Introduction to Academic Writing in English

Ben je een PhD en ga je een onderzoeksvoorstel in het Engels schrijven? Deze cursus versterkt je academische schrijfvaardigheid. Na afloop ben je in staat om een goed gestructureerde en coherente Engelstalige academische tekst te schrijven over je onderzoeksonderwerp, volgens de stilistische conventies van jouw discipline.

Je oefent met het schrijven van een tekst (vrijwel) zonder grote lexicale en grammaticale fouten die de leesbaarheid nadelig kunnen beïnvloeden. Je krijgt ook inzicht in je eigen grammaticale sterktes en zwaktes, zodat je die zwaktes kunt wegwerken.

Inhoud
De cursus bestaat uit zes bijeenkomsten van twee uur, verdeeld over drie weken. Er zijn vier bijeenkomsten over grammatica, deels hoorcollege en deels werkcollege. Aan bod komen het zelfstandig naamwoord, het werkwoord, leestekens en complexe zinnen. Twee bijeenkomsten gaan over schrijven: over tekststructuur, academisch idioom, de eigenschappen van een formeel register en tekstsamenhang.

Werkwijze
Bij de start van de cursus lever je een in het Engels geschreven onderzoeksvoorstel in. Tijdens de cursus krijg je feedback op deze tekst. De eindbeoordeling vindt plaats aan de hand van de door jou herschreven tekst.

Als deelnemer krijg je ook een individuele tutorial van 45 minuten aangeboden om de cursus af te ronden, ongeveer drie weken na afloop van de cursus. Tijdens de tutorial krijg je een persoonlijk advies over de beste aanpak van je schrijf- en grammaticaproblemen.

Voor wie?
Nederlands- en Engelstalige PhD's/promovendi die hun academisch Engels willen verbeteren, met name voor hun onderzoeksvoorstel.

Docent
Ursula Caci

Aantal en duur bijeenkomsten
6 bijeenkomsten van 2 uur, verdeeld over 3 weken

januari/februari 2023

Studiepunten: 3

Deze cursus wordt aangeboden door VU International Office, als onderdeel van het PhD Bridging Programme.

Inschrijven en contact
Je kunt je inschrijven via VU International Office. Neem voor meer informatie contact op met Regina van de Wall,  r.c.g.vande.wall@student.vu.nl

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.