De Academische Loopbaanpaden gelden nu voor Universiteir docenten (UD’s), Universitair Hoofddocenten (UHD’s) en hoogleraren. De informatie op deze pagina is voor deze groep en hun leidinggevenden. In de toekomst ontwikkelen we ook loopbaanbeleid voor docenten, jonge academici en zorgprofessionals bij de UMC’s.
Breder waarderen
We willen resultaten en kwalificaties binnen de wetenschap in de volle breedte erkennen en waarderen. Dit betekent meer aandacht voor kwalitatieve aspecten en prestaties op het gebied van onderwijs, maatschappelijke impact en leiderschap en minder nadruk op kwantitatieve indicatoren.
Wil je meer weten over hoe we ruimte creëren voor medewerkers door loopbaanpaden en ontwikkelmogelijkheden met verticale én horizontale loopbaanstappen binnen de drie kerndomeinen: onderwijs, onderzoek en impact? Lees dan Academische loopbaanpaden. Daarnaast lees je in de Wegwijzer over de verbinding tussen de Academische Loopbaanpaden en het jaargesprek en over wat dit betekent voor zowel leidinggevende als de wetenschapper.
Verantwoordelijkheden bij het jaargesprek
Elke leidinggevende
- deelt de afdelings- of faculteitsstrategie
- verdiept zich in de individuele ontwikkelbehoeften van medewerkers
- geeft feedback op de individuele ontwikkeling
Elke wetenschapper in het profiel UD/UHD/HL
- raadpleegt de afdelings- of faculteitsstrategie
- reflecteert op het eigen loopbaanpad (De Reflectievragen academische loopbaanpaden helpen hierbij)
- bespreekt dit pad en de eigen ontwikkelbehoefte met de direct leidinggevende
- bespreekt een focus op een van de kerndomeinen
De leidinggevende en wetenschapper maken samen ontwikkelafspraken in het jaargesprek. In de visual cyclus jaargesprek vind je stapsgewijs wie wat doet inclusief een verwijzing naar alle hulpbronnen.
Hulp bij het voorbereiden
Omdat een goed gesprek begint in de voorbereiding kun je je input opstellen met behulp onderstaande interactieve pdf’s. Let op: sla het document eerst op voordat je het invult. Zo blijft jouw tekst bewaart.
- Voorbereiding als wetenschapper: Reflectieverslag Jaargesprek UD/UHD/HL en Reflectievragen academische loopbaanpaden
- Voorbereiding en verslaglegging als leidinggevende: Gespreksverslag Jaargesprek UD/UHD/HL
Een algemene toelichting op het jaargesprek, hoe je dit vastlegt etc. vind je op de webpagina’s over het Jaargesprek voor medewerkers en het Jaargesprek voor leidinggevenden.
Verwachtingen en basisvereisten
In de Academische Loopbaanpaden vragen we van jou als wetenschapper te voldoen aan basisvereisten voor onderwijs, onderzoek en impact. Daarbij excelleer je in één van de domeinen: onderwijs, onderzoek of impact (naar keuze en in afstemming met je leidinggevende). Je bijdrage aan het team en de academische gemeenschap is belangrijk, bijvoorbeeld via organisatorische en/of bestuurlijke taken.
Om als leidinggevende en wetenschapper afspraken te maken over Academische Loopbaanpaden stel je eerst vast of je aan alle verwachtingen voldoet. Daartoe hebben alle faculteiten het VU-brede kader ingevuld met facultaire criteria. Hieronder vind je welke criteria van toepassing zijn onder de link van jouw faculteit. (NB deze informatie volgt binnenkort)
- ACTA
- BETA
- FSW
- ...