Studenten, alumni en personeel delen innovatieve ideeën tijdens Impact Showroom

29 november 2023
Op 22 November werd de lobby in het Nieuwe Universiteitsgebouw omgetoverd tot een Impact Showroom. Studenten, medewerkers en andere belangstellenden kwamen bij elkaar om nieuwe ideeën te delen op het gebied van bedrijfskunde en economie, met een positieve maatschappelijke impact. We kijken terug op een bruisende middag met veel inspirerende ideeën en discussies.

Bezoekers van de Impact Showroom kregen maar liefst zestien innovatieve ideeën voorgeschoteld. Zo werd er bijvoorbeeld een applicatie gepresenteerd die klanten helpt om duurzamer te winkelen, en een platform waarop SBE studenten zich als consultants kunnen aanbieden voor maatschappelijke projecten. Andrew Spitz (sociaal ondernemer en bedenker van Frolic Studio), Christina Caljé (voorzitter van de SBE advisory board en mede-oprichter van de Impact Investment Group) en Tima Bansal (Hoogleraar Duurzaamheid en Strategie aan de Ivey Business School in Canada) vormden een deskundige jury die drie winnende inzendingen koos. De winnende teams ontvingen een award en zullen in de komende periode ondersteuning krijgen bij de verdere ontwikkeling van hun idee. Het publiek mocht ook stemmen en deelde een publieksprijs uit.

Winnende ideeën
De “Impact en Inspiration Award” ging naar Tom Tetteroo voor het idee om een platform te bouwen waarop mensen met elkaar in verbinding komen en op een leuke en makkelijke manier aan duurzame acties mee kunnen doen: “CollAction”. Tom Tetteroo licht toe: “Met een online omgeving kun je het dilemma van collectieve actie, waarbij mensen niet bijdragen aan een gezamenlijk doel omdat ze er persoonlijk niet veel voordeel van zien, vermijden. Door op een slimme manier om te gaan met sociale interacties, en tegelijkertijd te laten zien dat je met je groep vrienden wel degelijk een impact kan maken, kunnen wij duurzame acties aantrekkelijk maken. Uiteindelijk hopen wij met CollAction in Nederland de app te worden waar mensen aan denken als zij hun dagelijks leven duurzamer willen maken, op een leuke manier.”

De “Education Award” ging naar universitair hoofddocent Jost Sieweke voor het idee “AI in Education.” Het idee ontstond toen hij een vak gaf over leiderschap in crisistijd. Jost Sieweke: “Toen ik het vak in 2022 voor het eerst gaf, realiseerde ik me dat studenten pas echt leren over crisis leiderschap als ze daadwerkelijk een crisis hebben meegemaakt. Daarom wil ik nu zeer realistische, ervaringsgerichte leermogelijkheden creëren voor studenten. Voor mijn vak “Leidinggeven in tijden van crisis en onzekerheid” van de Executive MBA heb ik bijvoorbeeld een live simulatie ontwikkeld waarin studenten ongeveer 3 uur lang werkten aan een echte crisis en steeds werden geconfronteerd met nieuwe informatie en onverwachte ontwikkelingen. In tegenstelling tot de meeste computersimulaties hoefden studenten niet zelf te kiezen tussen bepaalde opties, maar konden ze beslissingen nemen in een groep en kon ik flexibel reageren op hun beslissingen (met de hulp van AI-tools zoals ChatGPT).”

De “Collaboration award” ging naar student Rijk Crolla voor het idee “The Hand Project.” Met hun bedrijfsevenementen creëren Rijk en zijn team protheses voor mensen in Afrika. Rijk Crolla licht toe: "Wij geloven dat bedrijven wat betreft teambuilding hoger kunnen inzetten dan een middagje lasergamen. Onderzoek toont aan dat het veel voordelen heeft om teambuilding te combineren met tastbare sociale impact. Dat is precies wat wij doen. Tijdens onze evenementen maken teams echte functionele protheses voor mensen in Afrika. Volledig kosteloos voor de ontvanger. Op deze manier combineren we bedrijfsteambuilding met positieve impact, zowel voor de ontvangers van de handprotheses als voor de deelnemende teams."

De publieksprijs ging naar Bas de Groot en Maarten de Groot voor het idee “Unlocking the Power of Impact Transparency”. Bas de Groot: “Wij zijn beiden actief voor een stichting die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van een geavanceerd impactmeetinstrument, volledig gebaseerd op de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.” Een beter instrument om impact te meten is volgens De Groot hard nodig. “Minder dan 2,5% van de totale mondiale activa onder beheer gaat naar bedrijven met impact. Dat slechts een schokkende 2,5% met impact wordt belegd komt doordat de vermogensbeheersector geen toegang heeft tot een uniforme standaard voor het meten van impact. Hoewel de belangstelling groeit, vinden wij dat de ontwikkelingen niet snel genoeg gaan.”

We kijken terug op een inspirerend evenement en kijken uit naar de verdere ontwikkeling van deze ideeën met maatschappelijke waarde! We raden ook iedereen aan om de andere ideeën te bekijken die zijn ingestuurd voor de SBE Impact Showroom.

Meer weten over de Impact Showroom of over ons onderzoek? Neem contact op met wetenschapsredacteur Yrla van de Ven, y.f.van.de.ven@vu.nl, +31 6 26512492.