Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Maak kennis met Ron Hoffman

‘Close reading’ is volgens docent Ron Hoffman het sleutelwoord om Engelse literatuur te benaderen. Zijn liefde voor de Engelse taal gaat uit naar taalvirtuozen zoals James Joyce en Shakespeare, Virginia Woolf en Nabokov. In dit interview vertelt hij over hoe hij cursisten wegwijs maakt in klassieke meesterwerken uit de Engelse letterkunde.

Datum: 13 augustus 2024

Wat is uw vakgebied en wat zijn uw specialisaties binnen dat gebied?
Ik heb Engelse Taal en Letterkunde gestuurd en ik ben gespecialiseerd in Shakespeare en James Joyce. Ik geef al jarenlang cursussen over Shakespeare. Ook over het werk van James Joyce heb ik meerdere cursussen gegeven, net als over andere Engelstalige auteurs zoals bijvoorbeeld Jane Austen, John Milton en Viriginia Woolf.

Hoe deelt u uw passie hiervoor met cursisten?
Ik ben gegrepen door de virtuositeit van de taal van bijvoorbeeld Shakespeare en Joyce. Daarin schuilt mijn passie voor de literatuur en dat wil ik overbrengen tijdens mijn cursussen.

Dat kan het beste in de vorm van ‘close reading’. Daarbij lezen we samen de teksten heel zorgvuldig, met daarbij steeds als leidende vraag: ‘wat staat hier nu precies?’ Dat betekent dat de tekst het uitgangspunt vormt en niet de biografie of achtergronden. Daarnaast ga ik natuurlijk ook in op vragen zoals: Wat is de structuur van de tekst? Hoe verhouden zich de details in het boek tot de grotere gehelen, en andersom?

Hoe kunt u deelnemers overtuigen van het belang van het bestuderen van de details en de structuur van een tekst, in plaats van te focussen op de biografie van de schrijver of de historische achtergronden?
Aanvankelijk denken deelnemers soms dat het bestuderen van literatuur vooral gaat over de persoonlijke biografie van de schrijver (‘want de schrijver schijft eigenlijk over zijn eigen leven’) of over de zogenaamde ‘achtergronden’ van de tekst. De persoonlijke biografie als uitgangspunt nemen is naar mijn idee een beperkte en beperkende benadering van literatuur. Het biedt daarom niet de juiste insteek om bijvoorbeeld Shakespeare te lezen. Nee, Shakespeare was geen aristocraat, hoewel hij er over schrijft, nee, Shakespeare was geen koning, hoewel hij er over schrijft, nee, Shakespeare schreef geen tragedies omdat hij verdrietig was. Et cetera. Natuurlijk kunnen er autobiografische raakvlakken zijn, maar die zijn meestal niet echt interessant naar mijn idee.

Praten over achtergronden biedt evenmin de juiste insteek voor het lezen van teksten, vind ik. Dat verzandt vaak in algemeenheden in de sfeer van ‘zo dachten de mensen toen’. Maar er is geen enkele historische periode waarin iedereen over bepaalde zaken hetzelfde dacht, en bij het bestuderen van literatuur levert deze benadering naar mijn idee weinig interessante inzichten op. Om een voorbeeld te geven: hoewel kolonialisme aan het einde van de 19e eeuw de norm was, waren er tegelijkertijd veel mensen die tegen het koloniseren van andere landen waren (“It is their own country” sprak een Engelse parlementariër).

Kortom, die benaderingen zijn eigenlijk niet zo interessant. Ze zijn vrij oppervlakkig en leiden de aandacht af van de tekst. Natuurlijk vertel ik veel over Shakespeare’s tijd, maar ik probeer dit steeds te verbinden met wat dat doet dat in de tekst. Een voorbeeld: de vrouwenrollen in Shakespeare werden gespeeld door jongemannen. Om hier dan uit af te leiden dat Shakespeare geen interessante, diepgaande vrouwenrollen heeft geschreven is onjuist, kijk maar naar bijvoorbeeld Lady Macbeth, Cleopatra, en vele anderen. Wel kun je goed zien dat hij graag speelt met de strikte opvattingen die mensen vaak hebben over wat mannelijk en vrouwelijk is. Het toneelstuk Twelfth Night is een goed voorbeeld daarvan.
 

Wat inspireert u het meest in het lesgeven aan volwassenen?
Soms zijn deelnemers verrast als ze geconfronteerd worden met mijn houding ten opzichte van biografie en achtergronden. Het is voor mij als docent het allermooist als ik merk dat deelnemers uiteindelijk ontdekken dat het veel leuker en interessanter is om bezig zijn met de details en de structuur van de tekst dan met biografie en achtergrond. En verder vind ik het leuk om les te geven aan volwassenen, omdat zij hun eigen levenservaring meebrengen.

Welke rol ziet u weggelegd voor volwasseneneducatie in de samenleving van vandaag? Hoe draagt uw werk als docent bij aan het vervullen van die rol?
Dit is een vraag die een heel lang essay, misschien wel een boek behoeft… Het is hoopvol om in dit tijdsgewricht waarin desinformatie en populisme aan de winnende hand zijn te denken dat kwalitatief hoog onderwijs een tegenwicht zou kunnen zijn.

Wat is het onderwerp van uw volgende cursus en wat maakt dat u zich verheugt om hierover les te geven?
In het najaar geef ik opnieuw een cursus over Shakespeare, zoals eigenlijk ieder najaar. Mijn volgende cursus (september 2024) gaat over Shakespeare’s Hamlet. Shakespeare is altijd interessant. En Hamlet is Hamlet – eindeloos mooi en interessant.

Parallel daaraan geef ik een cursus waar ik zelf erg naar uitkijk: drie romans van Nabokov. Lolita, Pnin en Pale Fire zijn alle drie fantastische boeken. Ze zijn wonderschoon geschreven en heel inventief. Ze zijn niet voor de 'faint of heart': het zijn alle drie romans die van de lezer eisen dat die zich inspant en nadenkt. Bezig zijn met deze drie boeken leidt tot een veel dieper inzicht wat er allemaal mogelijk is in literatuur. Dat leidt tot een dieper genieten van literatuur en daarom is de cursus interessant voor iedereen die van literatuur houdt.

U leert mensen veel en een mens is immers nooit uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over wilt leren?
Haha, er is maar een antwoord voor mij: de Engelse Taal- en Letterkunde, die is onuitputtelijk!

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam