Maak kennis met Jos Verhoeven

Jos Verhoeven is een nieuwe docent voor HOVO Amsterdam. Hij is emeritus hoogleraar Landschapsecologie, Departement Biologie aan de Universiteit Utrecht en heeft een ruime onderzoekservaring op het gebied van kringlopen in ecosystemen en landschappen in Europa, Verenigde Staten, Australië, Japan en het Midden-Oosten. Op 5 oktober start zijn cursus ‘De wereld in disbalans’. Wat wil hij zijn deelnemers meegeven?

Wat is uw vakgebied?
Mijn vakgebied is de systeemecologie. Dit vakgebied onderzoekt het functioneren van ecosystemen. Kringlopen van elementen als koolstof, stikstof en fosfor vormen een belangrijk object van studie. Hierbij worden vragen onderzocht zoals: Hoeveel koolstof wordt door plantengroei vastgelegd? Wat is het verband tussen plantengroei en de biodiversiteit van het systeem? Wat zijn de gevolgen van verrijking van het systeem met stikstof en fosfor?

In mijn onderzoek heb ik veel werk gedaan in waterrijke gebieden, zoals veengebieden, moerasbossen en mangrovebossen.

Wat is er veranderd in uw vakgebied in de afgelopen jaren?
In de afgelopen jaren zijn er in de systeemecologie twee belangrijke ontwikkelingen geweest. De eerste is de schaalvergroting van studies van afzonderlijke ecosystemen tot hele landschappen en zelfs tot de aarde als ecosysteem. Dit is steeds meer mogelijk geworden en is ook steeds relevanter vanwege de mondiale klimaatverandering. De kringlopen worden steeds meer op mondiaal niveau bestudeerd. Door de toenemende focus op dit niveau is ook samenwerking met aardwetenschappers van groot belang. Dit leidt tot een nieuw, zich uitbreidend vakgebied, de biogeochemie.

Wat vindt u binnen uw vakgebied het interessantste onderwerp om met cursisten te delen?
Het leren denken over het leven als wereldomspannend proces. Daarbij gaat het eerst over de grote stromen van koolstof (vooral CO2) van atmosfeer naar de landvegetatie (bossen, venen) en naar de oceanen en de stromen terug naar de atmosfeer door ademhaling en diffusie. Vervolgens is het bijzonder boeiend om deze processen over de lange geologische tijdschalen terug te herleiden naar het verleden. Plantaardige organismen op het land en in de oceaan hebben in de loop van miljarden jaren de concentratie CO2 in de atmosfeer teruggebracht van 95 tot 0.02%. De afgelopen 10.000 jaar is deze concentratie opmerkelijk stabiel geweest. In de laatste 250 jaar is er juist een scherpe stijging waargenomen, die zich tot op de dag van vandaag voortzet. Hier toont zich de invloed van menselijke activiteit op mondiale schaal.

Kunt u iets meer vertellen over de cursus die u komend najaar gaat geven voor HOVO, De aarde in disbalans?Ik behandel de mondiale kringlopen van koolstof en stikstof, met speciale aandacht voor de zorgwekkende ontwikkelingen in deze beide kringlopen in de laatste 150 jaar. Ik licht eerst het concept van de aarde als ecosysteem toe, met aandacht voor de Gaia-theorie van James Lovelock (1974). Vervolgens leg ik uit hoe mondiale kringlopen als stromen van koolstof en stikstof verlopen tussen de atmosfeer, de lithosfeer (gesteenten), de hydrosfeer (oceanen) en de biosfeer (levende en dode biomassa). Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen biologische en geologische kringlopen. De geologische kringlopen verlopen vele malen trager dan de biologische. Ik besteed ook aandacht aan de rol van de verschillende biomen (ecosysteemtypen op het land), bijvoorbeeld toendra, boreaal naaldbos, loofbos, graslandsteppe, tropische savanne en tropisch regenwoud. En ik ga in op de gevolgen van ontbossing en afgraven van veen.

Wat hoopt u uw cursisten in zijn algemeenheid mee te geven tijdens uw lessen?
Ik wil mensen graag inzicht geven in de manier waarop onze planeet functioneert. En ik wil laten zien op welke wijze we de huidige veranderingen kunnen begrijpen als resultante van de drastische activiteiten van één soort, Homo sapiens, op het normaal in balans functionerende systeem aarde. Ook hoop ik inzicht te geven in de mogelijkheden om de ergste gevolgen nog te keren. Hierbij ga ik ook in op maatregelen die eenieder in de eigen omgeving kan toepassen, zoals gebruik van turfvrije tuinaarde en gemalen olivijn (‘green sand’) in de tuin, minder vlees en zuivel eten, minder vliegen.

Waarom vertelt u graag over onderwerpen uit uw vakgebied?
Ik vind het heel motiverend om te zien hoe ik kennis en inzicht kan overdragen over een complexe problematiek, die dicht bij ieders ervaringswereld ligt. Ik maak die kennis begrijpelijker en ik hoop dat er zo ook meer draagvlak ontstaat voor grote maatregelen, en dat dat misschien zelfs gedragsverandering bevordert.

U leert mensen veel en een mens is immers nooit uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over zou willen leren?
Ik heb zelf naast ecologie in den brede ook belangstelling voor geopolitieke vraagstukken en voor manieren om verschillende belangengroeperingen dichter bij elkaar te brengen.

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.