Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU Narrowcasting

Laatst gewijzigd op 15 oktober 2024
Met VU Narrowcasting bereik je studenten, medewerkers en bezoekers van de VU campus met een bericht op tv-schermen, een beamer, LED-bar, de koffieautomaten of toiletposters.

Op de VU hebben we verschillende middelen waar je je boodschap op kunt plaatsen: liggende en staande schermen, displays van de koffieautomaten, een beamer en toiletposters. Afhankelijk van de boodschap en het budget kunnen we je helpen het meest geschikte middel te kiezen. Er gelden specifieke aanleverspecificaties per communicatiekanaal. Alle aangeleverde teksten en beelden moeten voldoen aan de VU-huisstijl en -richtlijnen.

Narrowcasting is bedoeld voor een brede doelgroep. Overweeg of het te tonen bericht voor een brede doelgroep medewerkers en studenten bedoeld is. Narrowcasting is over het algemeen niet geschikt voor een doelgroep van minder dan 1000 mensen. 

Voor advies over inzet van VU narrowcasting (of een ander communicatiemiddel) en de kracht van de boodschap kun je terecht bij Communicatie & Marketing. Bereik ons via narrowcasting@vu.nl.

TV-schermen en beamers

  • Wanneer kiezen voor de schermen of beamers?

    Schermen

    Staande en liggende schermen, verspreid over de campus 

    • De boodschap wordt maximaal 3 weken getoond. 
    • Geschikt voor korte boodschappen. De schermen worden snel in het voorbijgaan bekeken; kies daarom voor weinig tekst en aansprekend beeld. Gebruik een QR-code of een verkorte url waar meer informatie te vinden is. Maximaal 1 slide per aanvraag of een tweede slide in het Engels. 
    • Doelgroep: studenten en/of medewerkers. 
    • Kosteloos en laagdrempelig. 

    Beamer en scherm in centrale hal van het Hoofdgebouw (A-spot en B-spot) 

    Projectie op de grond in de centrale hal (B-spot) en liggend scherm in de centrale hal (A-spot) 

    • De A-spot en B-spot kunnen gereserveerd worden om een boodschap te tonen terwijl je op de aangewezen plek staat. Ideaal voor activiteiten zoals het promoten van evenementen, het verkopen van tickets of het organiseren van specifieke bijeenkomsten.
    • Op het scherm (A-spot) worden de reguliere VU-narrowcastingbeelden vertoond, maar kan de playlist worden onderbroken met je eigen afbeeldingen of video. 
    • Fysieke spot (los van narrowcasting) is te reserveren bij Servicedesk FCO (servicedesk.fco@vu.nl). Narrowcasting op A-spot of B-spot vraag je kosteloos aan via het Audiovisueel Centrum (AVC).
    • Kosteloos.

    LED-bar  

    Scherm boven witte balie in centrale hal van het Hoofdgebouw.

    • Onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld als je een congres organiseert) kan hier een specifieke tekstboodschap getoond worden.  
    • Wil je gebruik maken van de LED-bar, neem dan contact op met de Servicedesk FCO: servicedesk.fco@vu.nl
    • Kosteloos.
  • Planning

    De schermen worden wekelijks geüpdatet.

    Lever je een bijdrage aan, vermeld hierbij dan ook de periode waarin het op de schermen moet staan (maximaal 3 weken). Overleg met ons over de mogelijkheden via narrowcasting@vu.nl.

  • Zelf aan de slag

    In de VU Brandportal staan templates die je zelf kunt vullen: brandportal.vu.nl. Als je de eerste keer inlogt, heb je toegang nodig. Dit vraag je aan door een e-mail te sturen naar brandportal@vu.nl

    Na de inlog, kies je voor 'Zelf aan de slag -> Narrowcasting'. Kies voor de templates met de naam 'Narrowcasting ...'. Gebruik bij voorkeur de liggende templates omdat in alle VU-gebouwen liggende schermen hangen en we maar 2 staande schermen hebben (in het Hoofdgebouw). Vul de template en download het. Stuur het daarna naar narrowcasting@vu.nl. Geef daarbij aan voor welke periode je het wil plaatsen (max. 3 weken).  

    Denk bij het invullen van de templates aan de volgende inhoud:

    • Titel
    • Datum, tijd, locatie
    • Zeer beknopte inhoud en/of doelgroep (bijvoorbeeld als het alleen voor 1e jaars studenten bedoeld is) (let op: als je de tekst te lang maakt, valt de titel weg)
    • Verkorte url (*) en/of QR code naar een pagina op vu.nl met meer informatie
    • In de brandportal kun je een beeld kiezen door middel van een zoekterm, of je voegt zelf beeld toe in 'Mijn media'
    • Op de VU communiceren we in principe tweetalig, dus maak 2 slides (Nederlands en Engels)

    Lukt het niet om zelf een template te vullen, stuur dan een e-mail naar narrowcasting@vu.nl. Wij helpen je graag. Lees onder 'aanleverspecificaties' wat wij nodig hebben om een slide te maken.

    (*): Een verkorte url vraag je aan via deze pagina.

  • Aanleverspecificaties

    Voor de liggende schermen (deze worden standaard ingezet)

    • Aankondigingen vanuit de VU of VU-partners, gericht aan VU-medewerkers, -studenten en -bezoekers.
    • Een zo kort mogelijke tekst (titel max 45 tekens en de boodschap max. 150 tekens).
    • Eventueel een verkorte URL of QR code naar een website (max 35 tekens).
    • Een afbeelding van 1920x1080 pixels liggend (landscape). Let erop dat het beeld deels wordt afgedekt door een tekstkader op de linker- of rechterhelft, zorg dus dat het onderwerp zichtbaar is op één helft. Dit beeld dient te voldoen aan de VU beeldrichtlijnen:
    • Maximaal twee slides per boodschap: bijvoorbeeld één Engelstalige en één Nederlandstalige slide.
    • De aangeleverde content plaatsen wij vervolgens in het juiste template.

    Voor de staande schermen (alleen voor studenten/evenementen)

    • Berichten voor en door studenten. Vormgeving is vrij. Lever de slide(s) opgemaakt aan.
    • Een afbeelding van 1080x1920 pixels (9x16) staand (portrait).
      Deze afbeelding bevat de gehele boodschap (tekst en beeld).
      Zorg dat de uiting aan onze richtlijnen, zoals bovenaan de pagina omschreven, voldoet.
    • Maximaal twee slides per boodschap: bijvoorbeeld één Engelstalige en één Nederlandstalige slide

    Voor de beamer

    • Deze plek moet worden gereserveerd bij FCO via servicedesk.fco@vu.nl
    • Een (of meerdere) afbeelding(en) van 4x3 (1024 x 768 pixels).
    • De vormgeving is vrij, afhankelijk van de boodschap. Indien de afzender VU is dan dient het beeld te voldoen aan de huisstijlregels zoals bij de liggende schermen.
  • Richtlijnen voor beeld

    • Houd rekening met de algemene richtlijnen en VU-huisstijl, zoals bovenaan de pagina beschreven.
    • Kies voor realistische, documentaire-achtige fotografie uit de maatschappij en/of beelden waarop mensen centraal staan op een locatie passend bij het verhaal dat je wilt vertellen. Meer info op het Brandportal.
    • Het beeld moet rechtenvrij zijn, of je moet toestemming kunnen overleggen dat je recht hebt om het beeld te mogen gebruiken.
    • VU Narrowcasting Beheer heeft het laatste woord over wat er op de Lichtkrant getoond wordt en op welke manier. We behouden het recht voor om naar eigen inzicht beelden te weigeren, teksten in te korten en aan te passen (in overleg).
    • In overleg kan soms ook een video getoond worden op de schermen. Mail je verzoek naar narrowcasting@vu.nl om de mogelijkheden te bespreken.
  • Waar hangen de schermen?

    Liggende schermen

    De liggende schermen hangen altijd op de begane grond. Schermen die hier niet vermeld worden, worden beheerd door een andere eigenaar (bijvoorbeeld Green Office of het StudentenDok). 

    Als je iets aanlevert voor de liggende schermen, wordt het automatisch vertoond op alle liggende schermen. Het is ook mogelijk om een beeld op alleen één locatie te tonen, wanneer de inhoud bijvoorbeeld voor studenten van een bepaalde opleiding is bedoeld.

    Staande schermen

    • bij de hoofdingang van het Hoofdgebouw
    • bij de 6-liftengroep in het Hoofdgebouw

    Beamer in centrale hal (B-spot)

    Wanneer je de B-spot in de hal hebt gereserveerd, kun je een beeld (afbeeldingen, video) laten vertonen op de grond. Dit beeld is beamer-verhouding, dus 4:3. Dit beeld wordt alleen vertoond op tijden dat de B-spot bemand is. Lever het beeld tijdig aan en vermeld op welke dagen en tijdstippen de A-spot bemand is.

    Scherm in de centrale hal (A-spot)

    Op dit scherm worden de reguliere VU narrowcasting beelden vertoond, maar wanneer je de A-spot hebt gereserveerd mag je het scherm, voor de tijd dat de spot bemand is, gebruiken voor het vertonen van je eigen beelden (afbeeldingen of video). Dit beeld is breedbeeld verhouding, dus 16:9 (gebruik 'template liggend'). We raden aan om iets aan te leveren wat beweegt, zoals twee of meer beelden, of video. Dit beeld wordt alleen vertoond op tijden dat de A-spot bemand is. Lever het beeld tijdig aan, en vermeld op welke dagen en tijdstippen de A-spot bemand is.

    LED-bar

    Boven de witte balie in de centrale hal hangt de LED-bar waar ook berichten op getoond worden. Dit is alleen mogelijk onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld als je een congres organiseert). Wil je gebruik maken van de LED-bar, neem dan contact op met de Servicedesk FCO terecht: servicedesk.fco@vu.nl.

  • Werkt een scherm niet?

    Zie je een scherm dat niet (goed) werkt? Voor alle technische vragen en het melden van storingen kun je terecht bij het Audiovisueel Centrum (AVC). Dit geldt voor alle narrowcasting op de VU, inclusief de ledgordijnen aan de zijkant van het Nieuwe Universiteitsgebouw. 

Displays op koffieautomaten

  • Wanneer kiezen voor narrowcasting via de koffieautomaten?

    • Beperkte beschikbaarheid en alleen bedoeld voor VU-brede boodschappen. VU Narrowcasting houdt de regie en adviseert over het geschikte communicatiemiddel. 
    • Planning per maand: boodschap wordt een hele maand getoond en moet de hele maand relevant zijn. 
    • Effectief bereik: de displays worden goed bekeken door zowel studenten als medewerkers tijdens wachten op de warme drank uit de automaat. Er zijn 130 automaten, verspreid over de campus, zowel bij afgeschermde kantooromgevingen als in openbare ruimtes waar studenten komen.
    • Gebruikmaken van narrowcasting op de koffieautomaten kan tegen betaling. Dit kost 365 euro per boodschap (sheet), inclusief opmaak en plaatsing door Designstudio.
  • Aanleverspecificaties

    Dien je aanvraag in via narrowcasting@vu.nl. Als er geen beschikbaarheid is, kunnen andere middelen worden voorgesteld.  

    Je kunt kiezen voor de screensaver (max. 5 boodschappen) of voor de display tijdens bereiding (1 boodschap). Dit gaat in overleg met VU Narrowcasting. 

    In verband met de planning en opmaak, dient input ruim op tijd te worden aangeleverd. Nadat de aanvraag is goedgekeurd, dient het definitieve beeld en de tekst vóór de 15e van de maand voordat het geplaatst wordt naar narrowcasting@vu.nl te zijn gemaild. Vermeld in je aanvraag het kostenplaatsnummer. 

    Template

    We maken gebruik van een template. Lees de informatie zodat je weet hoeveel tekst je aan kan leveren, hoe het beeld eruit ziet etc.

    Type mededeling

    • VU-brede aankondigingen voor zowel medewerkers als studenten.
    • Korte, pakkende Engelse tekst (tweetalige posters zijn toegestaan).
    • Geen (commerciële) acties bij de horeca-uitbaters/winkels.
    • Mededeling en beeld mogen niet in strijd zijn met de VU gedragscode.
    • Schrijf je boodschap zodat deze de hele maand actueel en relevant blijft. 

    Vorm en stijl

    • Regie op de content verzorgt C&M. Opmaak en plaatsing op de automaten wordt verzorgd door de Designstudio volgens vaste templates. Houd bij het aanleveren van content (beeld en tekst) rekening met de VU-huisstijl, zoals bovenaan de pagina beschreven.
    • Indien een gelieerde partij mede-afzender is, wordt ook het logo van deze partij geplaatst. Huisstijl gelieerde partij is bespreekbaar.
    • Minimaal één (rechtenvrij) beeld.
    • Verwijzing naar betreffende VU-webpagina (via QR-code of verkorte URL).
    • Boodschap moet de hele maand relevant zijn. Planning voor displays op koffieautomaten is gecombineerd met de toiletposters zodat er een betere samenhang komt. Neem contact op met narrowcasting@vu.nl voor meer informatie. 

Toiletposters

  • Wanneer kiezen voor toiletposters?

    • Beperkte beschikbaarheid; aanvraag dient ruim van tevoren te worden ingediend. Alleen bedoeld voor VU-brede boodschappen. VU Narrowcasting houdt de regie en adviseert over het geschikte communicatiemiddel. 
    • Planning per maand: boodschap wordt een hele maand getoond en moet de hele maand relevant zijn. 
    • Zeer effectief bereik onder zowel medewerkers als studenten: in alle toilethokjes van het Hoofdgebouw, W&N gebouw, Initium, MF gebouw, BelleVUe, Transitorium en Nieuw Universiteitsgebouw verspreid. In totaal zijn er 1090 posterplekken, meestal opgedeeld in twee boodschappen. 
    • Ook geschikt voor iets uitgebreidere boodschappen, zolang het een visueel aantrekkelijk beeld is in de VU-huisstijl. 
    • Indicatie kosten: 
      • Opmaak: Toolbox (gratis) of via Designstudio (prijs opvragen bij Designstudio
      • Drukkosten: 545 exemplaren kost € 192,00, 1090 exemplaren kost € 350,00
      • Ophangkosten: meer dan 50 stuks €1,61 per exemplaar
      • Voor externe partijen komt over bovengenoemde prijzen nog btw heen. 

    Alternatieven voor toiletposters

    Behalve de genoemde middelen zijn er verschillende mogelijkheden om een boodschap op de VU Campus te tonen, zoals bijvoorbeeld posters in reclame-klapborden, flyeren of posters ophangen op openbare afficheruimtes. Voor de opmaak van producten, kun je terecht bij de Designstudio van de VU.

    VU Narrowcasting kan ook adviseren over verschillende communicatiemiddelen.

  • Aanleverspecificaties

    Dien je aanvraag in via narrowcasting@vu.nl. Als er geen beschikbaarheid is, kunnen andere middelen worden voorgesteld.  

    Type mededeling

    • VU-brede aankondigingen voor zowel medewerkers als studenten.
    • Korte, pakkende Engelse tekst (tweetalige posters zijn toegestaan).
    • Geen (commerciële) acties bij de horeca-uitbaters/winkels.
    • Mededeling en beeld mogen niet in strijd zijn met de VU gedragscode.
    • Schrijf je boodschap zodat deze de hele maand actueel en relevant blijft. 

    Vorm en stijl

    • VU huisstijl (opmaak en beeld) is verplicht.
    • Indien een gelieerde partij mede-afzender is, wordt ook het logo van deze partij geplaatst. Huisstijl gelieerde partij is bespreekbaar.
    • Geen tekst in hoeken i.v.m. ruimte voor magneten.
    • Minimaal één (rechtenvrij) beeld.
    • Verwijzing naar betreffende VU-webpagina (via QR-code of verkorte URL).
    • Formaat posters: A3 staand.
    • Drukbestand (met snijlijnen) dient uiterlijk, samen met een kostenplaats, een week voor einde maand digitaal bij VU Narrowcasting te zijn aangeleverd.

VU Narrowcasting

narrowcasting@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam