Wat doe je als vertrouwenspersoon studenten?
‘Bij de VU streven we naar een prettig en veilig studie- en werkklimaat en ongewenst gedrag hoort daarin niet thuis, zoals (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten, bedreigingen, agressie, geweld of stalking. Helaas kan dat wel voorkomen. Als het mogelijk is, is het natuurlijk goed om ander(en) daar direct op aan te spreken, of erover te praten met een docent of studieadviseur. Maar soms lukt of kan dat niet. Studenten kunnen dan ook altijd bij mij of mijn collega’s terecht.
Als studenten contact met ons opnemen, plannen we een gesprek in. In die - vertrouwelijke - gesprekken, bieden we in eerste instantie vooral een luisterend oor. Ze kunnen hun verhaal kwijt over wat er speelt. Daarna kijken we samen met de student welke opties er zijn om tot een eventuele vervolgactie te komen. De student houdt daarbij altijd zelf de regie. Wij nemen het nooit van ze over, maar we blijven wel naast de student staan.’
Kun je iets zegen over de meldingen die jullie krijgen?
‘De rode draad tussen de meldingen is ongewenst gedrag, maar de variatie qua heftigheid is vrij divers. Voor een deel heeft het ongewenste gedrag betrekking op mede studenten, maar het kan ook gaan over de omgang met docenten of ander personeel.
Daarbij heb ik niet de indruk dat de meldingen komen door een toenemende gevoeligheid van mensen. Mogelijk wel omdat er meer aandacht is in de media rondom grensoverschrijdend gedrag. Ik denk vooral dat mensen zich nu eerder en makkelijker durven uitspreken en ons beter weten te vinden. Ook omdat we er binnen de VU serieus werk van maken om gewenst gedrag te bevorderen en we studenten en medewerkers informeren over de mogelijkheden die er zijn om hun verhaal te doen.
We proberen natuurlijk om samen met de student tot een goede oplossing te komen. We weten echter niet of dat altijd lukt. Dat komt omdat we soms slechts één fase zijn binnen het traject van de student. We zijn dan even betrokken en daarna gaan de studenten weer hun eigen weg. Niet alle studenten geven ons een terugkoppeling over het uiteindelijk is afgelopen. Maar er zijn er ook die ons komen bedanken en bijvoorbeeld vertellen dat ze een goed gesprek hebben gehad met een docent of mede student.’
Wat kun je doen om ongewenst gedrag te voorkomen?
‘Als je kijkt naar de preventiekant van ongewenst gedrag is de Gedragscode van de VU belangrijk. Die is heel duidelijk en we verwachten dat iedereen die hier studeert en werkt deze ook kent en zich eraan houdt. Bij bijvoorbeeld introductiedagen sluiten mijn collega’s en ik regelmatig aan om studenten te laten weten wie we zijn, wat we voor ze kunnen doen maar ook wat wij van hen verwachten. Wat zijn de omgangsvormen en (leef)regels die we met elkaar willen naleven?’
Hoe is het gesteld met de sociale veiligheid van studenten op de VU?
‘Het lastige bij ongewenst gedrag is misschien wel dat niemand van tevoren wil dat het er is. Ik denk niet dat er veel mensen naar de VU komen met het idee van: “Ik ga eens even dingen doen die niet door de beugel kunnen”. Maar toch gebeurt het soms wel. Ik vind het lastig om te zeggen hoe het in het algemeen gesteld is met de sociale veiligheid van studenten op de VU. Maar ik denk en hoop dat we een veilige campus hebben. We doen er in ieder geval veel aan om een goed vangnet te creëren voor studenten op het moment dat hun (sociale) veiligheid in gevaar is. Wat ik in mijn rol heel mooi vind, is dat ik er echt voor de studenten kan zijn op het moment dat zij dat heel hard nodig hebben.’