Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

ALP Scriptie-atelier op maat: eerste hulp bij scripties

Hoe deel in mijn literatuurhoofdstuk in? Hoe zorg ik voor een rode lijn in mijn hoofdstukken? Hoe schrijf ik wetenschappelijker? Met dit soort vragen lopen scriptiestudenten vaak rond. Studenten van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) kunnen met deze vragen terecht bij het ALP Scriptieatelier waar medestudenten, getraind als schrijfcoach, ze weer op weg helpen. 

Dit Scriptieatelier is een samenwerking tussen FSW en het Academic Language Programme (ALP).

"Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de coaches de tekst corrigeren", vertelt Gea Dreschler, programmamanager van het ALP: “De coach verbetert niet zozeer de tekst, maar leert de student zelf de tekst te verbeteren. En dan ook nog op zo'n manier dat de student het zelf kan herhalen als die weer alleen achter de laptop zit, een week na het coaching-gesprek.” 
De schrijfcoaches zijn getraind door docenten van FGW die voor het ALP werken. Zij geven cursussen in academische communicatieve vaardigheden bij allerlei opleidingen aan de VU en weten dus tegen welke kwesties studenten aanlopen, maar ook hoe deze het beste opgelost kunnen worden.

Non-directief coachen
Die aanpak is wel even wennen voor de nieuwe coaches. Robbert Dillema, masterstudent Antropologie, is schrijfcoach en beschrijft hoe hij moest leren om niet alles voor te zeggen voor de student: “De neiging om studenten expliciete aanwijzingen te geven is moeilijk te onderdrukken, zeker als er wordt verwacht dat jij als coach oplossingen aandraagt. Het non-directieve coachen is daarom echt een kunst die training vereist.” Maar hij merkte al snel dat de aanpak goed werkt: “Soms zijn een paar goede vragen genoeg om de student zelf de oplossing te laten zien. Studenten geven aan dat ze weer verder kunnen en zijn blij met de hulp.”

Het coachen leverde extra voordelen op voor Robbert, die zelf ook een scriptie moest schrijven: “Ik ben de technische kant van het schrijven beter gaan begrijpen en waarderen. Daarnaast biedt het coachen inzicht in een variëteit aan wetenschappelijke disciplines en schrijfstijlen waarvan ik heb kunnen leren.”

Maatwerk per faculteit of opleiding
Het ALP kan in samenwerking met een faculteit of opleiding een eigen scriptie-atelier inrichten, bijvoorbeeld elk collegejaar van maart tot de zomervakantie. Wil je meer weten over het scriptieatelier voor jouw studenten? Neem dan contact op met Gea Dreschler van het ALP: alp.fgw@vu.nl

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam