Dit onderzoek is onderdeel van het Co-Creation for Inclusive Knowledges Lab en het Refugee Academy thema
Om in te spelen op groeiende behoeften aan veilige en gereguleerde toegangsroutes ontwikkelen overheden wereldwijd – in samenwerking met het maatschappelijke middenveld –complementaire trajecten, zoals humanitaire visa, gezinshereniging, onderwijs- of werkmogelijkheden en sponsorship programma’s.
Bij Community Sponsorship bieden burgers – zogeheten sponsoren – emotionele, sociale, praktische en (in sommige landen) financiële ondersteuning bij de ontvangst en integratie van vluchtelingen die via het hervestigingsprogramma van UNHCR zijn toegelaten tot een land. Ervaringen uit andere landen laten zien dat Community Sponsorship hervestigers ondersteunt in het opbouwen van een nieuw leven, de maatschappelijke betrokkenheid van burgers en het draagvlak voor de opvang van hervestigers binnen gemeenschappen vergroot, en de draagkracht van hervestigingslanden bevordert.
In Nederland staat Community Sponsorship nog in de kinderschoenen. Dit evaluatierapport richt zich op het project Making the Dutch Connection; Pilots ‘Community Sponsorship’ in the Netherlands uitgevoerd door VluchtelingenWerk Nederland (VWN). Deze Community Sponsorship pilot werd in het leven geroepen gebaseerd op onderlinge samenwerking tussen VluchtelingenWerk Nederland (VWN), het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), de Nederlandse tak van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR), de Refugee Resettlement Advisory Group (RRAG) en een gemeente met jarenlange hervestigingservaring.
De Refugee Academy van de Vrije Universiteit Amsterdam werd gevraagd de pilot te monitoren en evalueren. Het evaluatieonderzoek is opgezet om in kaart te brengen hoe de Community Sponsorship pilot van VWN is geïmplementeerd, en wat de ervaren meerwaarde en uitdagingen van deze aanpak, in aanvulling op bestaande maatschappelijke begeleiding door VWN, zijn. Dit is bekeken vanuit vier perspectieven: van hervestigers, sponsoren, teamleiders van VWN die de pilot lokaal implementeren, en medewerkers van de drie betrokken gemeenten. De data zijn verzameld in twee rondes van interviews/focusgroepen met hervestigers, twee vragenlijsten voor sponsoren, maandelijkse teamleidermeetings en interviews met gemeentemedewerkers. Via ‘interactieonderzoek’, waarbij er continue uitwisseling plaatsvond tussen de hoofdonderzoeker en uitvoerende partijen, zijn opgedane inzichten onmiddellijk gedeeld en gebruikt voor de doorontwikkeling van de pilot in de praktijk.
De bevindingen van het project hebben we gepubliceerd in de eindrapportage ‘Van Hart tot Hart’: Werken aan Community Sponsorship in Nederland. Het rapport beschrijft de ervaren kansen en uitdagingen van de Community Sponsorship pilot en bevat aanbevelingen om dit model in Nederland op een betekenisvolle en duurzame manier verder te ontwikkelen.
Het volledige rapport is hier te downloaden.