Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Checklist Toegankelijkheid evenementen

De VU wil toegankelijkheid als vast onderwerp meenemen bij de organisatie van evenementen die binnen de gebouwen van de VU worden georganiseerd.

De Vrije Universiteit heeft de ambitie om een inclusieve universiteit te zijn, waar elke student op voet van gelijkheid met andere studenten aan het onderwijs deelneemt en elke student ongeacht achtergrond zich welkom en geaccepteerd voelt. Het streven is om toegankelijkheid ook als vast onderwerp mee te nemen bij de organisatie van evenementen die binnen de gebouwen van de VU worden georganiseerd.

Om je daarbij te helpen, is deze checklist opgesteld. Het is een handreiking bij de organisatie van evenementen en bijeenkomsten, met als streven deze zo toegankelijk mogelijk te maken.

Checklist

  • Digitale toegankelijkheid

    Communicatie en Marketing

    • Maak gebruik van de VU Redactie richtlijnen (zie met name pagina 8 e.v.) bij het schrijven van uitnodigingen en andere teksten.
    • Zorg ervoor dat informatie over de toegankelijkheid van een evenement duidelijk en eenvoudig bereikbaar is.
    • Communiceer een telefoonnummer of e-mailadres waar personen met een beperking terecht kunnen met vragen en/of verzoeken.
    • Maak het registreren voor een evenement of bijeenkomst bij voorkeur zo gemakkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door alleen maar op knop te hoeven drukken met ‘ja’ of ‘nee’.

    Toegankelijkheid digitale leermiddelen (Canvas)

    • Beperk kleurgebruik. Kleur is niet voor iedereen waarneembaar. Zorg ervoor dat kleur niet het enige middel is waarmee je informatie overbrengt of waarmee je actie vraagt van de gebruiker (bijvoorbeeld de keuze tussen een groene of een rode knop).
    • Maak gebruik van hoog contrast. Plaatjes die erg donker zijn, of niet genoeg contrast hebben tussen tekst en achtergrond, zijn niet goed zichtbaar voor iedereen. Verbeter daarom de contrastverhouding, zodat er een goed onderscheid is tussen voor- en achtergrond. 
    • Zorg dat een bestand een korte en duidelijke naam heeft. Dus bijvoorbeeld ‘artikeltoegankelijkheidslechtzienden.pdf’ en niet ‘artikel.pdf’. Op die manier is voor iedereen duidelijk wat de inhoud van een bestand is. Zorg ervoor dat de bestandsnaam geen spaties of speciale tekens bevat.
    • Gebruik betekenisvolle en herkenbare linknamen. Weten wat er gebeurt als je op een linknaam klikt is belangrijk: wordt er een bestand gedownload of navigeer je naar een andere website? Gebruik een heldere linkbeschrijving. Vermijd termen als ‘klik hier’ of ‘lees meer’, zonder verdere uitleg. 
    • Gebruik een tekst bij klikbare afbeeldingen. Mensen met een visuele beperking zien afbeeldingen niet goed, of helemaal niet. Hulptechnologie kan een tekstalternatief voorlezen. Maar wanneer een afbeelding als 'klikbare link' fungeert, dan gaat de tekst vaak over de link zelf (bv.  'klik door') en niet over wat er op het plaatje staat. Zorg er daarom voor dat er altijd een beschrijving van de afbeelding bij staat. 
    • Maak gebruik van ‘echte’ tekst. Soms wordt tekst alleen in een afbeelding weergegeven als plaatje. Voor mensen die slecht of niet kunnen zien, is die tekst niet (goed) waarneembaar. Zorg er daarom voor dat er altijd ‘echte’ tekst bij staat, die te selecteren is en daardoor bruikbaar is voor hulptechnologie. 
    • Geef structuur aan. Voor studenten met een beperking kan informatie die uit verschillende onderdelen bestaat lastig te overzien zijn. Gebruik daarom elementen die structuur geven, zoals: een titel, inleiding en tussenkopjes.
    • Maak gebruik van betekenisvol gemarkeerde koppen, labels en lijsten. Maak koppen vet en in grotere lettertypes zodat ze visueel gemakkelijker te herkennen zijn. Wanneer koppen gemarkeerd zijn via codering, dan kan hulptechnologie ze ook herkennen en biedt dit structuur en overzicht. 
    • Zorg voor een overzichtelijke lay-out van (les)materiaal en voorzie het van een heldere structuur, duidelijk taalgebruik, eenduidige instructie. Vermijd figuurlijk taalgebruik en non-verbale communicatie.

    Meer informatie over digitale toegankelijkheid?
    Klik dan op de volgende links (deze leiden naar een externe site):

    Digitale toegankelijkheid
    Toegankelijkheidrichtlijnen

  • Fysieke toegankelijkheid

    Toegankelijkheid locatie

    • Zorg ervoor dat de locatie van het evenement bereikbaar is voor mensen met een beperking. Als dat niet mogelijk is, informeer dan de bezoekers hier vooraf over, en maak duidelijk wat er wel en wat er niet mogelijk is.
    • Richt tijdens het evenement een infopunt in waar mensen met een beperking terecht kunnen met vragen.
    • Informeer de Bedrijfshulpverlening van de VU als je (meerdere) mensen met een beperking verwacht, en betrek hen bij de organisatie van je evenement.
    • Zorg ervoor dat de gastdames van tevoren geïnformeerd zijn over het evenement, en wat de contactgegevens zijn mochten gasten vragen hebben.
    • Zorg ervoor dat drempels en verhogingen hoger dan 2cm van rijplaten/hellingbanen zijn voorzien.
    • Dek stroomkabels en/of leidingen die over de grond lopen af.
    • Zorg ervoor dat zelf aangebrachte bewegwijzering (stakeborden e.d.) duidelijk zichtbaar en leesbaar is, ook vanuit een rolstoel.
    • Maak eventueel gebruik van pictogrammen: die maken bewegwijzering nog duidelijker.
    • Maak gebruik van overzichtelijke, eenduidige bewegwijzering en programmering.
    • Overprikkeling kost veel energie en stress. Wijs in de communicatie op de rustruimte en waar deze te vinden is.

     Indien van toepassing:

    • Richt minimaal één speciale plaats in met zicht op het podium voor mensen met een beperking.
    • Zorg ervoor dat er een kassa en/of pinautomaat bereikbaar en bruikbaar is voor rolstoelgebruikers (90-120cm hoog).

    Bejegening en benadering

    • Breng betrokken medewerkers op de hoogte van de (mate van) toegankelijkheid van het evenement.
    • Medewerkers zijn pro-actief, richten zich rechtstreeks tot de persoon en durven om verduidelijking te vragen.
    • Zorg ervoor dat mensen die in een rolstoel zitten, op ooghoogte worden aangesproken. 
    • Bij doven/slechthorenden laten medewerkers duidelijk hun gezicht zien, en wordt rustig gesproken en duidelijk gearticuleerd.
    • Bij visuele beperking maken medewerkers fysiek contact en zeggen we wie we zijn en wat ze doen.

    Hulp bij de organisatie van het evenement

    • In de nabije omgeving van de VU zijn meerdere parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Bezoekers die wegens hun beperking gebruik willen maken van de parkeergelegenheid op het campusterrein sturen een mail naar servicedesk.fco@vu.nl.
    • Verwacht je veel mensen die gebruik moeten maken van een parkeerplek voor mensen met een beperking? Controleer dan van tevoren of je het benodigde aantal plekken kunt reserveren. Eventueel kunnen er extra plekken afgezet worden door het Parkeerbedrijf VU-VUmc.
    • Bij de VU Campus is ruimte om mensen dichtbij de ingang af te zetten. Wil je hier gebruik van maken? Dan is het is verstandig om dit van tevoren te melden bij de Beveiliging
    • Ieder gebouw heeft minimaal één ingang voor rolstoelgebruikers.
    • De meeste gebouwen hebben een of meer rolstoeltoegankelijke liften voor toegang. Deze liften zijn voorzien van een intercom zodat bezoekers zich indien nodig bij de receptie kunnen melden.
    • Via toegangsbeheer.fco@vu.nl kunnen bezoekers een pas aanvragen om gebruik te kunnen maken van de mindervalideningangen bij het W&N gebouw (1083-A) of het Hoofdgebouw. Toegangsbeheer is geopend tussen 09.00 en 16.00 uur.
    • Alle restaurants en de bibliotheek zijn rolstoeltoegankelijk.
    • In alle VU gebouwen zijn aangepaste toiletten.
    • Geleidehonden zijn toegestaan binnen de gebouwen van de VU.
    • In veel zalen op de VU is ringleiding aanwezig voor mensen met een hoortoestel. Check van tevoren of de ringleiding het goed doet.
    • Is er een microfoon aanwezig in de zaal, zodat het geluid versterkt kan worden?
    • Via het Audiovisueel Centrum (AVC) kan een mobiele ringleiding aangevraagd worden.
    • Het AVC kan ondersteuning bieden bij het automatisch ondertitelen bij evenementen.
    • Via het AVC kan een gebarentolk of schrijftolk voor slechthorenden aangevraagd worden.
    • De Kerkzaal op de 16e verdieping van het Hoofdgebouw is in verband met de slechte bereikbaarheid niet geschikt voor het organiseren van evenementen.
    • Meer informatie over de toegankelijkheid van de VU gebouwen vind je op deze pagina.

     

Heb je vragen?

Neem contact op met de FCO Servicedesk

servicedesk.fco@vu.nl

Hoofdgebouw KC01b
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam