Econometrist Marina Friedrich ontvangt Veni-beurs voor klimaatonderzoek

17 juli 2024
Econometrist Marina Friedrich van VU School of Business and Economics ontvangt een Veni onderzoeksbeurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Friedrich wil econometrische methoden geschikter en toegankelijker maken voor klimaatonderzoekers, zodat klimaatproblemen nog beter onderzocht kunnen worden.

Om klimaatverandering aan te pakken is het belangrijk om inzicht te hebben in de ontwikkelingen en relaties tussen klimaatobservaties, zoals de uitstoot van broeikasgassen en temperatuur. Econometrische methoden zouden daarbij kunnen helpen, maar die zijn voor klimaatonderzoekers vaak nog niet toegankelijk, en de methoden zijn ook niet altijd direct toe te passen op klimaatdata. Met diens onderzoek wil Friedrich, universitair docent Econometrie, econometrische methoden toegankelijker en geschikter maken voor klimaatonderzoek.

“Klimaatonderzoekers die gebruik willen maken van econometrie staan nu nog voor twee uitdagingen,” zegt Friedrich. “Niet alle analysetools zijn geschikt voor klimaatdata, en veel tools zijn ook maar beperkt publiek toegankelijk.” Het eerste probleem wil ze oplossen door nieuwe methoden te ontwikkelen voor de analyse van klimaatrelaties die onderhevig zijn aan structurele veranderingen zoals klimaatverandering. Het probleem van de toegankelijkheid wil ze oplossen door bestaande methoden publiek beschikbaar te maken via open source en gebruiksvriendelijke software.

De mogelijke toepassingen van econometrie binnen klimaatonderzoek zijn eindeloos. Friedrich: “Ik wil bijvoorbeeld samen met collega’s van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) onderzoek doen naar de relatie tussen de oogsten van boeren en klimaatvariabelen, en hoe die relatie verandert als gevolg van klimaatverandering. Dat is belangrijk om te weten met oog op de voedselzekerheid.”

Een ander voorbeeld is het onderzoek van Friedrich naar het broeikasgas ethaan, waarbij ze samenwerkt met geofysici. Die samenwerking wil ze in de toekomst graag uitbreiden. “Door samen te werken kunnen we van elkaar leren en ontstaat er synergie,” zegt Friedrich.

Het onderzoek is gericht op het inzichtelijk maken van de wereldwijde ontwikkeling van ethaan in de atmosfeer, vooral veroorzaakt door mensen via olie- en gasproductie.  “Als we weten hoe ethaan in de atmosfeer zich over de tijd ontwikkelt,  krijgen we ook een beter beeld van het deel van het broeikasgas methaan dat door mensen wordt veroorzaakt.”

Over de Veni onderzoeksbeurs

De Veni onderzoeksbeurs van de NWO, met een maximumbedrag van 320.000 euro, wordt toegekend aan pas gepromoveerde onderzoekers met een excellent onderzoeksvoorstel. De beurs biedt onderzoekers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelingen en stimuleert nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek.

In deze financieringsronde heeft onder andere ook econometrist Etienne Wijler van VU School of Business and Economics een Veni binnengehaald, voor zijn onderzoek naar nieuwe methodes waarmee wetenschappers zeer grote datasets kunnen analyseren voor onder andere klimaatonderzoek.