hengstmengel (Universitair docent Theologie en Economie) en Govert Buijs (Hoogleraar Maatschappelijke en Economische Vernieuwing, Goldschmeding Chair) vertelden hier met verve over. Daarna nam Klarita Gërxhani, hoogleraar Socio-economics, het publiek mee in de ontwikkeling van de experimentele economie. Economische theorieën worden steeds vaker met experimenten getoest, om zo economisch gedrag nog beter te kunnen verklaren.

Ook de mening van het publiek werd getoest, met behulp van Mentimeter. Zo was een meerderheid van de aanwezigen het eens met de stelling dat het vakgebied economie hard toe is aan verandering (6.2 punten op een schaal van 1 tot 10). Op de vraag met welke econoom het publiek het liefst had willen lunchen, kozen 21 mensen voor Bob Goudzwaard, die helaas op 20 april 2024 op 90-jarige leeftijd is overleden. Evenveel mensen kozen voor nobelprijswinnaar Elinor Ostrom.

Een panel van economen en bedrijfskundigen legde vervolgens de link tussen het verleden en de toekomst. Arjen Siegmann (bijzonder hoogleraar Waardevol Werk en Christelijk-Sociaal Denken), Katinka Quintelier (universitair hoofddocent Strategie en Ethiek) en Hans Visser (emeritus hoogleraar International Economics and Money and Banking) deelden hun visie, onder leiding van dagvoorzitter Esther van Rijswijk.

Nadat het publiek en de sprekers alles konden laten bezinken tijdens de lunch, was het tijd voor een interactief middagprogramma. Decaan Arjen van Witteloostuijn vroeg het publiek en het panel op het podium om advies: hoe kan de faculteit zich nog beter onderscheiden en wat kunnen we doen om de opleidingen nog beter te laten aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen?

Eerst was het de beurt aan het panel om te brainstormen over de vragen van de decaan, bestaande uit Wendy Janssens (hoogleraar ontwikkelingseconomie), Bas Jacobs (hoogleraar publieke economie), Arjo Klamer (bijzonder hoogleraar humane economie) en Christine Moser (universitair hoofddocent organisatietheorie). Vervolgens gingen studenten, (oud-)medewerkers en andere geïntereseeerden in groepjes met elkaar in gesprek en gaven ze via Mentimeter advies aan de decaan. Adviezen die aan bod kwamen waren onder andere: meer aandacht voor de actualiteit en problemen uit de ‘echte wereld’, meer casussen, meer ruimte voor filosofie van de economie en ethiek, studenten inspireren en enthousiast maken over het onderwerp. Sommigen droomden er van om de master met één jaar te verlengen, terwijl anderen benadrukten dat er toch echt keuzes gemaakt moeten worden tussen alle onderwerpen. In ieder geval is er genoeg stof om over na te denken en zal de discussie een vervolg krijgen.

Daarna was het tijd voor zelfreflectie: wat voor rol zouden economen en bedrijfskundigen in de toekomst moeten vervullen? De discussie werd afgetrapt met een vurig betoog van twee wetenschappers die hier een verschillende visie op hebben: Pieter Gautier (hoogleraar arbeidsmarkt) en Julia Schaumburg (hoogleraar Econometric Methods and Applications en klimaatactivist voor Science Rebellion). Daarna volgde opnieuw een levendige discussie in de zaal.

Na al het denkwerk was het tijd om de lachspieren te trainen met comedian Greg Shapiro, bekend van Boom Chicago en de ‘Netherlands Second’ video van Zondag met Lubach, waarin Shapiro de stem van Trump imiteerde.

We kijken terug op een inspirerend symposium en willen alle deelnemers, sprekers en dagvoorzitter Esther van Rijswijk van harte bedanken.

Meer informatie
Meer weten over het symposium of over onderzoek van VU School of Business and Economics? Neem contact op met wetenschapsredacteur Yrla van de Ven, y.f.van.de.ven@vu.nl of 06-26512492.