Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erkennen en Waarderen

Bij de VU geloven we in de kracht van divers talent. In lijn met landelijke afspraken over loopbaanontwikkeling zetten we daarom in op een bredere manier van beoordelen. Waarbij we verder kijken dan alleen individuele prestaties en meer nadruk leggen op samenwerking en het versterken van elkaars kwaliteiten.

Het gaat niet meer alleen om wat je zelf bereikt, maar ook om wat we samen kunnen bereiken. Het bijdragen aan een team wordt daarmee steeds belangrijker. We zoeken naar een goede balans tussen onderwijs, onderzoek en maatschappelijke impact, altijd in lijn met onze strategische toekomstplannen. Vanaf het eerste kwartaal van 2025 worden binnen de VU de gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers over loopbaanpaden aangegaan.

We werken toe naar een gelijke waardering van alle academische domeinen: onderwijs, onderzoek, impact/valorisatie en patiëntenzorg (voor UMC en ACTA). Ook open science, teamscience en leiderschap spelen hierbij een belangrijke rol. Zo krijgt iedereen de ruimte om zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past en samen bij te dragen aan het grotere geheel.

Erkennen en Waarderen is een initiatief van alle Nederlandse universiteiten, academische ziekenhuizen, onderzoeksinstituten en subsidieverstrekkers.

VU-collega's over Erkennen en Waarderen

Erkennen en waarderen in vogelvlucht

In deze video leggen we in minder dan twee minuten uit wat Erkennen en waarderen aan de VU inhoudt. Zo zie je in een oogopslag waar we gezamenlijk naartoe werken.

Bekijk ook de VU visie op erkennen en waarderen

Zo brengen we Erkennen en Waarderen al in de praktijk

  • Loopbaanpaden bij de VU

    Bij de VU maken wetenschappers vanaf UD-niveau loopbaanafspraken over een focus op een van de kerndomeinen.

    Bekijk het algemeen kader academische loopbaanpaden: vastgestelde loopbaanpaden (pdf)

    Bekijk op de pagina Academische loopbaanpaden de informatie en tools voor het voeren van de gesprekken.

    De informatie over het docentenloopbaanbeleid volgt in januari 2025. 

  • Balans tussen individu en team

    De erkenning en waardering van divers talent zorgt voor een accentverschuiving van ‘individuele prestaties’ naar ‘gezamenlijke prestaties’ en aanvulling van elkaars kwaliteiten.

    Het belang van bijdragen aan een team wordt steeds groter. Gezamenlijk wordt er gezocht naar een balans in onderwijs, onderzoek en impact in relatie tot de strategische plannen voor de toekomst van de organisatie.

  • Open science

    Bij de VU verwachten we dat onze medewerkers werken volgens de principes van open science, door hun wetenschappelijke outputs (bijvoorbeeld publicaties, data, software en leermaterialen) en processen vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (FAIR) te maken, en daarnaast samenwerkingen op te zoeken binnen de academische wereld en met maatschappelijke partners. Er is meer aandacht voor het actief betrekken van maatschappelijke partners in het onderzoeksproces (citizen science, transdisciplinair onderzoek, publiek-private samenwerkingen) en voor het voeren van een dialoog met de maatschappij door wetenschapscommunicatie. We focussen niet meer alleen op de kwantiteit van de onderzoeksoutputs en leggen meer nadruk op de kwaliteit van de wetenschappelijke en maatschappelijke bijdrage van ons werk.

  • Leiderschap

    Om de wetenschappelijke integriteit en sociale veiligheid beter te borgen is het van belang dat medewerkers zich ontwikkelen in leiderschap.

    Dit houdt in dat zij proactief bijdragen aan het handhaven van de beginselen van open science (bijv. transparantie, samenwerking, billijkheid) en een goede samenwerking met collega’s, binnen en/of buiten de VU. Leidinggevenden vervullen hierin een voorbeeldrol. Ontwikkeling op gebied van leiderschap en leidinggevende competenties zijn een voorwaarde voor verticale doorgroei. De VU ontwikkelt meer scholingsmogelijkheden om nieuwe leiders hierin te ondersteunen. 

    Meer informatie over leidinggeven en leiderschap

  • Actief in landelijk programma en Europese coalitie

    Erkennen en waarderen staat niet alleen hoog op de agenda van de VU maar ook op die van alle Nederlandse kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers. Bekijk het landelijke e-magazine (nov 2023) met best practices, interviews en blogs waarin academici van binnen én buiten de VU hun persoonlijke kijk op erkennen en waarderen geven.

    Je leest ook meer over erkennen en waarderen in de Position Paper Ruimte voor ieders talent, de website van de Universiteiten van Nederland en de webpagina van het Nationaal programma Erkennen en Waarderen. Bekijk ook het landelijk jaarverslag E&W.

    Via de landelijke routekaart kom je erachter hoe erkennen en waarderen vorm krijgt.

    Op Europees niveau is de VU aangesloten bij de coalitie rond Advancing Research Assessment die zich buigt over onderwerpen gerelateerd aan Erkennen en waarderen.

  • Hoe VU-wetenschappers Erkennen en Waarderen al toepassen

    Erkennen en waarderen zit al in het DNA van veel VU-wetenschappers. Zo won Yvette Taminiau de Van der Duijn Schouten Onderwijsprijs voor de wijze waarop ze zich in haar onderwijs richt op de uitwisseling met externe partners en alumninetwerk. En neem Jelle Tichelaar, die een programma startte gericht op leiderschap en team building in een onderwijsomgeving. Of Joris Amin, die als promovendus onderzoek deed naar de integratie van vluchtelingen en hoe hun afstand tot de arbeidsmarkt kan worden verminderd

Erkennen en Waarderen aan de VU

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Heb je vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem contact met ons op!

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam