Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kunstwerken gemaakt door AI worden als minder creatief beschouwd

Onderzoek toont aan dat artistieke creaties voortgebracht door kunstmatige intelligentie door mensen als minder indrukwekkend en creatief worden beoordeeld dan creaties die door mensen zijn geproduceerd. Dit is vooral het geval bij personen die van mening zijn dat creativiteit een exclusief menselijke eigenschap betreft, wat suggereert dat de geringschatting van dit type kunst ten dienste staat van een antropocentrisch wereldbeeld.

Kobe Millet, consumentenpsycholoog en associate professor Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en collega’s Florian Buehler, Michail Kokkoris en Guanzhong Du lieten deelnemers in hun onderzoek twee kunstwerken beoordelen: de een gemaakt door een mens en de ander gemaakt door middel van AI. De ‘AI’ en ‘mens’ labels werden random toegekend aan de kunstwerken, zodat de onderzoekers konden beoordelen of er sprake was van een bias tegen AI gecreëerde kunst, ongeacht de inhoud.

Wat bleek? Deelnemers raakten minder onder de indruk van creaties die met het label 'AI' waren bestempeld. Dit kwam doordat ze deze als minder creatief beschouwden dan creaties waarbij het label 'mens' was aangebracht. Dit effect lijkt vooral op te treden bij mensen die creativiteit beschouwen als een essentieel onderdeel van het mens-zijn en als een uniek kenmerk dat mensen onderscheidt van andere soorten. Deze bevinding lijkt te wijzen op de menselijke behoefte om een antropocentrisch wereldbeeld te behouden, nu dit onder druk komt te staan door recente AI ontwikkelingen. Kobe Millet schreef er een blog over in samenwerking met ChatGPT op Marketingfacts.nl.

Over dit onderzoek

Faculteit

Profielthema

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam