What shaped you - werkvorm - Mixed Classroom phase 1

Laatst gewijzigd op 3 april 2023
"What shaped you" ("Wat heeft je gevormd") is een activerende mixed classroom onderwijsvorm waarbij studenten elkaar op een creatieve maar veilige manier leren kennen. Het is een vorm die je kan inzetten bij groepen studenten die elkaar al een beetje kennen (Mixed Classroom Phase 1)

Kenmerken

• "What shaped you" techniek is een activerende onderwijsvorm waarbij studenten elkaar op een creatieve veilige manier leren kennen. Studenten vertellen wat hen gevormd heeft als persoon, of wat hun perspectief veranderd heeft.
  • Type: kortdurende groepsopdracht
  • Geschikt voor: grote colleges, maar ook kleine werkgroepen
  • Tijdsbesteding tijdens een onderwijsbijeenkomst: 10-15 minuten
  • Groepsgrootte: nvt of max. 8-10
  • Voorbereidingstijd: minder dan een half uur
  • Mixed Classroom kenmerk: Het verminderen van anonimiteit, het verkennen van het eigen referentiekader. Best practice van de faculteit Geesteswetenschappen.

Uitvoering

1. Start: Introduceer de What shaped you opdracht, leg  het doel uit en geef aan wat er van de studenten wordt verwacht en hoe lang ze er voor hebben. Afhankelijk van de inhoud van de cursus kan de studenten gevraagd worden een boek, film, politieke gebeurtenis of gesprek te noemen dat een impact had op hun leven en wat die impact is. Een voorbeeld zou kunnen zijn: "Ik werd veganist geworden na het zien van de documentaire Cowspiracy") Het is belangrijk om te benadrukken dat studenten gevraagd wordt om alleen te delen waar ze comfortabel bij voelen.
  2. Uitvoering 1: Wijs willekeurig studenten aan om kort te vertellen over hun voorwerp. Vraag eventueel door maar niet als studenten er verder niet over willen vertellen.
  3. Uitvoering 2: Bij grote groepen studenten verdeel je ze in kleinere groepjes van bijv. maximaal 8 personen. Laat dan elke student in het groepje vertellen aan de anderen over hun voorwerp. Neem hier - afhankelijk van de groepsgrootte (maximaal 5-8) ongeveer 10-15 minuten voor.