Referentiecheck bij pre-employment screening

Laatst gewijzigd op 31 maart 2023
Een referentiecheck kan deel uitmaken van de sollicitatieprocedure. Tijdens de referentiecheck wordt er met een of meerdere referenties contact opgenomen om informatie te verkrijgen voor zover relevant voor de functie waarop de kandidaat solliciteert. Het doel van de check is om na te gaan of door de referent wordt herkend wat de kandidaat heeft verteld over diens kennis, ervaring en wat deze meent te kunnen.

Om de sollicitant niet te overvallen met een referentiecheck kan in de vacaturetekst worden vermeld dat dit onderdeel uitmaakt van de sollicitatieprocedure of wordt dit in het sollicitatiegesprek aangegeven. Hiermee wordt de kandidaat voldoende gelegenheid gegeven om na te denken over wie een goede referent zou zijn en om diegene ook daadwerkelijk hiervoor te vragen. De vacaturehouder of leidinggevende belt zelf de referent, omdat deze het beste weet wat er wordt gezocht in een kandidaat. Tijdens dit gesprek worden alleen vragen gesteld die relevant zijn voor de functie.

Uitgangspunten

• Doel is om na te gaan of de kennis en ervaring, en wat de kandidaat meent te kunnen, wordt herkend door de referent.
  • Er worden alleen vragen gesteld die relevant zijn voor de functie van de sollicitant.
  • Vragen met onderwerpen als geloofsovertuiging, kinderwens en ziekteverzuim mogen niet gesteld worden.
  • De uitkomst van de referentiecheck wordt niet opgenomen in het digitale personeelsdossier van de kandidaat. De uitkomst moet wel gegeven worden als de kandidaat dat verzoekt.

Leg per referentiecheck voor jezelf het volgende vast:

• Naam kandidaat
  • Functie bij referent
  • Organisatie
  • Naam referent
  • Functie referent
  • Referentie opgevraagd door
  • Datum referentie

Voorbeeldvragen

Feitelijke vragen

• In welke positie is [naam kandidaat] in dienst geweest?
  • Hoe lang is [naam kandidaat] in dienst geweest bij de referent?
  • Wat is/was uw relatie tot [naam kandidaat]? Waren jullie collega’s of was u de leidinggevende?
  • Hoe lang heeft u samengewerkt?
  • Wat was het takenpakket van [naam kandidaat]?
  • Wat waren de verantwoordelijkheden van [naam kandidaat] in de functie van [functienaam]?

Inhoudelijke vragen

• Hoe zou u [naam kandidaat] in drie – vier trefwoorden beschrijven?
  • Hoe zou u de performance van [naam kandidaat] in het algemeen omschrijven?
  • Wat zijn volgens u de sterke punten?
  • Wat zijn volgens u de verbeterpunten?
  • Hoe zou u de motivatie, inzet en toewijding van [naam kandidaat] beoordelen?
  • Zou u [naam kandidaat] weer aangenomen hebben?