Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Wendy Andrews over wetenschappelijke impact, in de Impact Board en als onderzoeker.

Dr. Wendy Andrews, MBA is lid van de Impact Board van de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen (IB-FGB). Aan de hand van een aantal vragen schetst zij in dit interview haar rol binnen de faculteit als onderzoeker, haar rol binnen de Impact Board FGB en haar visie op impact en valorisatie.

Is het belangrijk dat VU-onderzoekers hun werk onder de aandacht brengen en waarom?

Ja, ik denk dat alle VU onderzoekers dit in zekere mate moeten doen. Ik denk wel dat dit heel verschillende vormen aan kan nemen voor verschillende onderzoekers. Ook denk ik niet dat iedereen dit noodzakelijkerwijs in dezelfde mate hoeft te doen.


Hoe doe jij dit zelf met jouw eigen onderzoek?

Zelf kies ik kies ervoor om met name te proberen om relaties op te bouwen met (commerciële) organisaties. Dat sluit goed aan bij mijn onderzoek naar hiërarchie en leiderschap, maar ook bij mijn opleiding en werkervaring. Daarnaast kan het in mijn onderzoeksgebied een bijdrage leveren aan het financieren van onderzoek. In mijn ogen worden de mogelijkheden hiervoor nog onderbenut. Ook omdat financiering kan bijdragen aan impact: mensen waarderen zaken waar ze voor betalen immers ook meer.   


Wie ben jij als onderzoeker?

Ik ben erg nieuwsgierig van aard en vind heel veel interessant. Dit is terug te zien in mijn loopbaan die begon met een opleiding werktuigbouwkunde, waarna ik via werk als business consultant en een management opleiding (MBA) uiteindelijk in de sociale psychologie ben gepromoveerd. Erg breed voor een wetenschapper.

Ik zie deze brede interesse terug in mijn onderzoek. Ik word enorm geboeid door hiërarchische relaties tussen mensen en de gevolgen die deze hebben voor mensen in organisaties. Dat vormt de rode draad in alles wat ik over de afgelopen jaren heb gedaan. Maar ik heb ook in zekere mate mijn interesse in technologie behouden, en vind het leuk om hier gebruik van te maken in onderzoek. Daarnaast blijft de managementpraktijk mij boeien. Dat is natuurlijk ook inherent aan mijn onderzoeksgebied (organisatiepsychologie), maar ik denk dat ik ook binnen dat gebied actief op zoek ga naar vragen die toegevoegde waarde hebben voor de praktijk en er heel duidelijk voor kies om het perspectief van managers aan te nemen.


Waarom vind je het belangrijk meer te doen dan enkel academische papers te schrijven?

Ik vind dit om verschillende redenen belangrijk. Ten eerste zorgt het ervoor dat ik nuttige vragen blijf stellen in mijn onderzoek. Daarnaast draagt het er ook aan bij dat de uitkomsten van onderzoek terecht komen op de plek waar ze toegevoegde waarde hebben. In mijn geval bij managers in organisaties. Tenslotte, is het in toenemende mate belangrijk om je eigen onderzoek te kunnen financieren. Sommige impact activiteiten kunnen daaraan bijdragen.


Wie heeft je geïnspireerd?

Dat zijn er teveel om op te noemen. Alleen al binnen mijn eigen departement zijn er verschillende hoogleraren die zowel heel succesvol zijn als wetenschapper en (op heel verschillende manieren) een duidelijk positief effect hebben op de maatschappij. Dat is erg inspirerend.


Op welke manier past dit bij je?

Zoals ik al aangaf heb ik een brede interesse, dus het is mooi om te zien aan deze voorbeelden dat daar ruimte voor is. Daarnaast houd ik ervan om uitgedaagd te worden. Het stimuleert mij om mensen om me heen te hebben die de lat hoog leggen. Wat dat betreft zit ik op een goede plek.


Hoe kun je valorisatie nog meer integreren in de academische cultuur?

In mijn ogen is het belangrijk dat impact activiteiten/valorisatie op een structurele manier deel uitmaken van de verwachtingen die we hebben van wetenschappers op verschillende niveaus, bijvoorbeeld door ambitieuze doelen op dit vlak op te nemen in meetlatten/profielen en deze duidelijk terug laten komen in jaargesprekken. Zelf zou ik graag zien dat er criteria komen om de kwaliteit van impact activiteiten te beoordelen. Ik denk dan niet alleen aan de economische waarde van die activiteiten of de waardering ervan door de maatschappij, maar ook aan de wetenschappelijke grondslag ervan. En uiteraard geldt dat als je ambitieuze doelen stelt, je ook de randvoorwaarden moet creëren om die te behalen. Je zult wetenschappers dan ook tijd moeten geven om aan impact activiteiten te werken.


Wat zou je nog graag willen bereiken op het gebied van impact?

Ik ben de business director van het Amsterdam Leadership Lab. Daar gebeuren veel mooie dingen. Verschillende leden hebben bijvoorbeeld instrumenten ontwikkeld die in de praktijk gebruikt (kunnen) worden, bijvoorbeeld om bedrijven te helpen om hun leiderschapsbehoeften in kaart te brengen, maar ook om nog beter iemands persoonlijkheid te testen als onderdeel van een sollicitatieprocedure. Ook worden er regelmatig workshops en lezingen gegeven aan mensen uit de praktijk en zijn er verschillende samenwerkingen met bedrijven op het vlak van (toegepast) onderzoek. Maar er is zeker ook ruimte voor groei.

Ik wil graag de bekendheid van ons lab vergroten en meer samenwerkingen met bedrijven opstarten. Ook denk ik dat er veel ruimte is om binnen de VU meer samen te werken, bijvoorbeeld met onderzoekers die elders binnen de VU onderzoek doen naar leiderschap of juist naar onderwerpen of met onderzoeksmethoden die in het verlengde liggen van wat wij doen. Ik ben ervan overtuigd dat dit iedereen kan helpen om nog interessanter onderzoek te doen en dat het ons een interessantere partner zou maken voor bedrijven. De mogelijkheden hiervoor wil ik de komende tijd actief gaan onderzoeken.


Hoe zou je de collega’s kunnen helpen die ook impact willen maken, of die aan het begin staan van een soortgelijk traject?

Ik denk dat er binnen de kaders van het Amsterdam Leadership Lab veel ruimte is om samen te werken met collega’s op andere plekken binnen de VU. Als iemand daar vragen over heeft sta ik daar voor open en denk ik graag mee.


Welke impact activiteiten zijn er binnen jouw afdeling in ontwikkeling?

Bij organisatiepsychologie organiseren we minimaal 1 x per jaar een bijeenkomst waarin we samen nadenken over en werken aan onze impact. Bij vorige bijeenkomsten bleek dat er binnen onze sectie veel behoefte is om meer te doen aan wetenschapscommunicatie en om vaker samen te werken met bedrijven, maar dat met name jongere collega’s niet altijd weten hoe ze hiermee van start kunnen gaan. Tegelijkertijd is er bij andere collega’s een schat aan kennis en ervaring en veel bereidheid om anderen te helpen. In de bijeenkomsten brengen we dit samen en gaan we op zoek naar gezamenlijke interesses en doelen.  

Ook is er in mijn sectie is besloten om impact als vast onderdeel op de agenda te zetten in sectie-overleggen. Zo wordt iedereen er met enige regelmaat aan herinnerd dat impact een “gewoon” deel is van onze activiteiten en zorg je ook dat mensen actief blijven nadenken over hun mogelijkheden en de mogelijkheden van onze sectie op dit gebied. Met simpele middelen kan al veel bereikt worden.

Ook hebben we op de website van het Amsterdam Leadership Lab expliciete beschrijvingen van onderzoeksactiviteiten en van onze impact activiteiten opgenomen in de vorm van cases. Dit maakt het zichtbaar wat we doen, zowel extern als intern.


Hoe vind je dat VU-onderzoekers hun werk onder de aandacht moeten brengen?

Valorisatie-activiteiten kunnen heel divers zijn en ik denk niet dat er een beste manier is om onderzoek te valoriseren. Het hangt sterk af van je onderzoeksgebied en het type impact dat je probeert te bewerkstelligen. Belangrijk is wat mij betreft wel dat er wetenschappelijke kennis aan de basis staat van die activiteiten en van hun impact. Uiteraard kun je als individu ook op andere manieren “impact” hebben die heel waardevol zijn, bijvoorbeeld door iets aardigs doen of door een persoonlijk mening te delen die anderen aanzet tot ander/positief gedrag, zonder dat dit rechtstreeks voortkomt uit wetenschappelijke kennis. Dat lijkt misschien evident. Ik denk echter dat dit onderscheid gemakkelijk uit het oog verloren kan worden en ik vind het zelf erg belangrijk om wat dit betreft kritisch naar mezelf te blijven kijken.


Wat wil jij zelf middels jouw rol in de IB-FGB realiseren?

In mijn rol ben ik zowel een vertegenwoordiger van mijn departement (EAP) in de IB-FGB als een vertegenwoordiger van de IB-FGB in mijn departement. In de eerste hoedanigheid vind ik het mijn verantwoordelijkheid om te weten te komen welke behoeften er zijn van de IB-FGB binnen het departement en te zorgen dat die worden meegewogen in besluiten en initiatieven. In de tweede hoedanigheid gaat het er meer om dat ik informatie deel met leden van mijn departement en ook probeer impact-gerelateerde initiatieven te ondersteunen waar dit mogelijk is.


Hoe wil jij bijdragen aan de ontwikkelingen omtrent impact/valorisatie?

Zelf denk ik dat impact activiteiten mogelijkheden kunnen bieden voor meer samenwerking tussen de verschillende secties in ons departement. Qua onderzoek stellen we verschillende vragen, maar om impact te hebben zouden we juist voordeel kunnen hebben van onze uiteenlopende expertise. Ik zou het prachtig vinden om bij te dragen aan het tot stand brengen van dit soort samenwerkingen.

Biografie Wendy Andrews

Wendy Andrews had een brede loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug toen ze de academische wereld instapte. Na een masteropleiding Werktuigbouwkunde en een aantal jaren ervaring in commercieel-technische functies en als business consultant, behaalde zij een MBA in algemeen management aan IESE Business School (Barcelona). Zij begon haar academische loopbaan met een Master in Research in Organizational Behavior aan London Business School, en schreef haar proefschrift over status en hiërarchie in face-to-face groepen aan het Center for Research on Self and Identity (Southampton, UK). Sindsdien heeft ze verschillende artikelen geschreven, met name over hiërarchie, leiderschap, competitie en in-/uitsluiting.

In 2009 keerde Wendy terug naar Nederland waar ze aan verschillende universiteiten werkte. In 2018 trad ze in dienst bij de Vrije Universiteit Amsterdam als Assistant Professor in Organizational Psychology. Daar is ze actief lid van het Institute of Brain and Behavior Amsterdam en de facultaire Impact Board (IB-FGB), en zakelijk directeur van het Amsterdam Leadership Lab. Ze heeft ook een web-based leiderschapsassessment tool, SALT, ontwikkeld voor gebruik door organisaties.

Wendy probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van haar unieke ervaring zowel binnen als buiten de academische wereld om verbindingen te leggen tussen de universiteit en het bedrijfsleven. Ze streeft ernaar om kennis te vergaren en instrumenten te ontwikkelen die hun weg vinden naar de managers en organisaties die er baat bij hebben.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam