Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erkennen & Waarderen: ruimte voor divers talent

“Het idee dat elke wetenschapper in alle kerndomeinen moet uitblinken, is niet langer houdbaar – en ook niet nodig.” – Jeroen Geurts, Rector Magnificus VU Amsterdam

Een nieuwe kijk op wetenschappelijke loopbanen  
Bij de VU waarderen we divers talent, en kijken we verder dan alleen cijfers en publicaties. Wetenschappelijke loopbanen worden vormgegeven op basis van individuele talenten en bijdragen aan onderwijs, onderzoek en maatschappelijke impact. Het Erkennen & Waarderen-programma biedt wetenschappelijk personeel (vanaf UD) de ruimte om een loopbaanpad te kiezen dat past bij persoonlijke ambities en kwaliteiten, binnen de strategische doelen van het team en de faculteit. Zo draagt individuele ontwikkeling bij aan het gezamenlijke succes van teams, vakgroepen en de VU als geheel.  

Ruimte voor focus op één van de drie kerndomeinen 
Vanaf 2025 verwachten we van alle wetenschappers vanaf UD-niveau dat zij het gesprek aangaan met hun leidinggevenden over een focus op één van de drie kerndomeinen. De nadruk kan liggen op excellent onderwijs, baanbrekend onderzoek of het vertalen van kennis naar maatschappelijke impact, zonder dat een van deze aspecten volledig op de achtergrond verdwijnt. Onderwijs en onderzoek blijven altijd de kern van een academische carrière  van wetenschappers. Om de implementatie te ondersteunen, zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar, zoals reflectie-instrumenten en handleidingen voor loopbaangesprekken. Deze aanpak sluit aan bij een bredere landelijke beweging van universiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten die werken aan vernieuwende academische loopbaanpaden.  

Erkennen & Waarderen in 2025

Universitair docenten, universitair hoofddocenten en hoogleraren maken vanaf 2025 in hun jaargesprek voortaan afspraken over een focus op een van de drie kerndomeinen. Maar wat betekent dat in de praktijk? Hoe ervaren wetenschappers en leidinggevenden deze aanpak? In deze video delen VU-collega’s hun inzichten en ervaringen. Zij laten zien hoe een gerichte focus bijdraagt aan hun professionele groei en aan sterke, diverse teams.

Samen bereiken we meer 
Bij de VU geloven we in de kracht van teams, van samenwerken. We waarderen daarom niet alleen individuele prestaties, maar juist ook de manier waarop je bijdraagt aan je team en aan de VU als geheel. Zo ontwikkelen wetenschappers bij de VU hun eigen expertise, die ook bijdraagt aan het collectief, en versterken we elkaar binnen de teams.

Erkennen & Waarderen: onderdeel van een bredere beweging 
De VU maakt deel uit van een bredere landelijke beweging waarin universiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten samenwerken aan vernieuwing van academische loopbanen. We volgen samen een landelijke routekaart en werken in Europees verband aan de doorontwikkeling van deze vernieuwing.

Deze samenwerking bereiken we door

  • Gelijke waardering voor onderwijs, onderzoek, valorisatie en patiëntenzorg

    Bij de VU erkennen we dat een duurzame academische carrière veel breder is dan alleen onderzoek. Succes wordt niet langer enkel gemeten aan onderzoeksoutput, zoals publicaties en citaties. We werken ernaar toe dat wetenschappers meer ruimte krijgen om hun loopbaan te ontwikkelen in de richting die het beste aansluit bij hun talenten en ambities. Deze ruimte gaat niet ten koste van de essentiële academische verantwoordelijkheden per functie, want elke wetenschapper blijft werken en zich ontwikkelen in onderwijs, onderzoek en impact. Zo kunnen medewerkers hun volledige bijdrage aan de academische gemeenschap leveren.

  • Het stimuleren van open science en teamwork

    Een belangrijke pijler van onze visie is het bevorderen van open science en samenwerking. Bij de VU verwachten we dat onze medewerkers werken volgens de principes van open science, waarbij wetenschappelijke outputs zoals publicaties, data, software en leermaterialen vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (FAIR) worden gemaakt. Daarnaast moedigen we actieve samenwerking binnen de academische wereld én met maatschappelijke partners aan. Transparantie en toegankelijkheid staan hierin centraal, bijvoorbeeld door open access publicaties en het breed beschikbaar stellen van onderzoeksdata. We hechten steeds meer waarde aan maatschappelijke betrokkenheid, waarbij we citizen science, transdisciplinair onderzoek en publiek-private samenwerkingen stimuleren. 

    Wetenschapscommunicatie krijgt daarnaast steeds meer aandacht: onderzoekers worden aangemoedigd om hun inzichten niet alleen met collega’s te delen, maar ook actief in gesprek te gaan met de maatschappij. Deze benadering verschuift de focus van kwantitatieve prestatie-indicatoren naar de kwaliteit van de wetenschappelijke en maatschappelijke bijdrage van ons werk. We geloven dat de maatschappelijke impact van wetenschap net zo belangrijk is als de wetenschappelijke inhoud, en deze benadering vormt de kern van onze visie op academische carrières. 

    De erkenning en waardering van divers talent zorgt voor een accentverschuiving van ‘individuele prestaties’ naar ‘gezamenlijke prestaties’ en de aanvulling van elkaars kwaliteiten. Het belang van bijdragen aan een team wordt steeds groter, en de kracht van samenwerking wordt erkend als essentieel voor succes in wetenschap en maatschappelijke impact. Door samen te werken versterken medewerkers elkaar en dragen ze bij aan een grotere collectieve impact, zowel binnen hun eigen discipline als in de bredere academische en maatschappelijke context. 

  • Het ontwikkelen van leiderschap en leiderschapsvaardigheden

    Goed leiderschap is van cruciaal belang voor het functioneren van een sterke academische gemeenschap. Daarom stimuleren we de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden op alle niveaus. Leiders spelen een sleutelrol in het creëren van een werkomgeving waarin wetenschappelijke integriteit en sociale veiligheid gewaarborgd zijn. Ze dragen bij aan een cultuur van transparantie, samenwerking en inclusiviteit, waar diversiteit en openheid de norm zijn. 

    Leidinggevenden worden bovendien aangemoedigd om het voorbeeld te geven op het gebied van open science en actief bij te dragen aan een cultuur van samenwerking. De ontwikkeling van leiderschap en leidinggevende competenties is dan ook essentieel voor verticale doorgroei binnen de academische carrière. De VU biedt daarom gerichte scholingsmogelijkheden en ondersteuning voor academisch leiderschap, zodat leidinggevenden niet alleen teams effectief kunnen aansteken, maar ook actief bijdragen aan een toekomstbestendige academische cultuur. 

Heb je vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem contact met ons op!

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam