Driekwart eeuw, en vitaler dan ooit…

21 november 2023
In het najaar 1948 arriveerde het eerste cohort studenten aan de toenmalige Faculteit der Economische en Sociale Wetenschappen in de Koningslaan te Amsterdam. Inmiddels zijn wij 75 jaar verder en heten wij de School of Business and Economics. In die 75 jaar is heel veel veranderd, maar in de kern zijn wij nog altijd wie wij toen ook waren – een gemeenschap die dicht bij de samenleving staat.

In 1948 speelde een fundamentele discussie over de koers van de nieuwe faculteit, met een “normatief” en een “positief” kamp. Het tweede kwam als overwinnaar uit de strijd. Sindsdien wordt neutrale wetenschap, voor zover dat kan bestaan, gecombineerd met veel aandacht voor impact in en op de samenleving. Toen was de vraag hoe een Christelijk economie eruit zou moeten zien. Vandaag staan verschillende vormen van duurzaamheid centraal.

Het was en is een gemeenschap om trots op te zijn – een gemeenschap die hoofd en hart combineert: het hoofd van het wetenschappelijke instrumentarium met het hart van het maatschappelijk belang. Ook in de komende 75 jaar!

Arjen van Witteloostuijn