Bas van der Klaauw krijgt NWO-beurs voor onderzoek lotingssystemen in onderwijs

24 juli 2024
Hoogleraar Beleidsevaluatie Bas van der Klaauw van VU School of Business and Economics heeft een financiering ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van de NWO Open Competitie - SGW. Van der Klaauw doet onderzoek naar lotingssystemen in het voortgezet onderwijs en voert zijn onderzoek uit in samenwerking met VU-econoom Nadine Ketel en hoogleraren Monique de Haan en Hessel Oosterbeek van de Universiteit van Amsterdam.

Van der Klaauw zal zijn onderzoek richten op de effecten van het lotingssysteem dat wordt gebruikt door middelbare scholen in Amsterdam om schaarse plekken te verdelen. Ondanks dat dit lotingssysteem is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten, heerst er ontevredenheid onder leerlingen, ouders, scholen en politici over de uitkomsten. Van der Klaauw: “Het onderzoek komt voort uit onze jarenlange samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Amsterdamse scholen bij het opzetten en evalueren van de jaarlijkse loting voor middelbare scholen. Het doel van het onderzoek is om de data grondig te analyseren om inzicht te krijgen in de keuzes die leerlingen maken voor middelbare scholen en de consequenties daarvan.”

Het onderzoek van Van der Klaauw zal zich richten op het analyseren van de lange-termijn cognitieve en niet-cognitieve uitkomsten van het huidige lotingssysteem. Door gebruik te maken van gedetailleerde institutionele kennis en rijke administratieve en survey data, zal hij de afruil tussen welvaart, (on)gelijke leeruitkomsten en diversiteit in kaart brengen. Deze inzichten zijn cruciaal voor het verbeteren van lotingssystemen en het bevorderen van eerlijkere en effectievere onderwijskansen voor alle leerlingen.

De toekenning van de NWO Open Competitie SGW beurs aan Van der Klaauw onderstreept de relevantie en impact van zijn onderzoek binnen het Nederlandse onderwijssysteem. Het onderzoek zal praktische inzichten bieden die kunnen bijdragen aan beleidsaanpassingen en verbeteringen in de wijze waarop schoolplekken worden toegewezen. “Het onderzoek zal ook inzicht geven in de consequenties van schoolkeuze. Het zal de toegevoegde waarde van een school en de geschiktheid voor verschillende typen leerlingen belichten. Dit is essentieel om een afweging te maken tussen optimale leerwinst en segregatie”, beschrijft van der Klaauw.

Over de NWO Open Competitie – SGW

Met de NWO Open competitie - SGW wil het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen onderzoekers de kans geven onderzoek te verrichten naar een onderwerp van eigen keuze, zónder thematische randvoorwaarden. Het financieringsinstrument is bedoeld voor een brede groep onderzoekers in verschillende fases van hun wetenschappelijke loopbaan.