Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Learning Crossroad for Refugee Inclusion

Het project Learning Crossroads for Refugee Inclusion, onderzoekt burgerinitiatieven die als doel hebben de maatschappelijke participatie en inclusie van vluchtelingen te bevorderen. Sinds 2015 zijn in Nederland veel mensen in beweging gekomen om bij te dragen aan de ontvangst, het verwelkomen en de integratie van vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen in de afgelopen jaren. Gedurende dit proces zijn er veel nieuwe initiatieven en organisaties ontstaan.

We zijn nu op een punt waar we stil moeten staan bij de huidige situatie en kijken naar wat er met al deze maatschappelijke energie is gebeurd. Waar staan we na vier jaar, hoe vergaat het deze initiatieven, wat zijn de lessen die we van elkaar kunnen leren en hoe kunnen we de positieve energie vastgehouden en omzetten naar duurzame structuren van inclusie?

In dit project brengen we initiatieven bij elkaar in een meerjarig leertraject. Door middel van participatief onderzoek en een serie bijeenkomsten draagt dit project bij aan het verduurzamen van lokale burger organisaties. Daarnaast biedt het een platform waarin zij van elkaar kunnen leren, gefaciliteerd door bestaande wetenschappelijke kennis en door de bijdrage van ervaringsdeskundigen die zelf een vluchtelingenachtergrond hebben. In deze leertrajecten staan de co-creatie van academische, professionele en lokale kennis centraal. Concreet gaat het om: leren van elkaar, uitwisselen van ervaringen, onderzoeken van dilemma’s en leren vanuit wetenschappelijke inzichten. Daarnaast heeft dit project als doel de krachten van kleinschalige initiatieven te bundelen om zo beter het gesprek aan te kunnen met gemeenten en andere gevestigde maatschappelijke partners.

Meerdere initiatieven uit het netwerk van de Refugee Academy hebben aangegeven behoefte te hebben aan intervisie en ondersteuning om hun projecten voor vluchtelingen te verduurzamen. In dit project brengen we de verhalen van diverse initiatieven in kaart en creëren we een leeromgeving om gezamenlijk meer inzicht te verkrijgen in de kracht van deze initiatieven, maar ook waar ze tegenaan lopen. Door deze initiatieven te volgen, willen we meer inzicht krijgen in de machtsverhoudingen en dilemma’s waarmee initiatieven dagelijks te maken hebben. Samen willen we onderzoeken hoe zij het Nederlandse systeem van receptie en integratie positief kunnen beïnvloeden en de veerkracht van vluchtelingen in de Nederlandse samenleving versterken. 

De bevindingen van het project hebben wij gepubliceerd in de eindrapportage “Samenwerken vanuit relationele autonomie: condities voor betekenisvolle samenwerking tussen burgerinitiatieven en lokale overheden voor inclusie van vluchtelingen in Nederland”.Het volledige rapport is hier te downloaden. 

Over dit onderzoek

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam