Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Medewerkers Academic Language Programme

Maak kennis met de ALP-programmacommissie en de docenten Academisch Engels en Nederlands

Gea Dreschler - universitair docent Engelse taalkunde en directeur ALP
Gea Dreschler is universitair docent Engelse Taalkunde bij de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de VU en wetenschappelijk directeur van het ALP. Daarnaast is ze programmamanager van de Engelstalige tak van het ALP en het Schrijfcentrum. Gea is in 2015 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen en heeft uitgebreide ervaring met het doceren van Engelse grammatica en schrijfvaardigheid en met non-directieve schrijfcoaching. Ze is co-auteur van de Engelse feedbackwebsite van het ALP, English Language Support Online.

Gea doet onderzoek naar taalverandering in het Engels, zowel historische veranderingen als meer recente ontwikkelingen. Daarnaast verdiept ze zich in schrijfonderwijs en academisch Engels, waarbij zij vooral geïnteresseerd is in de rol van Engels als lingua franca binnen de wetenschap en de effectiviteit van feedback op geschreven werk van studenten.

Alan Cienki – hoogleraar Taalgebruik & cognitie en Engelse taalkunde
Alan Cienki is hoogleraar bij de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de VU en personeelsmanager van het ALP-Engels. Vanaf 2006 verzorgt hij bachelor- en masteronderwijs op het gebied van Engelse taal(kunde) en communicatie voor de VU en voor de landelijke Graduate School of Linguistics (LOT). Daarvoor was hij verbonden aan de Emory University in Atlanta, Georgia, USA, waar hij de leiding had over het mede door hem ontworpen Program in Linguistics van deze universiteit.

Alan is gepromoveerd aan de Brown University in Providence, Verenigde Staten. Zijn onderzoek bevindt zich in het domein van de cognitieve linguïstiek en richt zich op de vraag wat feitelijk taalgebruik onthult over processen van conceptualisatie. Hierbij besteedt hij vooral aandacht aan het gebruik van metaforen en grammaticale constructies, vanuit een vergelijkend en contrastief-taalkundig perspectief. Alan is tevens coördinator van de masterspecialisatie Multimodal Communication van FGW.

Abby Gambrel - docent Academisch Engels
Abby Gambrel verzorgt binnen het ALP verschillende cursussen voor studenten van Sociale Wetenschappen. Daarnaast is ze betrokken bij de Universitaire Minor Engels en bij het VASVU-programma. Abby gaf al meer dan tien jaar les in de Verenigde Staten, onder andere in academisch schrijven, creatief schrijven en Engels als Tweede Taal. Ze heeft een Master of Fine Arts in poëzie van de Universiteit van Californië en een TOEFL-certificaat op Masterniveau van de Universiteit van Wisconsin.

Naast het verzorgen van onderwijs is Abby programma- en cursusontwikkelaar geweest voor een nieuw academisch schrijfprogramma aan Cardinal Stritch University in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft ze gewerkt bij de redactie van verschillende literaire en academische tijdschriften en als privédocent en schrijfcoach. Ook heeft ze een aantal publicaties achter haar naam als dichter, toneelschrijver en essayist. Ze vindt onderwijs geven extra interessant wanneer haar werkgroepen bestaan uit een internationaal gezelschap met een breed scala aan taalachtergronden.

Jens Branum - docent Academisch Engels
Jens Branum is als docent academisch Engels verbonden aan het ALP. Hier geeft hij zowel onderwijs en houdt zich ook bezig met de redigeerdienst voor studenten en PhD-kandidaten. Hij studeerde Engelse taal en taalkunde aan de Universiteit van West Engeland in Bristol, en heeft een master Taal en Communicatie van de Universiteit Leiden. Tussen 2014 en 2017 was hij werkzaam als taaldocent aan de universiteiten van Ritsumeikan, Mukogawa en Osaka Seikei in Japan. Na zijn terugkeer in Europa verzorgde hij onderwijs op het gebied van academisch schrijven, examenvoorbereiding en English as a Second Language in het Verenigd Koninkrijk en Spanje, waarna hij naar de VU kwam. 

Naast zijn functie binnen het ALP is Jens werkzaam als freelance editor van academische en zakelijke publicaties. Zijn onderzoeksinteresse ligt met name op het gebied van persuasieve communicatie; hij deed al eerder onderzoek naar de effecten van spreeksnelheid op de overtuigingskracht van moedertaalsprekers en niet-moedertaalsprekers van het Engels. Jens heeft verder gepubliceerd over de taal van kranten en de media.

Ursula Caci - docent Academisch Engels
Ursula Caci geeft sinds begin 2022 les voor het ALP. Zij studeerde eerst Duitse en Engelse literatuur en linguïstiek in Zwitserland en Zweden, en is vervolgens aan de Universiteit van Basel in Zwitserland gepromoveerd in de Amerikaanse literatuur. Tijdens haar promotietraject bracht ze een jaar door in de VS, aan de State University of New York in Buffalo. Daar leerde ze zich aanpassen aan verschillende stijlen van lesgeven, leren en schrijven. In Zwitserland gaf ze onderwijs in Engels als Tweede Taal aan universitaire studenten met verschillende achtergronden .

Ursula is haar leven lang al geïnteresseerd in taal en in de manier waarop taal kan worden gebruikt om ideeën over te brengen en om meningen en emoties op verschillende manieren uit te drukken. Sinds haar verhuizing naar Nederland in 2018 werkt Ursula als tutor voor Academic Reading and Writing, en ook voordat ze het team van VU kwam versterken hield ze zich op verschillende manieren met deze belangstelling bezig. Zo gaf ze bijles aan studenten van het Leids Universitair Medisch Centrum, cursussen aan bachelorstudenten International Studies en Urban Studies en promovendi aan de Universiteit Leiden, een pre-departure cursus voor Indonesische studenten die in Nederland willen studeren aan het Erasmus Training Center in Jakarta, en doceerde ze academische schrijfvaardigheid aan eerstejaars studenten van het Amsterdam University College.

Anna Martonfi - docent Academisch Engels
Anna Martonfi is sinds februari 2020 betrokken bij het ALP, waar zij lesgeeft in verschillende niveaus van Academisch Engels. Daarnaast werkt zij op freelancebasis als docent academisch Engels voor het Academisch Talencentrum van de Universiteit Leiden. Sinds 2008 is ze naast haar academisch werk actief als vertaler (vanuit het Hongaars en Frans naar het Engels). Daarbij vertaalt ze zowel academische teksten als documentaires. Voordat ze in 2019 naar Nederland verhuisde, gaf ze bachelor- en postdoctoraal onderwijs in Film, Television and Media Studies in Engeland.

Anna behaalde in 2009 aan de Eötvös Loránd Tudományegyetem van Budapest een master Engelse taal-  en letterkunde en een master Film Studies. Daarna promoveerde ze in 2017 aan de School of Art, Media and American Studies van de Universiteit van East Anglia op transnationale aspecten van Joodse humor in Britse en Hongaarse comedyfilms uit het Interbellum. Momenteel doet Anna onderzoek naar vertalingen van audiovisueel materiaal en transnationale aspecten van film-, televisie- en radiocomedy.

Laura Rupp - universitair hoofddocent Engelse taalkunde
Laura Rupp is Universitair Hoofddocent Engelse Taalkunde bij de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de VU. Binnen het ALP geeft ze workshops en individuele coaching in Engelstalige uitspraak en communicatie. Verder doet ze onderzoek naar de rol van Global English, grammaticale taalvariatie, taalverandering en Engelse uitspraak. Voor haar onderwijs kreeg zij de VU-onderwijsprijs.

Laura is tevens auteur/redacteur van de boeken Uitspraakgids Engels voor Professionals (2013) en Pronunciation Matters (2014, met Rias van den Doel). Ook organiseerde ze in 2010 het symposium ‘Uitgesproken Engels’ aan de VU, dat alle landelijke media haalde. In 2017 kreeg ze subsidie van het Ministerie van OCW voor het ontwikkelen van een MOOC English Pronunciation in a Global World. De MOOC draait twee keer per jaar op het online platform FutureLearn en trekt per keer ongeveer 10,000 deelnemers van over de hele wereld.

Margreet Onrust - docent en cursusontwikkelaar Academisch Nederlands
Margreet Onrust werkt als docent, projectbegeleider en onderwijsontwikkelaar bij de Nederlandse tak van het ALP. Tot juni 2018 was ze tevens universitair hoofddocent Taal en Communicatie bij de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de VU. Sinds 1990 verzorgde ze schrijfvaardigheidsonderwijs Nederlands voor studenten van FGW en andere faculteiten. Ze ontwikkelde daarnaast cursussen communicatieve vaardigheden voor verschillende faculteiten van VU en UvA. Margreet is (co)-auteur van de Werkbank Academische Vaardigheden en van diverse boeken over stijl en schrijven: Formuleren (1993), Helder Schrijven (1994) en Vermijd de naamwoordstijl! Over de houdbaarheid van een schrijfadvies (2013).

Margreet doet onderzoek naar de effecten van formuleerkeuzes op de kwaliteit van teksten. Voor het ALP voert ze samen met Nel de Jong een onderzoek uit naar de aard van de problemen die voorkomen in het geschreven (academisch) Nederlands van verschillende groepen studenten, van taalzwakke moedertaalsprekers van het Nederlands tot en met NT2-studenten. Met behulp van de resultaten van dit onderzoek kan de feedback voor deze groepen op maat gesneden worden.

Camille Welie - docent en cursusontwikkelaar Academisch Nederlands
Camille Welie werkt sinds 2021 bij VU-NT2 als coördinator van de afdeling VU-NT2 Professional & Research. Hier houdt hij zich bezig met het opleiden en nascholen van docenten NT2, en doet hij onderzoek naar (tweede) taalverwerving, taalbeheersing en taaldidactiek. Camille was eerder verbonden aan onder andere de Hogeschool van Amsterdam als hoofddocent talendidactiek, waar zijn onderwijs vooral gericht was op vakken met als onderwerpen (tweede)taalleren, taalkunde en onderzoeksbegeleiding van bachelor- en masterscripties

Camille heeft een tijd in Italië gewoond, waar zijn interesse voor het leren van een tweede taal werd gewekt. Hij is voornamelijk nieuwsgierig naar de volgende gebieden: taalleertheorie, woordenschat, lezen, schrijven, spreken, feedback, grammatica en toetsing. Ook coördineerde hij diverse onderzoeksprojecten op het gebied van academische woordenschat, academische schrijfvaardigheid en taalleerstrategieën.

Nel de Jong – docent en docentopleider Academisch Nederlands
Nel de Jong is in 2022 begonnen bij VU-NT2, waar ze cursussen en bijeenkomsten over Nederlands als tweede taal voor verschillende opleidingen organiseert. Binnen het ALP geeft zij workshops en coaching in Academisch Nederlands. Naast haar werk aan de VU is ze lid van de commissie voor de Staatsexamens NT2 en voorzitter van het bestuur van Stichting Les. Nel heeft Toegepaste Taalwetenschap aan de VU gestudeerd en is daarna gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam, terwijl ze al NT2-cursussen gaf.

Nel houdt zich vooral bezig met tweede taalonderwijs. Zo heeft ze als postdoctoraal onderzoeker en Assistant Professor gewerkt aan verschillende Amerikaanse universiteiten, waar ze betrokken was bij de opleiding van docenten Engels als tweede taal. Naast haar werk als docentopleider NT2 geeft ze advies en ontwikkelt ze materialen op het gebied van tweedetaalonderwijs en toetsing, zowel Nederlands als Engels.

Ruby Westerhof – Student-Assistent
Ruby Westerhof houdt zich als student-assistent voor het ALP voornamelijk bezig met verschillende communicatieve, financiële en administratieve taken. Hierbij verzorgt ze communicatie tussen verschillende partijen, waaronder studenten, promovendi en collega-docenten.

Na een bachelor Film- en Literatuurwetenschap te hebben afgerond, volgt Ruby nu de track Schrijven van haar master Communicatie- en Informatiewetenschappen. De verschillende effecten die subtiele nuances in taal kunnen veroorzaken, interesseren haar mateloos. Daarnaast heeft ze meerdere cursussen creatief schrijven gevolgd en schrijft ze naast academische, ook graag andersoortige teksten. 

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.