Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Aurora aanbevelingen voor academische carrières

Het Aurora Universities Network steunt het idee om een kader voor academische loopbanen te creëren. In het hoger onderwijs kunnen deze loopbanen bestaan uit het vooruitkomen binnen één vakgebied of het verkennen van verschillende rollen binnen de academische wereld.

Het is echter belangrijk om rekening te houden met de diversiteit van academische rollen en loopbanen. We zorgen ervoor dat deze diversiteit wordt meegenomen in onze aanbevelingen om de samenhang en afstemming op relevante EU-aanbevelingen en -principes te bevorderen:

  • Afstemming op aanbevelingen van de Raad van de EU:
    Zorgen voor samenhang en afstemming op de aanbevelingen van de EU-raad over onderzoeksloopbanen, het behouden van talent, de CoARA-beginselen en het loopbaankader voor onderzoeksmanagement dat is ontwikkeld in het kader van ERA Actie 17.
  • Inclusie van onderwijs, onderzoek, innovatie en maatschappelijk bereik:
    Neem onderwijs (lesgeven), onderzoek, innovatie en maatschappelijk bereik op in academische loopbanen, en erken dat veel werknemers in academische instellingen een hybride loopbaan hebben of van de ene naar de andere functie gaan.
  • Erkenning van de multidimensionele aard van academische loopbanen:
    Erken de multidimensionale aard van academische loopbanen en stem deze af op de CoARA-principes, waarbij de nadruk wordt gelegd op bredere erkenning en beloningen dan alleen het aantal publicaties. Benadruk onderwijs, impact, maatschappelijke betrokkenheid, onderzoeksondersteuning, management, leiderschap en patiëntenzorg.
  • Gelijkwaardig erkennings- en beloningssysteem:
    Een systeem opzetten waarbij onderwijs op een meer omvattende manier wordt erkend en beloond, waarbij minder nadruk wordt gelegd op de hoeveelheid publicaties en in plaats daarvan prioriteit wordt gegeven aan andere gebieden van academisch engagement. Deze gebieden omvatten onderwijs, maatschappelijke impact en betrokkenheid, onderzoeksondersteuning en -management, leiderschap en patiëntenzorg. Academici moeten voldoen aan de basiseisen voor onderwijs en onderzoek en uitblinken in één domein. Stimuleer de ontwikkeling van interdisciplinaire en transdisciplinaire vaardigheden.

Voor een voorbeeld van academische loopbaanrichtlijnen en hun ontwikkelingsproces verwijzen we naar de Nederlandse richtlijnen die worden beschreven in de Recognition & Awarding-strategie van UNL.

Bovendien wordt in het achtergronddocument van dit initiatief de nadruk gelegd op het belang van de gezamenlijke Europese graad, het Europees Universitair Initiatief en kwaliteitsborging. In deze context onderstrepen wij:

  • Verbreden van de horizon:
    Academische loopbanen zijn een integraal onderdeel van de Europese strategie voor universiteiten, naast gezamenlijke Europese graden en het initiatief voor Europese universiteiten. Door alleen te focussen op gezamenlijke studieprogramma's en Europese universitaire allianties wordt het bredere belang van academische loopbanen over het hoofd gezien.
  • Uniform kader voor verschillende paden:
    Ontwikkel een allesomvattend kader dat verschillende loopbaantrajecten in het hoger onderwijs omvat, waaronder onderzoek, staffuncties en onderzoeksmanagement. Deze uniforme aanpak zal de integratie van internationale ervaringen in evaluaties effectiever maken.
  • Aandacht voor internationale ervaringen:
    Het kader moet aandacht besteden aan internationale ervaringen binnen consortia die verder gaan dan het Europees Universitair Initiatief, en problemen oplossen die verband houden met de verschillende erkenningspraktijken in de lidstaten en hun universiteiten. Door verschillende loopbaantrajecten te erkennen, kan het kader belemmeringen voor academici om deel te nemen aan internationale programma's helpen wegnemen.
  • Streven naar consistentie:
    Hoewel kwaliteitsborging van essentieel belang is, moeten er in de hele EU meer afstemming en gedefinieerde minimumnormen komen.
  • Handhaving van normen:
    Elk nieuw Europees kwaliteitsborgingsmechanisme moet de effectiviteit van de bestaande nationale systemen handhaven of zelfs overtreffen. Het principe van het handhaven van hoge standaarden geldt ook voor academische loopbanen, zodat de huidige nationale systemen niet worden vervangen door inferieure alternatieven.

Aurora Universities Network
Amsterdam / Brussel
Februari 2024

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Contact

Dr. Pim de Boer (w.i.de.boer@vu.nl)

Dejan Lukovic (dejan.lukovic@uibk.ac.at)