Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

What shaped you - werkvorm - Mixed Classroom phase 1

Laatst gewijzigd op 6 september 2023
"What shaped you" ("Wat heeft je gevormd") is een activerende mixed classroom onderwijsvorm waarbij studenten elkaar op een creatieve maar veilige manier leren kennen. Het is een vorm die je kan inzetten bij groepen studenten die elkaar al een beetje kennen (Mixed Classroom Phase 1)

Kenmerken

  • "What shaped you" techniek is een activerende onderwijsvorm waarbij studenten elkaar op een creatieve veilige manier leren kennen. Studenten vertellen wat hen gevormd heeft als persoon, of wat hun perspectief veranderd heeft.
  • Type: kortdurende groepsopdracht
  • Geschikt voor: grote colleges, maar ook kleine werkgroepen
  • Tijdsbesteding tijdens een onderwijsbijeenkomst: 10-15 minuten
  • Groepsgrootte: nvt of max. 8-10
  • Voorbereidingstijd: minder dan een half uur
  • Mixed Classroom kenmerk: Het verminderen van anonimiteit, het verkennen van het eigen referentiekader. Best practice van de faculteit Geesteswetenschappen.

Uitvoering

  1. Start: Introduceer de What shaped you opdracht, leg  het doel uit en geef aan wat er van de studenten wordt verwacht en hoe lang ze er voor hebben. Afhankelijk van de inhoud van de cursus kan de studenten gevraagd worden een boek, film, politieke gebeurtenis of gesprek te noemen dat een impact had op hun leven en wat die impact is. Een voorbeeld zou kunnen zijn: "Ik werd veganist geworden na het zien van de documentaire Cowspiracy") Het is belangrijk om te benadrukken dat studenten gevraagd wordt om alleen te delen waar ze comfortabel bij voelen. 
  2. Uitvoering 1: Wijs willekeurig studenten aan om kort te vertellen over hun voorwerp. Vraag eventueel door maar niet als studenten er verder niet over willen vertellen.
  3. Uitvoering 2: Bij grote groepen studenten verdeel je ze in kleinere groepjes van bijv. maximaal 8 personen. Laat dan elke student in het groepje vertellen aan de anderen over hun voorwerp. Neem hier - afhankelijk van de groepsgrootte (maximaal 5-8) ongeveer 10-15 minuten voor. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam