REMAIN: Refugee Minors and Integration

Het onderzoeksteam REMAIN van VU Amsterdam onderzoekt de haalbaarheid en geschiktheid van de korte interventie Problem Management Plus (PM+) met een nieuw ontwikkelde Emotionele Verwerkingsmodule (PM+EP) bij jongeren met een vluchtelingenachtergrond.

Het onderzoek is naar Arabisch-, Tigrinya- en Oekraïens-sprekende jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 25 jaar en die soms last hebben van stress of somberheid.

Вся інформація українською мовою
ኩሉ መረጃ ብትግርኛ
جميع المعلومات باللغة العربية.

Over REMAIN Project

De studie maakt deel van het grote project REMAIN, een multidisciplinair en multiprofessioneel onderzoeksconsortium van vijf onderzoeksinstellingen uit vier Europese landen (Zweden, Denemarken, Oostenrijk en Nederland). Het hoofddoel van het REMAIN-project is het verkrijgen van kennis over de huidige situatie en het verbeteren van de sociale integratie van minderjarige vluchtelingen/jongeren met psychische problemen. Het wordt gecoördineerd door het Karolinska Instituut in Zweden en gefinancierd door de Swedish Research Council.

Meer informatie over REMAIN Consortium

Achtergrond

Jongeren met een vluchtelingenachtergrond hebben vaker last van stress en spanning dan andere jongeren. Zij hebben vaak veel meegemaakt in het verleden en kunnen ook moeilijkheden ervaren in het dagelijks leven; bijvoorbeeld het leren van de Nederlandse taal, uitsluiting en eenzaamheid. Korte interventies kunnen helpen deze problemen te verminderen.

Het PM+ programma is ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor mensen met een hoge mate van nood. Eerder onderzoek bewees de effectiviteit van deze interventie bij verschillende volwassen populaties om slecht humeur en angstgevoelens te verminderen en om het psychosociaal functioneren te verbeteren. Tot op heden is er geen onderzoek naar de haalbaarheid van PM+ voor oudere adolescenten en jongeren. Meer over PM+

Voor wie?

Dit onderzoek is bedoeld voor vluchtelingen jongeren tussen de 16 en 25 jaar, Arabisch, Tigrinya of Oekraïens sprekend, woonachtig in Nederland, met verhoogde psychische klachten en verminderd psychosociaal functioneren.

Over dit onderzoek

Deelname aan het onderzoek is vrijwillig. Om te beginnen zullen we een kort interview houden om te kijken of je kan deelnemen. Als je kan deelnemen, wordt door loting bepaald of je direct PM+ of PM+EP zal krijgen, of dat je pas op een later moment met de interventies kan beginnen. Je zal worden uit genodigd voor drie interviews; voor, tijdens en na PM+ of PM+EP. Tijdens de interviews stellen we vragen over jou en over jouw problemen. Je ontvangt tien euro per interview.

Hoe kan ik meedoen?

Wil je meer informatie of deelnemen? Bel ons dan op of stuur een e-mail met je gegevens (zie contactblok onder aan de pagina). We bellen je terug voor je deelname!

Wil je meer weten over het project REMAIN?

Bekijk onze animatievideo in het Oekraïens (met Engelse ondertitels).

Link naar video in TikTok
REMAIN Project animatievideo