Maak kennis met Petra Bolhuis

Petra Bolhuis geeft al vele jaren cursussen filosofie voor HOVO, waaronder regelmatig (en ook deze zomer) over Hannah Arendt. Daarnaast doceert ze over onderwerpen die aanhaken bij relevante thema’s van deze tijd. Meestal doet ze dat aan de hand van een spraakmakend boek, ditmaal over ‘spooknarratieven’. HOVO Amsterdam heeft Petra Bolhuis geïnterviewd, samen met haar dochter Arwen Rosenberg-Meereboer.

P = Petra Bolhuis

A = Arwen Rosenberg-Meereboer

Wat is uw vakgebied?
P: Ik ben filosoof. De insteek van mijn cursussen is vaak hoe we maatschappelijk relevante thema’s kunnen verhelderen en duiden aan de hand van filosofische inzichten. Hannah Arendt is een van mijn favoriete filosofen, maar ik heb me ook in Foucault en meer hedendaagse denkers verdiept.
A: Mijn vakgebied is filosofie, ik heb in Groningen gestudeerd, en werk momenteel aan mijn promotieonderzoek aan de faculteit voor filosofie in Åbo Akademi, Finland.

Wat is er veranderd in uw vakgebied in de afgelopen decennia?
P: De filosofie klimt steeds meer uit haar ivoren toren en houdt zich meer dan voorheen bezig met de vraag hoe je kunt nadenken over maatschappelijke ontwikkelingen en je eigen rol daarin. Ik heb de indruk dat filosofie dichter bij de concrete werkelijkheid is komen te staan, en dat juich ik toe.
A: Ik denk dat verlaten van de ivoren toren ook heeft geleid tot een meer multidisciplinaire benadering van filosofie, waarbij er meer communicatie plaatsvindt tussen verschillende vakgebieden. Filosofen denken na over hoe ze filosofie kunnen toepassen op andere vakgebieden en hoe ze daar iets aan kunnen bijdragen. In mijn optiek is filosofie vooral een denkgereedschap dat op elk niveau kan worden toegepast, waardoor het ook voor veel mensen bruikbaar is.

Wat verrast cursisten het meest tijdens uw cursussen?
P: Mensen waarderen het wanneer een cursus hun persoonlijke ervaringen aanspreekt, terwijl ze ook nieuwe perspectieven ontwikkelen. In mijn recente cursus over vier vrouwen die in de jaren dertig van de vorige eeuw over de thema's van hun tijd nadachten, liet ik zien dat deze thema's ook relevant zijn voor onze huidige tijd. Ik vind het interessant om te ontdekken hoe dezelfde processen op verschillende plekken in deze tijd voorkomen. Als docent probeer ik de filosofie uit de geschiedenis toe te passen op situaties in onze eigen tijd. In mijn cursussen benadruk ik dan ook hoe deze kennis relevant kan zijn voor de huidige samenleving. Dat geeft cursisten soms een verrassend nieuwe kijk op zowel de denkers van toen, als op de huidige tijd.

Wat hoopt u uw cursisten mee te geven tijdens uw lessen?
P:  De cursus “Spooknarratieven” gaat vooral over hoe je in het dagelijks leven wordt geconfronteerd met het verleden, zowel met je eigen verleden als met de geschiedenis. Voor deze en voor al mijn cursussen geldt: ik wil deelnemers graag denkgereedschappen aanreiken, oftewel manieren om na te denken over hoe  filosofische onderwerpen in het dagelijks leven voor hen spelen.  Dat kan variëren van levenskunst tot totalitarisme of Artificiële Intelligentie.

Wat maakt het lesgeven voor HOVO leuk?
P: Het is verrijkend om samen na te denken en ik waardeer het dat deelnemers input kunnen geven vanuit hun eigen vakgebied. Op mijn website heb ik daarom een rubriek 'Samen weten we meer'. Hier kan bijvoorbeeld een discussie ontstaan over een onderwerp waarvan ik minder verstand heb. Soms komt zo'n andere invalshoek ter sprake tijdens de lessen, maar de ruimte voor zijsporen is beperkt. Op de website kunnen ze met elkaar de diepte ingaan. Te zien welke uiteenlopende perspectieven mensen hanteren, is zowel voor de deelnemers als voor mijzelf interessant. Een bioloog heeft bijvoorbeeld een ander verhaal na mijn cursus dan een theoloog of iemand die een praktisch beroep heeft uitgeoefend. Juist vanwege de uiteenlopende achtergronden van mensen is iedere cursus eigenlijk inherent multidisciplinair, wat ook voor mijzelf voedend is.
A: Ik vind het leuk dat mensen naar een HOVO-cursus zoveel verschillende achtergronden en beroepskennis meebrengen. Ik vind de multidisciplinaire behandeling van de filosofie belangrijk, en heb hier zelf ook veel aan.

U leert mensen veel en aangezien een mens nooit is uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over zou willen leren?
P: Ik wil met name meer leren over mijn eigen vakgebied. Dat is ook een van de voordelen van het geven van cursussen, je kunt steeds verder blijven leren. Wanneer je begint met een onderwerp waarvan je denkt ‘dat haakt wel aan, maar daar moet ik me nog verder in verdiepen’, dan kan ik daar heel gericht over nadenken, omdat ik daar dan bijvoorbeeld wel een cursus over wil geven. Dat maakt het ook een uitdaging voor mezelf, ik lees er zelf ook vaak veel omheen.
A: Momenteel ben ik bezig met mijn PhD, dus ik heb het gevoel dat ik vooral aan het leren ben. Ik focus me vooral op interdisciplinair werken. Daarbij duik ik ook in andere vakgebieden om te zien hoe dat van toepassing kan zijn op de filosofie en hoe ik dat kan gebruiken in mijn onderzoek.

Petra Bolhuis, u geeft deze zomer ook een cursus over Hannah Arendt, wat kunnen deelnemers in deze cursus verwachten?
P: De zomercursus over Hannah Arendt gaat met name over haar persoonlijke leven en hoe dat doorwerkt in haar denken. Ze staat momenteel volop in de belangstelling, met name vanwege haar onderzoek naar totalitarisme.

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.