Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Maak kennis met Frans Henk Hoekstra

“Mijn grote passie is om mensen tijdens mijn colleges te verbinden met beeldende kunst. En dan niet door alleen maar kennis op ze af te vuren. Ik probeer juist om echt contact te maken tussen wat mensen zien en daar goede informatie bij te geven. Zo krijgen mijn cursisten feeling voor beeldende kunst en architectuur. Dat is waar ik op mijn plek ben. Het is iedere keer weer fantastisch als ik mensen wegwijs mag maken in het enorme aanbod van prachtige kunstwerken."

Hoe gaan we om met de overvloed aan beelden?
“Toen ik studeerde, moest je naar een prentenkabinet in de hoop daar een zwart-wit afbeelding van een bepaalde kerk te vinden. Nu kun je op je smartphone diezelfde kerk in 3D bekijken. Dat doet iets met hoe kritisch mensen zijn. Wij worden vandaag de dag overspoeld met meer dan duizend prikkels en beelden. Dat maakt het vak kunstgeschiedenis actueler dan ooit. Je moet mensen kritisch leren kijken. Als je kennis hebt van beelden, kun je veel beter selecteren in al die beelden die maar dagelijks op je afkomen.

Daarnaast heb je tegenwoordig de oneindige beschikking over informatie. Typ de naam van een kunstenaar in en het internet staat er vol mee. Nu weet je natuurlijk niet of die informatie klopt, maar het zorgt er wel voor dat je onderwijs ook moet veranderen. Ik hoef niet meer te starten met korte biografische verhalen over de kunstenaars. Dat weten mensen al. Ze kunnen het zo googelen."

Wat maakt studeren bij HOVO Amsterdam zo leuk?
“Ik zie studeren bij HOVO als een aantrekkelijke combinatie van een (interactief) hoorcollege en een boek. De cursist kan het zo intensief maken als hij zelf wil. Het uiteindelijke doel is dat er een verband ontstaat tussen wat je ziet, wat je hoort en wat je leest. Daarbij is de vakliteratuur heel belangrijk. Daarnaast ontwikkel je tijdens de cursus een kritische houding. De media schrijven en beweren van alles over beeldende kunst. De vraag is natuurlijk, klopt dat allemaal? Ik probeer mijn cursisten na te laten denken over het verschil tussen een mening en gedegen onderzoek. Die twee worden nogal makkelijk met elkaar verweven. Daarom probeer ik cursisten te stimuleren om kritischer te kijken en lezen. Wat betekent het kunstwerk, hoe kunnen wij daar nu iets over weten?

HOVO is echt voor iedereen. Ik probeer daarom met mijn manier van lesgeven een verhaal te vertellen dat zowel interessant is voor iemand die al iets van het onderwerp weet, als voor cursisten voor wie het onderwerp nieuw is. Ik vind het prettig om te reflecteren op wat er in de les besproken is. Het actief deelnemen aan het college en onderling contact draagt daaraan bij. Mijn colleges zijn altijd een combinatie van kijken, luisteren en zelf lezen. Juist door teksten te lezen die bij een kunstwerk horen, krijg je een veel beter inzicht in de beeldende kunst. Daar ben ik van overtuigd.

Wat is er nou mooier dan het vak kunstgeschiedenis? Ik kan het echt niet bedenken. Er is altijd een verbinding met alle takken van wetenschap omdat je als uitgangspunt een object hebt dat door de mens gemaakt is en die daar een idee over heeft. Mensen zeggen mij soms: ‘Ach, die moderne kunst dat is niks voor mij’. Maar hoe mooi is het als ik ze er uiteindelijk toch warm voor kan maken en er een wereld voor ze opengaat?"

Wat kunt u HOVO-cursisten bijbrengen?
“Ik hoop dat ik een beetje van mijn liefde voor kunst en architectuur kan overbrengen op mijn cursisten. Dat ik ze toegang kan geven tot die fantastische wereld van de beeldende kunst. Ik ben ervan overtuigd dat voor ik Iedereen een link naar die beeldende kunstwereld kan vinden.”

Maak kennis met deze HOVO-docenten

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.