Biologische mechanismen van hersenaandoeningen in kaart gebracht

Momenteel lijden naar schatting 179 miljoen mensen in Europa aan hersenaandoeningen. Het merendeel van deze aandoeningen, waaronder depressie, middelenmisbruik, autisme, schizofrenie, slapeloosheid en dementie, zijn niet of nauwelijks te genezen.

Dit komt voornamelijk door de complexe 'etiologie' van hersenaandoeningen, wat betekent dat deze doorgaans worden beïnvloed door meerdere genetische en omgevingsrisicofactoren. De beschikbare behandelmethodes zijn doorgaans gericht op symptoomverlichting en alleen effectief bij subgroepen van patiënten.

Recente genetische studies hebben belangrijke nieuwe inzichten gegeven in de genen die betrokken zijn bij het ontstaan van hersenaandoeningen. Tegelijkertijd zijn er in rap tempo technieken ontwikkeld binnen de experimentele neurowetenschappen die het mogelijk maken om hersenen tot op individueel celniveau te bestuderen. De ambitie van het BRAINSCAPES-onderzoeksteam onder leiding van Danielle Posthuma is om deze recente successen in de genetica en neurobiologie te verzilveren en de moleculaire en cellulaire mechanismen die ten grondslag liggen aan complexe breinziektes te ontrafelen.

Het onderzoeksteam bestaat uit genetici, bio-informatici en neurowetenschappers van zeven universiteiten, instituten en medische centra in Nederland. Door het samenbrengen van de verschillende disciplines zullen nieuwe analytische en functionele methoden worden ontwikkeld waarmee de gevolgen van risico-genen op de functie van specifieke celtypen en brein weefsels kunnen worden onderzocht. Dit alles met het doel om nieuwe aanknopingspunten te ontdekken voor betere therapieën en behandelingen van hersenziekten.

Partners