Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erkennen & Waarderen: ruimte voor divers talent

'Het idee dat elke wetenschapper in alle kerndomeinen moet uitblinken, is niet langer houdbaar – en ook niet nodig' – Jeroen Geurts, Rector Magnificus VU Amsterdam

Een nieuwe kijk op wetenschappelijke loopbanen
Bij de VU waarderen we divers talent, en kijken we verder dan alleen cijfers en publicaties. Het draait om jouw unieke bijdrage aan onderwijs, onderzoek en de maatschappij. Het Erkennen & Waarderen-programma biedt wetenschappelijk personeel (vanaf UD) de ruimte om je academische loopbaan vorm te geven op basis van je eigen talenten – of je passie en kracht nu ligt in onderwijs, onderzoek of maatschappelijke impact. Tegelijkertijd is het belangrijk dat deze keuzes aansluiten bij de strategische doelen van je team en faculteit, zodat jouw ontwikkeling bijdraagt aan het collectieve succes van je team of vakgroep en de VU als geheel.

Aan de slag met jouw focus 
Vanaf 2025 krijg je de mogelijkheid om focus aan te brengen in je academische loopbaan. Of je passie nu ligt bij excellent onderwijs, baanbrekend onderzoek, of het vertalen van kennis naar maatschappelijke impact: tijdens je jaargesprek bepaal je samen met je leidinggevende de focus die het beste bij jou past en aansluit bij de ambities van jouw team. Je kiest hierbij niet één domein ten koste van de andere – de combinatie van onderwijs en onderzoek blijft de kern van elke academische carrière. Het gaat erom accenten te leggen die passen bij jouw talenten en de strategische doelen van je team en faculteit. We bieden hierbij verschillende hulpmiddelen, zoals reflectie-instrumenten en handleidingen voor loopbaangesprekken. Deze nieuwe aanpak maakt deel uit van een landelijke beweging van universiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten die gezamenlijk werken aan vernieuwende loopbaanmodellen. 

VU-collega's over Erkennen en Waarderen

Erkennen & Waarderen in 2025

Universitair docenten, universitair hoofddocenten en hoogleraren maken vanaf 2025 in hun jaargesprek voortaan afspraken over een focus op een van de drie kerndomeinen. Maar wat betekent dat in de praktijk? Hoe ervaren wetenschappers en leidinggevenden deze aanpak? In deze video delen VU-collega’s hun inzichten en ervaringen. Zij laten zien hoe een gerichte focus bijdraagt aan hun professionele groei en aan sterke, diverse teams.

Zo brengen we Erkennen en Waarderen al in de praktijk

  • Loopbaanpaden bij de VU

    Bij de VU maken wetenschappers vanaf UD-niveau loopbaanafspraken over een focus op een van de kerndomeinen.

    Bekijk het algemeen kader academische loopbaanpaden: vastgestelde loopbaanpaden (pdf)

    Bekijk op de pagina Academische loopbaanpaden de informatie en tools voor het voeren van de gesprekken.

    De informatie over het docentenloopbaanbeleid volgt in januari 2025. 

  • Balans tussen individu en team

    De erkenning en waardering van divers talent zorgt voor een accentverschuiving van ‘individuele prestaties’ naar ‘gezamenlijke prestaties’ en aanvulling van elkaars kwaliteiten.

    Het belang van bijdragen aan een team wordt steeds groter. Gezamenlijk wordt er gezocht naar een balans in onderwijs, onderzoek en impact in relatie tot de strategische plannen voor de toekomst van de organisatie.

  • Open science

    Bij de VU verwachten we dat onze medewerkers werken volgens de principes van open science, door hun wetenschappelijke outputs (bijvoorbeeld publicaties, data, software en leermaterialen) en processen vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (FAIR) te maken, en daarnaast samenwerkingen op te zoeken binnen de academische wereld en met maatschappelijke partners. Er is meer aandacht voor het actief betrekken van maatschappelijke partners in het onderzoeksproces (citizen science, transdisciplinair onderzoek, publiek-private samenwerkingen) en voor het voeren van een dialoog met de maatschappij door wetenschapscommunicatie. We focussen niet meer alleen op de kwantiteit van de onderzoeksoutputs en leggen meer nadruk op de kwaliteit van de wetenschappelijke en maatschappelijke bijdrage van ons werk.

  • Leiderschap

    Om de wetenschappelijke integriteit en sociale veiligheid beter te borgen is het van belang dat medewerkers zich ontwikkelen in leiderschap.

    Dit houdt in dat zij proactief bijdragen aan het handhaven van de beginselen van open science (bijv. transparantie, samenwerking, billijkheid) en een goede samenwerking met collega’s, binnen en/of buiten de VU. Leidinggevenden vervullen hierin een voorbeeldrol. Ontwikkeling op gebied van leiderschap en leidinggevende competenties zijn een voorwaarde voor verticale doorgroei. De VU ontwikkelt meer scholingsmogelijkheden om nieuwe leiders hierin te ondersteunen. 

    Meer informatie over leidinggeven en leiderschap

  • Actief in landelijk programma en Europese coalitie

    Erkennen en waarderen staat niet alleen hoog op de agenda van de VU maar ook op die van alle Nederlandse kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers. Bekijk het landelijke e-magazine (nov 2023) met best practices, interviews en blogs waarin academici van binnen én buiten de VU hun persoonlijke kijk op erkennen en waarderen geven.

    Je leest ook meer over erkennen en waarderen in de Position Paper Ruimte voor ieders talent, de website van de Universiteiten van Nederland en de webpagina van het Nationaal programma Erkennen en Waarderen. Bekijk ook het landelijk jaarverslag E&W.

    Via de landelijke routekaart kom je erachter hoe erkennen en waarderen vorm krijgt.

    Op Europees niveau is de VU aangesloten bij de coalitie rond Advancing Research Assessment die zich buigt over onderwerpen gerelateerd aan Erkennen en waarderen.

  • Hoe VU-wetenschappers Erkennen en Waarderen al toepassen

    Erkennen en waarderen zit al in het DNA van veel VU-wetenschappers. Zo won Yvette Taminiau de Van der Duijn Schouten Onderwijsprijs voor de wijze waarop ze zich in haar onderwijs richt op de uitwisseling met externe partners en alumninetwerk. En neem Jelle Tichelaar, die een programma startte gericht op leiderschap en team building in een onderwijsomgeving. Of Joris Amin, die als promovendus onderzoek deed naar de integratie van vluchtelingen en hoe hun afstand tot de arbeidsmarkt kan worden verminderd

Erkennen en Waarderen aan de VU

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Heb je vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem contact met ons op!

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam