Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU EdTech Day 2024

Op de VU EdTech Day op 18 april 2024 kon je kennis maken met de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale onderwijsgereedschappen. Alle activiteiten bevonden zich in het NU Gebouw.

Het ging enerzijds om gereedschappen die hun waarde al bewezen hebben, maar vooral om de gereedschappen van de nabije toekomst.

Er was een vol programma met vier sessierondes. Om 9:00 uur gingen we van start met een inspirerende keynote gevolgd door de eerste twee sessierondes. Daarna kon je genieten van een uitgebreide lunch van 12:45-13:45 uur. In de middag kon je deelnemen aan de laatste twee sessierondes en aan het einde van de dag sloten we af met een borrel.

Keynote: Generative AI in Education - Prof. dr. Felienne Hermans (FGB)

Midjourney, DALL-E en natuurlijk ChatGPT; generatieve AI domineerde het nieuws van 2024! Hypemakers zeggen dat computers nu echt kunnen denken, pessimisten daarentegen vrezen dat computers echt gaan denken. Maar wat is generatieve AI? Hoe werkt het eigenlijk?  

In deze sessie legde Prof. Felienne Hermans in voor iedereen begrijpelijke stappen uit hoe ChatGPT zijn bijna magische werk doet. Want alleen als je begrijpt hoe het werkt, kun je verstandige keuzes maken over het al dan niet inzetten van generatieve AI in je eigen werk, en AI toestaan voor je studenten.

De presentaties van de workshopgevers die hun presentaties beschikbaar hebben gesteld zijn nu te vinden bij de betreffende workshops hieronder.

VU EdTech Day - Een VU SHOW & SHARE evenement
Ben je geïnteresseerd in meer evenementen zoals de VU EdTech Day? Neem dan eens een kijkje bij de VU Onderwijswerkplaats, de plaats op de VU waar docenten elkaar ontmoeten.

Programma sessies

  • Inloop - 08:45

    Locatie: Lobby 4e verdieping

  • Welkom en Keynote - 9:00-9:45

    Welkom door Silvester Draaijer, programma manager van het VU Education Lab gevolgd  door de Keynote: Generative AI in Education - Prof. dr. Felienne Hermans

    Locatie: Nieuwe Universiteitsgebouw Theater 7

  • Sessie-ronde 1 - 10:00-11:15 uur


    1. Personal Tutor Bots - Stephen Coetzee (Dept. of Accounting, University of Pretoria) - Hybride sessie
    In deze sessie demonstreerde Stephen Coetzee twee Chatbots die hij ontwikkelt en onderzoekt. De Health Profession Education bot en de Accounting Education bot. Deze bots integreren een aantal functies van LLM's om studenten te helpen bij het leren en beheersen van algemene en gespecialiseerde onderwerpen. Hij zal voorlopige resultaten van zijn onderzoek presenteren en er is ruimte voor discussie.  Je kunt de HPE bot hier uitproberen.

    Locatie: NU Gebouw, Theater 7 en online
    Taal: Engels

    2. Panopto: VU Amsterdams nieuwe onderwijs video platform - Erik Boon (VU CTL)
    Maak kennis met het nieuwe veelzijdige online video hosting en sharing systeem voor lesgeven en leren. Wat betekent het voor jouw onderwijs! Leer ook over de overgang van de 'oude' Kaltura- en MediaSite-systemen naar het nieuwe systeem.

    Locatie: NU 2A-65 (32)

    3. Motiveer studenten om voorbereid naar college te komen m.b.v. deze tools  - Charlotte Meijer, Thao Duong (VU CTL)
    Hoe kun je studenten motiveren om goed voorbereid naar de les te komen? Speciaal hiervoor zijn er smart tools ontwikkeld. Studenten zijn niet alleen beter voorbereid, maar je hebt ook inzicht in wie er is voorbereid, wat studenten al wel en niet begrijpen en je kunt het studeren interactiever en actiever maken voor je studenten. Tijdens deze sessie bespraken we de tools FeedbackFruits Interactive Document, Interactive Video en Perusall.

    Locatie: NU 2A-55 (15)

    Bekijk de presentatie

    4. Vergroot de AI informatievaardigheid voor verantwoord en effectief leren - Kim Dibbets (Universiteits Bibliotheek)
    In deze sessie leerde je over de huidige stand van AI voor het vinden, representeren en werken met wetenschappelijke literatuur en hoe je dit kunt integreren in je onderwijs met studenten.

    Locatie: NU 1A-25 (15)
    Taal: Nederlands

    Bekijk de presentatie

  • Sessie-ronde 2 - 11:30-12:45 uur

    1. Evidence based feedback on student work with AI - Stephen Coetzee (Dept. of Accounting, University of Pretoria) - Hybride Sessie

    In deze sessie demonstreerde Stephen Coetzee GPT's om evidence-based feedback te geven op het werk van studenten. Hij presenteerde voorlopige resultaten van zijn onderzoek en er gaf ruimte voor discussie. Als je een betaalde OpenAI/ ChatGPT account hebt, kun je de feedback GPTs uitproberen. Gebruik echter geen echt studentenmateriaal!

    MedEd: https://chat.openai.com/g/g-9pvnQsPBF-meded-feedback-guide  

    AccEd: https://chat.openai.com/g/g-alY5v5hTX-accounting-feedback-guide  

    Locatie: NU Gebouw, Theater 7 en online
    Taal: Engels


    2. Ontwikkel de communicatieskills van jouw studenten met Avatar AI bots - Wybren Bosma, Meta-skills,  en Esther Schagen, (FSW)
    Het verbinden van avatars met generatieve AI levert flexibele en realistische interactiescenario's op. Ze kunnen ideaal zijn ter ondersteuning van een aantal leersituaties om communicatievaardigheden te trainen en te verbeteren. In deze sessie zullen een of twee Avatar bots van het bedrijf meta-skills gedemonstreerd worden. De onderliggende filosofie, mechanismen en de impact op lesgeven en leren worden besproken. Je kunt alvast één Avatar bot zelf uitproberen om te praten met een student die altijd te laat komt op vergaderingen.

    Locatie: NU 2A-59 (15)

    Bekijk de presentatie

    3. Next level Mentimeter - Charlotte Meijer, Sharoma Gokoel (VU CTL)
    Wil je dat jouw studenten deelnemen jouw lessen? Met Mentimeter kunt je gemakkelijk alle studenten betrekken. Zo zet je de eerste stappen naar het creëren van een veilig leerklimaat waarin alle studenten durven deel te nemen. Mentimeter is een tool die de meesten van ons ondertussen wel kennen, maar meestal worden alleen de eenvoudigste functies gebruikt. Maar er zijn veel meer functies die het veel leuker maken om mee te doen. Tijdens deze sessie kon je deze functies zelf ervaren en leren hoe je ze kunt gebruiken.

    Locatie: NU 2A-65 (32)

    Bekijk de Mentimeter van deze workshop

    4.WeVideo: The online editor voor jouw student video project - Erik Boon, Student-assistent (VU CTL)
    Steeds meer cursussen vereisen dat studenten een kennisclip of video maken als eindproduct. Studenten hebben behoefte aan gebruiksvriendelijke en krachtige software om hun video's te monteren. Studenten kunnen hiervoor KdenLive gebruiken, maar het VU Onderwijslab experimenteert met het online platform WeVideo: een krachtig online programma waarvoor studenten geen dure computerhardware nodig hebben. 

    In deze sessie demonstreerden we deze software en de eerste ervaringen van studenten.

    Locatie: NU 1A-25 (15)

  • Lunch - 12:45-13:45

    Locatie: Lobby 4e verdieping, Wing A

  • Sessie-ronde 3 - 13:45-15:00

    1. Een crisis leren beheersen met ChatGPT  - Jost Sieweke (SBE) 
    Aan de hand van een live simulatie van crisisleiderschap liet Jost Sieweke van SBE zien hoe docenten met beperkte middelen mogelijkheden voor ervaringsleren kunnen creëren door gebruik te maken van de kracht van verschillende AI-tools. Met AI-tools kan de simulatie zich ter plekke aanpassen aan verschillende scenario's.

    Locatie: NU 2A-65 (32)
    Taal: Engels

    2. Geavanceerd gebruik van generatieve AI voor het genereren van inhoud  – Nienke Stumpel (VU CTL) 
    Voor degene die al bekend zijn met algemeen ChatGPT-gebruik en prompting, maar willen weten wat er achter de horizon ligt, was deze sessie. Je kreeg een overzicht van het genereren van afbeeldingen of video's en het gebruik van OpenAI in andere apps met behulp van je ChatGPT-account, handige tools als hulp bij dagelijkse taken. Deze sessie dook in het genereren van lesmateriaal en andere AI-tools om te helpen bij het ontwerpen van cursussen.

    Locatie: NU 2A-59 (15)

    Bekijk de Padlet voor een overzicht aan AI tools 

    3. Fruits of Weeds? Onderzoek naar de mogelijkheden en uitdagingen van geautomatiseerde feedbackinstrumenten - Danny Scholten (BETA)
    FeedbackFruits wordt veel gebruikt voor onderwijs en leren aan de VU Amsterdam. De laatste toevoegingen betreffen geautomatiseerde feedbackfunctionaliteiten. Ten eerste om formatieve feedback te geven op geschreven producten voordat ze worden ingeleverd. Ten tweede functionaliteiten om de kwaliteit van peerfeedback door studenten te verbeteren. Tijdesn deze sessie kon je Danny Scholten volgen voor een demonstratie van de mogelijkheden van deze tools en een diepgaande discussie over hoe en of AI past in de rol van feedbackpraktijken in onze onderwijsprogramma's.

    Locatie: NU 2A-55 (15)

    Bekijk de presentatie

    4. Extended Reality: ontdek de mogelijkheden voor jouw onderwijs - Linde Voorend, UB en Tess Dekker (FGB)
    Ontwikkelingen op het gebied van extended reality (XR) bieden steeds meer mogelijkheden voor onderwijstoepassingen. XR kan op verschillende niveaus worden geïmplementeerd: van eenvoudige XR-elementen op de computer tot complete virtuele omgevingen. In deze sessie deelde een team van experts succesvolle toepassingen van XR aan de VU Amsterdam, mogelijkheden voor je eigen toepassing en de infrastructuur die beschikbaar is voor docenten. Je kon je eigen ideeën inbrengen en kreeg praktische handvatten om aan de slag te gaan.

    Locatie: NU 1A-25 (15)

    Bekijk de presentatie

  • Sessie-ronde 4 - 15:15-16:30

    1. Educational Game design met ChatGPT  - Francesco Balocco, Ella Hafermalz (SBE)
    Franscesco Balloco ontwerpt een interactieve simulatie met ChatGPT voor management/IT consultancy cases. Generatieve AI wordt gebruikt om het soort materiaal te synthetiseren dat professionals tegenkomen in een organisatie, bijv. e-mails, directe berichtketens, rapporten. De studenten maken gebruik van deze materialen bij het beantwoorden van een reeks vragen tijdens de cursus. Tijdens deze sessie demonstreerde Franscesco Balloco zijn huidige materialen en vertelde hij over de mogelijkheden van ChatGPT voor dit doel.

    Locatie: NU 1A-25 (15)
    Taal: Engels

    Bekijk de presentatie

    2. Kennisclips maken met behulp van AI Avatars - Stephan Eltink, Erik Boon (VU CTL) en Sandjai Bhulai (BETA)
    Kennisvideoclips zijn een krachtig hulpmiddel om essentiële kennis over te brengen aan je studenten. Het VU Education Lab experimenteert met AI-gegenereerde Avatar kennisclips. In deze sessie lieten we zien welke voorbereidende maatregelen nodig zijn en hoe kennisclips dan gegenereerd kunnen worden. In elke taal. De voor- en nadelen van AI-gegenereerde clips ten opzichte van traditionele opgenomen kennisclips werden besproken. Tot slot werden de praktische toepassingen voor docenten besproken.

    Locatie: NU 2A-59 (15)

    3. Canvas Student Friendly - Isaac van Gent (CTL)

    Een goed gestructureerde en overzichtelijke Canvascursus is essentieel. Gedurende deze workshop keken we naar de do’s en don’ts rondom Canvas waarvan meer dan duizend VU-studenten aangegeven hebben het hiermee eens te zijn. Er werden 6 praktische tips gedeeld die je meteen kan toepassen om je Canvascursus zo studentvriendelijk mogelijk te maken. Tenslotte ging je zelf aan de slag met je Canvascursus om de tips direct toe te passen onder begeleiding van onze experts. Uiteraard had je alle tijd om al je Canvasvragen te stellen.

    Locatie: NU 2A-53 (14)

    Bekijk de presentatie

    4. VU Reading lists: maak literatuur gemakkelijk toegankelijk - Robin Straaijer (UB)
    Tijdens deze sessie kon je de mogelijkheden voor jouw cursus ontdekken. De nieuwe VU leeslijst functionaliteit maakt het voor docenten mogelijk om op een eenvoudige manier literatuurcollecties op te bouwen over meerdere platformen en studenten op een optimale manier toegang te geven tot de vakliteratuur. In deze sessie demonstreerde Robin Straaijer het systeem en besprak de functionaliteiten en use cases.

    Locatie: NU 2A-55 (15)

    Bekijk de presentatie

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam