CSL omvat drie componenten: academische inhoud van docenten en studenten, relevante service door samenwerking met maatschappelijke partners en reflectie om theorie aan de praktijk te koppelen.
CSL als vorm van educatie heeft toegevoegde waarde voor verschillende betrokkenen, waaronder maatschappelijke partners, docenten en studenten. Partners leren van uitkomsten en van bijdragen van de studenten, docenten maken persoonlijke en professionele groei door en studenten ontwikkelen hun kritisch denkvermogen, probleemoplossend vermogen en interpersoonlijk- en intercultureel begrip.
Voor effectieve implementatie van CSL willen we drie lessen benadrukken:
- Allereerst, kies de juiste vorm, gebaseerd op eerdere ervaring van de studenten en de doelstellingen van de cursus.
- Ten tweede, ga op tijd in gesprek met de maatschappelijke partner, idealiter 3 maanden van tevoren, om rollen en verwachtingen te kunnen bespreken.
- Tot slot, ontwikkel een gestructureerde reflectie en evaluatie strategie die aansluit bij de doelstellingen van de cursus en die alle belanghebbenden betrekt, beide in evaluatie van het eindproduct en het samenwerkingsproces.
Voor verdere ondersteuning kunt u contact opnemen met het CSL team (CSL@VU.nl) voor hulp bij bijvoorbeeld het herontwerpen van een vak of bij het maken van connecties met maatschappelijke partners.