Net na de 1e coronagolf beginnen 1.550 scholen van het primair onderwijs met subsidie van het ministerie van OCW de achterstanden van leerlingen weg te werken. Onderzoek van wetenschappers van LEARN! aan de VU laat zien welke aanpak scholen kiezen en wat op basis van wetenschappelijke literatuur effectief is. Hiervoor brengen de onderzoekers van negen interventies de verwachte effectiviteit en voor- en nadelen in kaart.
De werkzame elementen blijken op hoofdlijnen vergelijkbaar:
- Betrek ouders om leerlingen blijvend te motiveren.
- Leg de nadruk op basisvaardigheden, richt daarbij op de doelen.
- Zet een gekwalificeerde docent in, liefst de eigen.
- Houd de groep klein.
- Sluit aan op het reguliere leerplan.
Het meest duurzaam effectief? Investeer als school in de basiskwaliteit van het reguliere onderwijs. Bijvoorbeeld door docenten bij te scholen op hun pedagogisch-didactisch handelen. Ook een-op-een les en peer tutoring – leerling die andere leerling begeleidt – blijken effectief voor de lange termijn.
Scholen in de 1e subsidiefase kiezen met name voor verlengde schooldagen, ondersteuning binnen schooltijd, en een vakantieschool voor leerlingen met een taal- of rekenachterstand of voorwaardelijke overgang. Ook zetten ze interventies in voor leerlingen die praktijkervaring mislopen.
De initiatieven van scholen die in de 2e fase subsidie hebben aangevraagd, zijn inmiddels ook gestart. De onderzoekers monitoren ook de invulling en effecten van die activiteiten.