Lastige kwesties in het Nederlands

Deze workshop behandelt kort en krachtig een aantal lastige kwesties in de zinsbouw en het woordgebruik van het Nederlands. Je leert hoe je verkeerde samentrekkingen, 'tante betjes' en andere ontsporende zinnen in het gareel kunt krijgen.

Storende slordigheden in je woordkeuze, zoals pleonasmen, tautologieën en andere verhaspelingen leer je herkennen en elimineren. Daarnaast hebben we het over de leestekens in je tekst. Waar zet je wel en niet een komma, wat doet de dubbele punt precies en wanneer zet je iets tussen haken of juist tussen streepjes? Kortom: we hebben het over alle aspecten die meetellen als je een tekst in goed en verzorgd Nederlands wilt afleveren.

Docent
N.n.b.

Duur
De workshop duurt 1 uur en 45 minuten en is zo opgezet dat je zelf veel aan het oefenen bent.

Datum en tijd
In de zomer is het ALP gesloten. De nieuwe data worden begin september bekend gemaakt.

Aantal deelnemers
Maximaal 15

€20,-

Inschrijven en contact
Voor informatie, vragen en inschrijven kun je een mail sturen naar de cursusadministratie van het ALP: alp.fgw@vu.nl. Vermeld hierbij de workshopcode en titel: SCH-W-NL-3 / Lastige kwesties in het Nederlands

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.