Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Waarom roddelen soms goed voor je is

Roddelen heeft een functie en is zeker niet altijd negatief

Waarom roddelen mensen? En is roddelen altijd slecht? Volgens hoogleraar Organisatiegedrag Bianca Beersma is het praten over anderen zeker niet altijd negatief. “Je kunt ook positieve dingen zeggen over mensen als ze er niet bij zijn, en zelfs als je wel negatieve dingen zegt kan dat toch heel effectief zijn. Teams en organisaties kunnen er beter door functioneren.”

Hoogleraar Bianca Beersma doet al jaren onderzoek naar de motieven, het nut en de nadelen van roddelen op de werkvloer. In haar onderzoek kijkt ze naar of het motief achter een roddel een belangrijke rol speelt bij het effect dat roddelen heeft. “Mensen kunnen roddelen vanwege verschillende redenen: iemand zwart willen maken, sociaal vermaak, of de groep beschermen tegenover normovertreders. De vraag is of ontvangers dat door hebben en of het uitmaakt voor de gevolgen van roddelen.” De kans is groot dat roddelen leidt tot eenvormigheid van groepen. Of dat positief uitpakt voor een groep, ligt aan de taak van de groep. Bijvoorbeeld op een werkplek waar mensen vooral vergelijkbare administratieve taken uitvoeren kan het positief uitpakken, maar een plek waar meer creativiteit komt kijken, kan conformeren aan de groep door groepsdruk juist slecht uitpakken.”

Beersma hoop met haar onderzoek in beeld te brengen wanneer roddelen positief of negatief uitpakt voor groepen, zodat het roddelen wellicht ingezet kan worden als interventie techniek om de samenwerking en werksfeer binnen een organisatie te verbeteren.

Bekijk ook

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam