Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erkennen en Waarderen

Met ‘Erkennen en Waarderen’ zet de VU in op het erkennen en waarderen van een bredere reeks aan wetenschappelijke kwaliteiten. Dit leidt tot een evenwichtige manier van beoordelen, met meer ruimte voor een diversiteit aan talenten.

We werken toe naar een gelijke waardering van alle academische domeinen: onderwijs, onderzoek, impact/valorisatie en patiëntenzorg (voor UMC en ACTA). Open science, teamscience en leiderschap worden hierbij belangrijke componenten. Zo zorgen we ervoor dat onze wetenschappers zich kunnen ontplooien in een richting die bij hen past en zij samen uitblinken en bijdragen aan het groter geheel.

Erkennen en Waarderen is een initiatief van alle Nederlandse universiteiten, academische ziekenhuizen, onderzoeksinstituten en subsidieverstrekkers. Onderling is er veel afstemming, maar iedere universiteit geeft er binnen de landelijk gestelde kaders haar eigen draai aan.

VU' ers over Erkennen en Waarderen

Erkennen en waarderen in vogelvlucht

In deze video leggen we in minder dan twee minuten uit wat Erkennen en waarderen aan de VU inhoudt. Zo zie je in een oogopslag waar we gezamenlijk naartoe werken.

Bekijk ook de VU visie op erkennen en waarderen

Zo brengen we Erkennen en Waarderen al in de praktijk

  • Loopbaanpaden bij de VU

    In lijn met de landelijke afspraken zijn de academische loopbaanpaden voor de functies UD-UHD-HL herzien. Bekijk de vastgestelde loopbaanpaden. Inmiddels hebben we ook een start gemaakt met een loopbaanpad voor docenten.

  • Balans tussen individu en team

    De erkenning en waardering van divers talent zorgt voor een accentverschuiving van ‘individuele prestaties’ naar ‘gezamenlijke prestaties’ en aanvulling van elkaars kwaliteiten.

    Het belang van bijdragen aan een team wordt steeds groter. Gezamenlijk wordt er gezocht naar een balans in onderwijs, onderzoek en impact in relatie tot de strategische plannen voor de toekomst van de organisatie.

  • Open science

    Bij de VU verwachten we dat onze medewerkers werken volgens de principes van open science, door hun wetenschappelijke outputs (bijvoorbeeld publicaties, data, software en leermaterialen) en processen vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (FAIR) te maken, en daarnaast samenwerkingen op te zoeken binnen de academische wereld en met maatschappelijke partners. Er is meer aandacht voor het actief betrekken van maatschappelijke partners in het onderzoeksproces (citizen science, transdisciplinair onderzoek, publiek-private samenwerkingen) en voor het voeren van een dialoog met de maatschappij door wetenschapscommunicatie. We focussen niet meer alleen op de kwantiteit van de onderzoeksoutputs en leggen meer nadruk op de kwaliteit van de wetenschappelijke en maatschappelijke bijdrage van ons werk.

  • Leiderschap

    Om de wetenschappelijke integriteit en sociale veiligheid beter te borgen is het van belang dat medewerkers zich ontwikkelen in leiderschap.

    Dit houdt in dat zij proactief bijdragen aan het handhaven van de beginselen van open science (bijv. transparantie, samenwerking, billijkheid) en een goede samenwerking met collega’s, binnen en/of buiten de VU. Leidinggevenden vervullen hierin een voorbeeldrol. Ontwikkeling op gebied van leiderschap en leidinggevende competenties zijn een voorwaarde voor verticale doorgroei. De VU ontwikkelt meer scholingsmogelijkheden om nieuwe leiders hierin te ondersteunen. 

    Meer informatie over leidinggeven en leiderschap

  • Actief in landelijk programma en Europese coalitie

    Erkennen en waarderen staat niet alleen hoog op de agenda van de VU maar ook op die van alle Nederlandse kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers. Bekijk het landelijke e-magazine (nov 2023) met best practices, interviews en blogs waarin academici van binnen én buiten de VU hun persoonlijke kijk op erkennen en waarderen geven.

    Je leest ook meer over erkennen en waarderen in de Position Paper Ruimte voor ieders talent, de website van de Universiteiten van Nederland en de webpagina van het Nationaal programma Erkennen en Waarderen. Bekijk ook het landelijk jaarverslag E&W.

    Via de landelijke routekaart kom je erachter hoe erkennen en waarderen vorm krijgt.

    Op Europees niveau is de VU aangesloten bij de coalitie rond Advancing Research Assessment die zich buigt over onderwerpen gerelateerd aan Erkennen en waarderen.

  • Hoe VU-wetenschappers Erkennen en Waarderen al toepassen

    Erkennen en waarderen zit al in het DNA van veel VU-wetenschappers. Zo won Yvette Taminiau de Van der Duijn Schouten Onderwijsprijs voor de wijze waarop ze zich in haar onderwijs richt op de uitwisseling met externe partners en alumninetwerk. En neem Jelle Tichelaar, die een programma startte gericht op leiderschap en team building in een onderwijsomgeving. Of Joris Amin, die als promovendus onderzoek deed naar de integratie van vluchtelingen en hoe hun afstand tot de arbeidsmarkt kan worden verminderd

Erkennen en Waarderen aan de VU

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Heb je vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem contact met ons op!