Maak kennis met Nico van Straalen

Nico van Straalen is bioloog en emeritus hoogleraar aan de VU. Hij is een zeer ervaren HOVO-docent die tijdens zijn goedbezochte cursussen ingaat op de grote thema’s uit de biologie. Het begin van het leven, de stamboom van het leven, en seksualiteit in het dierenrijk zijn slechts enkele daarvan. Maak kennis met deze enthousiaste docent!

Wat is uw vakgebied?
“Ik ben bioloog. Ik heb jarenlang cursussen voor studenten aan de VU gegeven over moleculaire ecologie, evolutiebiologie, zoölogie, toxicologie en milieuwetenschappen.”

Wat is er veranderd in uw vakgebied in de afgelopen decennia?
“De biologie en de hele levenswetenschappen zijn ingrijpend veranderd door de invasie van de moleculaire biologie in alle onderdelen, sinds de jaren 90. Nieuwe DNA-technieken zoals PCR, high-throughput sequencing, genexpressie-analyse, biotechnologie, CRISPR-Cas, stamceltechnologie zijn zeer invloedrijk en profilerend. Daarmee is ook de afstand met de middelbare schoolstof sterk gegroeid, wat een cursusaanbod buiten het normale universitaire circuit een goede plek geeft.”

U geeft sinds enkele jaren cursussen bij HOVO Amsterdam. Welk thema verrast cursisten het meest tijdens uw cursussen?
“De cursisten waren mateloos geïnteresseerd in het ontstaan van het leven, ook in andere onderwerpen van de evolutiebiologie, zoals evolutie van samenwerking, en de stamboom van het leven. Juist omdat er in de afgelopen decennia zoveel nieuwe inzichten zijn geweest op deze terreinen.”

Wat hoopt u uw cursisten mee te geven tijdens uw lessen?
“Ik hoop vooral belangstelling te wekken om zelf verder te lezen en te studeren.”

Wat maakt het lesgeven voor HOVO leuk?
“De cursisten zijn erg betrokken, zitten op het puntje van hun stoel, heel anders dan bij gewone studenten. Cursisten zijn niet blanco, ze komen met veel eigen bagage. Er is veel belangstelling voor de hoofdlijnen, in details zijn ze minder geïnteresseerd terwijl die wetenschappelijk vaak wel belangrijk zijn. En er is naast wijsheid ook eigenwijsheid.”

In welk opzicht zijn uw cursussen uniek of waaraan ontlenen ze hun meerwaarde?
“Ik ben op mijn manier uniek, maar mijn cursussen zijn niet uniek, andere docenten zouden mijn onderwerpen ook kunnen geven, op een andere manier. Ik denk dat het voor de cursisten aantrekkelijk is dat ze een docent krijgen die niet heel veel jonger is dan zijzelf. Grappen, context, kennis van achtergronden en geschiedenis komen overeen en dat schept een band.”

U leert mensen veel en een mens is immers nooit uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over zou willen leren?
“Ik zou graag meer willen weten over aardwetenschappelijke onderwerpen, geochemie, geochronologie en astrofysica.”

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.