Maak kennis met Ronald Meester

Modellen zijn belangrijk in vele beleidsdossiers. Beleid over onder meer klimaat, corona en toeslagen is ondenkbaar zonder onderliggende wiskundige modellen. Maar modellen zijn niet het eindpunt, maar slechts het begin van een gesprek. Ronald Meester is een zeer enthousiaste hoogleraar waarschijnlijkheidsleer die graag zijn kennis deelt met een breder publiek.

Foto gemaakt door Jeroen Paling

Wat is uw achtergrond en uw vakgebied?
Ik heb wiskunde gestudeerd in Leiden. Daarna heb ik in Delft mijn proefschrift voltooid over een onderwerp in de ruimtelijke kansrekening – de percolatietheorie. . Na een aantal jaren in Utrecht te hebben gewerkt, werk ik sinds 1999 als hoogleraar aan de VU. Mijn achtergrond ligt dus in de harde kansrekening en abstracte wiskunde, voornamelijk relevant voor wiskundigen en mogelijk fysici. Echter, in de loop der jaren ben ik me meer gaan richten op toegepaste wiskunde en statistiek, vooral in het domein van de forensische kansrekening en statistiek. Dit werk is zowel theoretisch en filosofisch van belang als ook praktisch, omdat ik vaak betrokken ben bij het schrijven van rapporten voor rechtszaken waar onzekerheid een rol speelt.

Wat heeft uw interesse in dit vakgebied aangewakkerd?
Mijn fascinatie voor wiskunde en modellen is moeilijk te verklaren, maar ik herinner me dat ik op een bepaald moment het gevoel had dat ik begreep waar het over ging. Gedurende de jaren ben ik me meer gaan richten op wiskundige redeneringen en bewijzen, mede gestimuleerd door een bijzondere wiskundeleraar op de middelbare school. Het was ook een manier om te laten zien dat ik iets kon op een leeftijd waarop dat belangrijk leek. Al met al vond ik het gewoon ontzettend interessant om te begrijpen hoe wiskundige bewijzen werkten en hoe je redeneringen kon opbouwen.

Welke kwestie binnen uw vakgebied heeft de laatst tijd uw speciale aandacht?

Heeft u eerder lesgegeven aan cursisten vanaf 50 jaar?
Ja, ik heb in 2004 al eens eerder een cursus gegeven Destijds ging het meer over technische aspecten van kansrekening in interessante en grappige situaties. En vorig jaar heb ik een HOVO cursus gegeven over statistiek. Ik heb ervaring met lesgeven aan volwassenen, zoals bij het opleidingsinstituut SSR voor de rechterlijke macht in Utrecht. Lesgeven aan een publiek van 50 jaar en ouder is een interessante uitdaging.

Wat vind u het leukst aan lesgeven bij HOVO?
Het aantrekkelijke aan lesgeven bij HOVO is dat je weet dat de cursisten er echt voor kiezen en gemotiveerd zijn. Ik waardeer het feit dat de meeste mensen in de zaal zitten omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn. Het is anders dan lesgeven aan reguliere studenten, waar motivatie soms meer gericht is op het behalen van studiepunten dan op inhoudelijke interesse. Helaas.

Wat hoopt u cursisten mee te geven tijdens de colleges?
Mijn belangrijkste hoop is dat cursisten na de les tevreden naar huis gaan, het als leuk hebben ervaren en het gevoel hebben dat ze iets hebben geleerd. Het is voor mij geslaagd als ze denken: "Dit was de moeite waard, ik heb mijn tijd goed besteed." Het gaat niet zozeer om wat ze er verder mee doen, maar vooral om algemene ontwikkeling en interesse.

Binnenkort start de cursus ‘Het gebruik van wiskundige modellen voor beleid’ bij HOVO Amsterdam’. Wat kunnen deelnemers verwachten?
Mijn aankomende cursus is gebaseerd op een boek dat ik vorig jaar publiceerde, getiteld "Van aardbeving tot zoönose: over de inzet van modellen voor beleid." Het behandelt het gebruik van wiskundige modellen in beleidszaken en kent zowel praktische als filosofische invalshoeken. In de cursus wil ik deelnemers meenemen door dit onderwerp en laten zien hoe belangrijk modellen zijn in maatschappelijke dossiers. Hoewel er geen ingewikkelde wiskundige formules aan bod komen, zal ik mogelijk wel eenvoudige modellen bespreken als de interesse en behoefte daarvoor aanwezig zijn.

Is er een gebeurtenis tijdens een HOVO-cursus die u is bijgebleven?
Na de publicatie van mijn boek over de coronapandemie, benaderde iemand mij online met het verzoek een exemplaar te signeren als cadeau voor zijn vrouw. Dat hebben we geregeld, en wat bleek? De vrouw voor wie het boek bestemd was, bleek deel te nemen aan mijn cursus. Dit ontdekte ik toevallig, wat het extra bijzonder maakte. Zij bracht me op de hoogte van deze connectie, wat ik erg grappig vond. Het feit dat iemand die mijn boek had gelezen het de moeite waard vond om deel te nemen aan mijn cursus, maakte het voor mij een opmerkelijke en leuke ervaring.

Is er iets waar u zelf nog meer over zou willen weten?
Er zijn ontelbare onderwerpen waar ik graag meer over zou willen weten. Het is echter vaak een kwestie van tijd en rust vinden om me in nieuwe onderwerpen te verdiepen. Mijn interesses variëren van wiskunde tot filosofie en muziek, en er zijn nog veel dingen die ik graag zou willen ontdekken en leren. Het is een constante frustratie dat er zoveel te leren is en de tijd beperkt is.

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.