Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Werken met printers en kopieerapparaten

Laatst gewijzigd op 9 juli 2024
Of het werken met printers en kopieerapparaten overlast of gezondheidsrisico's oplevert, hangt onder meer af van het ontwerp van de apparatuur, eventuele voorzieningen om de uitstoot van irriterende stoffen tegen te gaan, het onderhoud en (de ventilatie van) de ruimte waarin de apparatuur staat opgesteld.

Regelmatig komen er vragen bij de AMD over laserprinters en (netwerk of multifunctional) kopieerapparatuur. Die vragen gaan in het algemeen over gezondheidseffecten en klachten over de aanwezigheid van printers en kopieerapparatuur op de werkplek. 

Verkeerd geplaatste printers kunnen hinder geven in de vorm van warmte- en geluidsoverlast. Bepalend voor de gezondheidsrisico’s zijn onder meer de maatregelen die de fabrikant getroffen heeft in het ontwerp van de apparatuur, eventueel aangebrachte voorzieningen om de uitstoot van irriterende stoffen tegen te gaan, de mate van onderhoud van de apparatuur, de ruimte waarin de apparatuur staat opgesteld en de ventilatie van deze ruimte. Bekijk de tips om problemen en klachten te voorkomen.
 

Werken met printers/kopieerapparaten

  • Stoffen die vrijkomen bij het afdrukken of kopiëren

    Bij oudere printers kan in enige mate ozon vrijkomen bij het afdrukproces. Het ozon wordt geneutraliseerd met ozonfilters. Ozonfilters verzadigen na verloop van tijd en moeten dan worden vervangen. Moderne laserprinters hebben echter een aangepast systeem waardoor dit geen rol meer speelt. Overigens is de ’geurdrempel’, de concentratie aan ozon die te ruiken is, lager dan de grenswaarde voor de gezondheid. 

    Het fijnstof dat bij afdrukken vrijkomt, bestaat vooral uit toner en papierstof. Toner bestaat uit harsdeeltjes met koolstof en/of metaaloxiden of pigmenten). Voor fijnstof als geheel zijn nog geen normen voor de werkplek vastgesteld. 

  • Geen gezondheidsrisico's bij normaal gebruik

    Van de stoffen die vrijkomen bij het afdrukken is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een grenswaarde vastgesteld. Beneden deze grenswaarden is er bij inademing van de lucht geen nadelig gezondheidseffect te verwachten. Technologische ontwikkelingen in moderne printers zorgen er voor dat de uitstoot van ozon en fijnstof minimaal is. Er is bij normaal printergebruik nog geen nadelig gezondheidseffect vastgesteld.

  • Andere vormen van hinder

    Individuele verschillen
    Ook zonder overschrijding van grenswaarden kunnen medewerkers hinder en klachten ondervinden, door individuele verschillen in de gevoeligheid van de luchtwegen voor prikkels van buitenaf. De ervaring is dat medewerkers klachten ondervinden van direct naar hen toegeblazen opgewarmde lucht van apparatuur. Deze lucht is dan ook warm, droog en bevat vaak meer stofdeeltjes. Dit beïnvloedt het klimaat nadelig. Uit de literatuur zijn er aanwijzingen dat blootstelling aan papierstof aanleiding kan zijn tot het ontstaan van (astma)klachten. Echter, als er al luchtwegklachten zijn, dan is het heel moeilijk deze aan blootstelling aan printerstof te wijten.

    Geluid, warmte en gesprekken bij de printer
    Bij het afdrukken ontstaat ook geluid en warmte. Het geluid en de warmte kunnen als storend worden ervaren. Werkplekken die dicht bij de printer staan hebben daar mogelijk hinder van. Daarnaast wordt bij de printer geregeld gepraat door collega’s die hun afdrukken ophalen. Medewerkers kunnen zich dan minder goed concentreren.

  • Voorkomen van klachten

    Door een goed plaatsingsbeleid van printers zijn klachten zo veel mogelijk te voorkomen. Het uitgangspunt is het probleem aan de bron aan te pakken. Laserprinters staan dan ook bij voorkeur buiten de kantoorruimte, zeker bij meer dan 5000 afdrukken per maand. Dit is de op overheidsrichtlijnen gebaseerde richtlijn voor het plaatsen van afdrukapparatuur:

    Laag volume (0-5000 afdrukken per maand)
    Norm plaatsing: mag in de kantoorruimte mits goed geventileerd, minimaal één meter van de werkplek en uitblaasopening van de medewerker af.
    Advies plaatsing: geventileerde kantoren

    Midden volume (5.000 – 50.000 per maand/250-2500 afdrukken per dag)
    Norm plaatsing: mag in grote kantoorruimten in (afgeschermde) nis of loopdeel mits extra en aparte afzuiging/ventilatie aanwezig is en voldoende ruimte om de printer is gegarandeerd
    Advies plaatsing: afgescheiden printerruimte met ventilatie

    Hoog volume  (> 50.000 per maand/>2500 afdrukken per dag)
    Norm plaatsing: mag zeker niet in een kantoorruimte aanwezig zijn. Dergelijke hoge volumes worden in aparte reproruimten geproduceerd
    Advies plaatsing: reproruimte met bronafzuiging

  • Plaatsing printers

    Bij een flexibel werkconcept moet de printer in een aparte ruimte worden geplaatst vanwege onder meer de verschillen in bezetting en gebruik per dag van de kantoorruimte. Het gebruik van lokale (secretariaatsprinters) moet zo veel mogelijk worden beperkt. De printers mogen alleen in de kantoorruimte worden geplaatst als:

    • er minder dan 5.000 afdrukken per maand zijn;
    • er een hoge vertrouwelijkheid noodzakelijk is.
  • Multifunctionele kopieerapparatuur

    Voor het plaatsen van een multifunctionele printer zijn een aantal uitgangspunten van belang:

    • niet dichtbij de werkplekken plaatsen vanwege mogelijk geluid-, warmte- en/of geuroverlast;
    • voldoende ruimte voor onderhoud, reparatie en schoonmaak van de MFP;
    • wegwerken van snoeren en kabels;
    • voorkeur heeft een gladde en harde vloerbedekking voor goede schoonmaak;
    • beperken geluidsoverlast naar de omgeving en goede verlichting plaatsen;
    • voldoende (ongevings) ventilatie.
  • Veiligheid

    De opstelling van de printers mag niet leiden tot een versmalling van vluchtwegen. De vrije breedte van de gang moet minimaal gelijk zijn aan de deurbreedte van de brand-/ rookscheiding van de betrokken gang. Printerpapier en/of papierafval mag niet zo maar opgeslagen worden in gangen want dat belemmert het vluchten en geeft extra vuurbelasting.

  • Meer informatie

Contactgegevens Arbo en Milieu

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00-12.00 uur

020 59 89008 (maandag tot vrijdag van 9.00-12.00 uur) 

Locatie: Transitorium 0E-25, Van der Boechorststraat 1, 1081 BT Amsterdam

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam