Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Tablets ter ondersteuning van interactief onderwijs op locatie

De Universiteitsbibliotheek (UB) stelt tablets beschikbaar ter ondersteuning van locatiegebonden onderwijs, zoals veldwerk. Zo kunnen studenten werken in de oorspronkelijke setting, zowel met elkaar als met de docent. Dit geeft ze de gelegenheid beter te leren hoe ze moeten kijken en vergelijken. De tablets bieden hiermee een aantrekkelijke mogelijkheid om de behandelde theorie in de praktijk te brengen.

De Universiteitsbibliotheek voorziet docenten en studenten op aanvraag van tablets, om zo interactief onderwijs op locatie, één van de leervormen binnen blended learning, te ondersteunen. Hoewel de meeste studenten over een smartphone met data-abonnement beschikken, zijn telefoonschermen vaak niet toereikend genoeg om details, bijvoorbeeld op een interactieve kaart, uitvoerig te bestuderen. Bovendien is technische ondersteuning lastig omdat niet alle apps goed functioneren op verschillende modellen smartphones. Daar komt bij dat toegang verkrijgen tot grote bestanden veel bandbreedte vereist en gepaard gaat met een hoog dataverbruik. Tablets bieden daarom een aantrekkelijk alternatief. Naast de tablets beschikt de UB over ArcGIS en Geoplaza. Met deze software kan ruimtelijke data gevisualiseerd worden. Zo kan bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van een stad via verschillende kaartlagen zichtbaar worden gemaakt. 

De mogelijkheden van interactief onderwijs met tablets
Op dit moment worden de tablets elk jaar op verschillende manieren gebruikt. Een aantal voorbeelden van projecten zijn:

  • Grondboringen op de Veluwe: studenten markeren op een kaart waar ze geboord hebben. Op de kaart werden tevens foto's met het grondprofiel toegevoegd.
  • De historische binnenstad van Amsterdam onderzoeken: studenten maken opdrachten in de binnenstad na een kort college van de docent.
  • Archeologisch onderzoek in Eindhoven: studenten onderzoeken diverse bodemlagen in een Romeins veld en verwerken hun bevindingen in kaartlagen. Deze worden verrijkt met een blogpost en afbeeldingen/video.
  • Loopbaanoriëntatie op de VU-campus: studenten leren over hun toekomstige studiecarrière via het 'Your VUture' bordspel dat op de hele campus gebruikt kan worden.

Als docent aan de slag met tablets
We kunnen Powerpoint presentaties direct naar de tablet van een student sturen, inclusief geïntegreerde vragen om hun kennis te toetsen. Ook kunnen studenten in teams samenwerken op locatie, en hun kennis en inzichten op gestructureerde wijze verwerken via ArcGIS en Geoplaza. Dit kan worden gedaan met tekst, en vervolgens worden verrijkt met afbeeldingen en/of video. Het is mogelijk om (stads)wandelingen te organiseren met studenten, maar het is ook mogelijk om studenten op afstand te volgen terwijl zij hun veldwerk uitvoeren. Als docent kun je live feedback geven aan studenten. De goede integratie met Canvas zorgt voor een aangename gebruikservaring voor docent én student. 

Wil je meer informatie?

Neem dan contact op met de bibliotheek of Kim Dibbets.

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam