Werken met straling

Laatst gewijzigd op 15 juni 2023
Binnen de Vrije Universiteit Amsterdam, VU medisch centrum, BV Cyclotron en ACTA vinden er verschillende handelingen plaats met uiteenlopende stralingsbronnen.

Vanwege de veelheid en complexiteit van deze toepassingen hebben VU en VUmc een kernergiewetvergunning van het type complexvergunning. Tevens is er een interne regeling stralingshygiëne. Hierin staan de voorschriften beschreven voor het werken met stralingsbronnen op de campus VU-VUmc. Deze bestaat uit twee delen die hier te vinden zijn:

Een van de voorwaarden van een complexvergunning is dat VU en VUmc een stralingsbeschermingseenheid (SBE) hebben. De stralingsdeskundigen van de VUmc stafdienst Zorgsupport vormen deze SBE.

Ieder organisatieonderdeel waar gewerkt wordt met radioactieve stoffen of toestellen heeft één of meerdere eigen stralingsdeskundigen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers op het gebied van de stralingshygiëne. De SBE adviseert, verleent interne vergunningen, houdt periodiek toezicht op het stralingswerk binnen de afdelingen en draagt zorg voor de contacten met de overheden op het gebied van de stralingsbescherming en de vergunningen.

Als gebruiker van stralingsbronnen kun je het beste contact opnemen met de stralingsdeskundige binnen jouw organisatieonderdeel. Deze is het best op de hoogte van de lokale situatie. De stralingsdeskundige op jouw afdeling kan bij vragen contact opnemen met zijn/haar contactpersoon bij de SBE.

Voor contact met de stralingsbeschermingseenheid kun je contact opnemen met Robert Westland, algemeen coördinerend stralingsdeskundige VU-VUmc, via r.westland1@amsterdamumc.nl of telefoonnummer 020 444 6064.

Contactgegevens Arbo en Milieu

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00-12.00 uur

020 59 89008 (maandag tot vrijdag van 9.00-12.00 uur)

Locatie: Transitorium 0E-25, Van der Boechorststraat 1, 1081 BT Amsterdam