Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Maak kennis met Henk Singor

Als sinds zijn studie Oudheidkunde is Henk Singor gegrepen door de wereld van Griekse mythen en sagen, beeldende kunst en literatuur. Die gedrevenheid komt voort uit een romantische zucht naar kennis over een wereld die niet meer bestaat. Op woensdag 8 mei start zijn cursus over het Griekse Sicilië in de oudheid: een schokkende, avontuurlijke en bloedige geschiedenis met al zijn oorlogen en revoluties. Maar ook een tijd van culturele hoogtepunten, vol ruïnes, vaak nog romantischer en ook beter bewaard dan in Griekenland zelf.

Wat is uw achtergrond en wat is uw vakgebied?
Ik ben historicus, ik heb geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en ben afgestudeerd met als hoofdvak Oude Geschiedenis, dus de Grieks-Romeinse geschiedenis in de oudheid. Ik heb ruim vier jaar als docent geschiedenis in het middelbaar onderwijs gewerkt en heb vervolgens een aanstelling gekregen aan de Universiteit Leiden, waar ik in 1988 ook gepromoveerd ben op een onderwerp uit de oude Griekse geschiedenis.

Waar komt u passie voor de Grieks-Romeinse geschiedenis vandaan?
Ik heb een fascinatie voor geschiedenis in het algemeen. Waar mijn voorkeur voor de oudheid vandaan komt, is niet eens zo makkelijk te zeggen. Ik denk dat het deels  een romantische kwestie is, een vorm van gegrepen of aangesproken zijn door de wereld van Griekse mythen en sagen, beeldende kunst en literatuur, alles in het kader van een buitengewoon woelige en schokkende geschiedenis.  

En dan dit: het is een wereld die niet meer bestaat. Er is een kloof tussen de oudheid en alles wat daarna komt, ondanks uiteraard allerlei doorwerkingen en culturele erfenissen. Dat idee van een vergane wereld, waarvan we alleen de ruïnes nog zien, heeft mij inderdaad altijd gefascineerd. Het prikkelt ook tot pogingen de lacunes in onze kennis op te vullen met reconstructies en theorieën, hoe het geweest zou kunnen zijn. Waarbij je tegelijk bescheiden moet blijven en je moet realiseren hoeveel we niet weten en hoe 'vreemd' die verdwenen wereld voor ons in feite ook was en vermoedelijk ook zal blijven. Paradoxaal genoeg blijft ze  daardoor ook altijd weer ‘nieuw'.

Wat vindt u binnen uw vakgebied het interessantste onderwerp?  
Ik heb altijd voor  veel en uiteenlopende onderwerpen en kwesties belangstelling gehad, maar twee terreinen springen er wel uit. Het eerst is militaire geschiedenis in samenhang met sociale en politieke organisaties. Het tweede godsdienstgeschiedenis, ook dit in een breder kader dan alleen een geschiedenis van religieuze gebruiken en voorstellingen. Vandaar mijn belangstelling voor het archaïsche Griekenland, voor een  merkwaardige staat als Sparta, voor Alexander de Grote en zijn directe opvolgers, maar ook voor de geschiedenis van het vroege christendom en de christianisering van het Romeinse rijk in de late oudheid. 

Over al die onderwerpen is nog altijd veel te doen en gaan de discussies maar door. Bijvoorbeeld over het ontstaan van het christendom, of over de vraag of de christenen in het Romeinse rijk wel zo erg vervolgd werden als de Kerk later beweerde. En over bijvoorbeeld de Spartaanse maatschappij is er voorlopig ook nog geen einde aan de pogingen die in steeds meer details te reconstrueren en te duiden.

Wat zijn uw ervaringen met het lesgeven bij HOVO Amsterdam?  
Ik geef al een jaar of  twaalf cursussen aan onder andere HOVO Amsterdam aan de VU. Ik mag zeggen dat ik alleen maar goede ervaringen met de cursisten heb. Je hebt te maken met mensen die duidelijk belangstelling voor het onderwerp hebben en die belangstelling tijdens de colleges kennelijk niet verliezen, want men blijft komen. En ik krijg vragen, tijdens het college, in de pauze of na afloop, waaruit die belangstelling nog eens blijkt. Of ik krijg een boek voorgehouden met de vraag wat ik daar van vind. Ik begeleid nog steeds af en toe een culturele reis en tref dan niet zelden mensen aan die ik ook van een HOVO-college ken, of omgekeerd. Dat is natuurlijk altijd aardig.

Wat hoopt u uw cursisten mee te geven tijdens uw lessen?
Ik ben nog altijd een beetje een schoolmeester. Dus hoop ik dat mijn onderwijs, ook aan de HOVO, de mensen twee dingen bijbrengt: dat ze na afloop eenvoudig iets meer weten en begrijpen van het onderwerp dat ze uitgekozen hebben. En verder dat ze door de cursus gestimuleerd zijn om er nog meer over aan de weet te komen door zelf meer erover te lezen en op onderzoek uit te gaan. Dat laatste is dankzij het internet wel een stuk makkelijker dan vroeger, maar het internet is tegelijk ook zo'n massa 'bomen', met vaak nog allerlei valkuilen ertussen, dat je het gezochte 'bos' met moeite of zelfs helemaal niet te zien krijgt.

Kunt u iets zeggen over uw wijze van lesgeven?
Ik vermoed dat een bepaalde 'ouderwetse' aanpak mijn colleges kenmerkt: ik doe niet aan PowerPoint, ik geef geen readers met uitgebreide moderne literatuur, ik praat vooral zelf, maar verwijs daarbij wel dikwijls naar korte stukjes tekst in mijn eigen vertaling van antieke bronnen of naar samenvattingen van bepaalde onderdelen in de syllabus (namen, jaartallen, titels en dergelijke), zodat men die feitelijke gegevens niet zelf hoeft op te schrijven.

Kunt u iets meer vertellen over uw aankomende cursus voor HOVO Amsterdam?
Binnenkort start mijn cursus over Sicilië in de oudheid. Dat betekent vooral het Sicilië van de vele onafhankelijke Griekse steden aldaar vanaf de late 8ste tot de late 3de eeuw v.C. Daarna werd Sicilië een Romeinse provincie en valt er niet zo veel bijzonders meer over te zeggen. Maar het Griekse Sicilië was een bijzonder fascinerend onderdeel van de mediterrane wereld in die genoemde eeuwen. Het was als het ware een duplicaat van het eigenlijke Griekenland, met een geschiedenis en een cultuur die grotendeels parallel aan de Griekse verlopen: even opzienbarend in  culturele ontplooiing en  vernieuwing en minstens even schokkend, avontuurlijk en bloedig in al zijn oorlogen en revoluties. En ook hier weer ruïnes, vaak nog romantischer en ook beter bewaard dan in Griekenland zelf.

U leert mensen veel en een mens is immers nooit uitgeleerd, is er iets waar u zelf nog meer over zou willen leren?  
Zelf zou ik graag nog veel meer willen leren  over alle mogelijke historische onderwerpen, zeker, maar niet uitsluitend, uit de oudheid. Ook zou ik nog veel meer literatuur willen lezen en me in filosofie verdiepen.  En, voor zover mijn begrip dat toelaat, kennis nemen van allerlei ontwikkelingen in andere wetenschappen. Een mensenleven is daarvoor natuurlijk veel te kort en met het ouder worden wordt dat besef alleen maar duidelijker. Mijn 'vrije tijd' is dus altijd gevuld, ook met pogingen om over bepaalde onderwerpen te schrijven. Ik ben op mijn manier daarnaast een beetje aan het tuinieren en werk dagelijks een uurtje in de tuin. Over niet al te lange tijd hoop ik daar ook vaak te zitten, uiteraard met een boek. 

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.