Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Workshop TeamUp

Direct naar inschrijving workshop TeamUp
Laatst gewijzigd op 18 december 2024
Hoe werken we effectief en plezierig samen als team? Hoe zorgen we dat iedereen zich gewaardeerd en gezien voelt? Hebben we duidelijk afgesproken waar we als team voor staan en wat ons doel is? En durven we met elkaar in gesprek te gaan over wat niet goed gaat?  Om effectief en plezierig samen te werken hanteren we de principes van Art of Engagement.

De workshop TeamUp laat teams hun onderlinge samenwerking en communicatie onder de loep nemen en versterken aan de hand van de vier principes van Art of Engagement. Met collega’s, maar ook met klanten, studenten en stakeholders.   

De vier principes van Art of Engagement zijn:

  • Draag bij aan het grotere geheel
  • Toon moed in duidelijke keuzes
  • Wees transparant en duidelijk
  • Luister en geef ruimte voor groei

Voor wie?  

De workshop TeamUp is geschikt voor alle teams met een gezamenlijk teamdoel. In principe gaan we uit van teams met 4 tot 12 teamleden. Is je team groter, dan bekijken we samen wat de meest effectieve aanpak is.   

Opbouw workshop

De workshop bestaat uit 3 interactieve sessies van 3 uur verspreid over ongeveer 6 weken.  In deze sessies brengen we gezamenlijk de teamdoelen in kaart en kijken naar ieders bijdrage. Daarnaast verstevigen we de onderlinge verbinding en formuleren we concrete thema’s waarmee het team verder aan de slag wil. Onder begeleiding van ervaren trainers en coaches van het CTL (VU Centre for Teaching & Learning) gaat het team in gesprek en werkt aan het verbeteren van de effectiviteit en communicatie.  

  1.  Sessie 1 – Mijn rol in het team
    Tijdens deze sessie word je je bewust van je eigen aandeel in het team, die van een ander en van de teamcontext. Zelfkennis en oog voor diversiteit zijn voorwaarden om effectief met elkaar in gesprek te gaan en samen te werken. Ook besteden we aandacht aan veiligheid als basis van effectieve samenwerking.  
    Naast aandacht voor je eigen rol gaat het in deze sessie ook over wat jullie verbindt en hoe jullie aansluiten bij doelen en prioriteiten van je eenheid (Art of Engagement-principe ‘Draag bij aan het grotere geheel’). Een gezamenlijk beeld van de grotere lijn en een gedeelde visie zijn essentieel om richting te geven aan teams.  

  2. Sessie 2 – Het goede gesprek
    In sessie 2 staat de constructieve communicatie met anderen centraal. Je oefent hoe je vanuit een open houding en taalgebruik het gesprek met anderen aan kunt gaan, naar de ander luistert en ruimte geeft aan andere perspectieven. In een praktische simulatie oefen je met de rollen die je kunt innemen in een gesprek, besteden we aandacht aan het belang van feedback en verzamelen we effectieve gesprekstechnieken. Daarnaast onderzoeken we in een intervisie-oefening ook hoe je op een lerende, open manier kunt omgaan met momenten van spanning, ongemak en conflict.   
    De AOE-principes ‘Luister en geef ruimte voor groei’ en ‘Wees transparant en duidelijk’ komen in deze sessie aan bod in oefeningen en reflectie. 

  3. Sessie 3 – Aan de slag
    In sessie 3 maken we de stap van reflectie en oefening naar handelen (agency). Je kijkt terug op wat de samenwerking en het leren met anderen heeft opgeleverd voor zowel jouzelf als voor het team. We bekijken hoe verschillende inzichten helpen om nieuwe oplossingen te vinden. Je formuleert concrete acties waarmee je in je eigen situatie een waarderend en gezond team- en werkklimaat kunt creëren en onderhouden. 
    Het AOE-principe ‘Toon moed in duidelijke keuzes’ zetten we hierin centraal. Met het model van thema-gerichte interactie (TGI) breng je de factoren in beeld die in jouw team een rol spelen op momenten dat jullie keuzes maken en beslissingen nemen.  

Praktisch

Voorafgaand aan het plannen van de workshop houden we altijd een korte intake om de specifieke teamsituatie te bespreken. 

Ben je leidinggevende van een team, dan plannen we een intake. Meld je team vooral aan. Twijfel je of deze workshop bij jouw team past, is je team groter dan 12, of is een serie van 3 sessies onmogelijk te plannen? Neem contact op om te bespreken wat er kan worden georganiseerd om de workshop effectief te maken.  

Ben je medewerker en lijkt de workshop je echt iets voor jouw team? Bespreek dit met je leidinggevende en/of team en meld je team aan. Na aanmelding houden we een intake met jou en je leidinggevende samen.  

De workshop TeamUp wordt georganiseerd door HRMAM met interne, gekwalificeerde trainers die de VU goed kennen. De workshop van drie sessies en intake kost tussen de €2400 en €4200 (afhankelijk van teamgrootte).

Meld je team aan voor de workshop TeamUp via het inschrijfformulier

Campagne voor de workshop TeamUp

Campagne voor de workshop TeamUp

Juist in tijden van bezuiniging en onzekerheid is werken aan teamsamenwerking belangrijk.
We hopen jou en je team daarom enthousiast te maken voor de workshop TeamUp.
In VU-gebouwen zie je de campagne hiervoor met grote percentages met een behaald resultaat.

De percentages hebben een sterretje, bedoeld als knipoog:   

* Dit fictieve percentage staat voor onze wens om prettiger met elkaar samen te werken.

55% meer duidelijkheid op de werkvloer (campagnedisclaimer Workshop TeamUp)

Wil je meer weten? Neem gerust contact op.

teamup@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam