How to sound like an academic

Bij het schrijven in je tweede taal zoals Engels is de juiste toon en stijl vinden vaak moeilijk. Een formele en objectieve schrijfstijl maakt bij wetenschappelijke teksten meteen een goede eerste indruk op je lezers. Daarom leer je in deze workshop in een academische stijl schrijven en welke keuzes je daarin kunt maken.

Tijdens deze workshop bespreken we eerst enkele veelvoorkomende verschijnselen die je bij het schrijven van een formele tekst beter kunt vermijden. Daarna behandelen we de strategieën om informele en subjectieve uitingen te vervangen door passender taalgebruik. Tot slot kijken we naar aanvullende keuzes om je tekst formeler te maken. Als je bijvoorbeeld “look at” in “consider” verandert, zorgt dit al voor een andere toon van je tekst.

Naast uitleg over taal, toon en stijl werk je aan een serie opdrachten. Ook krijg je de kans om feedback op je eigen tekst te verwerken en de tekst bij te schaven. Neem een zelfgeschreven tekst van ongeveer 500 woorden mee naar de workshop.

Docent
Abby Gambrel

Duur
De workshop wordt op de campus aangeboden en duurt 1 uur en 45 minuten. Je hoeft niets voor te bereiden, alleen een zelfgeschreven tekst van ongeveer 500 woorden mee te nemen naar de workshop.

Datum
In de zomer is het ALP gesloten. De nieuwe data worden begin september bekend gemaakt.

Aantal deelnemers
Maximaal 15

€20,-

Inschrijven en contact
Voor informatie, vragen en inschrijven kun je een mail sturen naar de cursusadministratie van het ALP: alp.fgw@vu.nl. Vermeld hierbij de workshopcode en titel: SCH-W-EN-1 / How to sound like an academic

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.