Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe halen leerlingen het effectiefst corona-achterstanden in?

Wetenschappers van onderzoeksinstituut LEARN! aan de VU laten zien welke programma’s scholen het meest kiezen om corona-achterstand in te halen, en welke elementen hiervan het effectiefst zijn.

Net na de 1e coronagolf beginnen 1.550 scholen van het primair onderwijs met subsidie van het ministerie van OCW de achterstanden van leerlingen weg te werken. Onderzoek van wetenschappers van LEARN! aan de VU laat zien welke aanpak scholen kiezen en wat op basis van wetenschappelijke literatuur effectief is. Hiervoor brengen de onderzoekers van negen interventies de verwachte effectiviteit en voor- en nadelen in kaart.

De werkzame elementen blijken op hoofdlijnen vergelijkbaar:

  • Betrek ouders om leerlingen blijvend te motiveren.
  • Leg de nadruk op basisvaardigheden, richt daarbij op de doelen.
  • Zet een gekwalificeerde docent in, liefst de eigen.
  • Houd de groep klein.
  • Sluit aan op het reguliere leerplan.

Het meest duurzaam effectief? Investeer als school in de basiskwaliteit van het reguliere onderwijs. Bijvoorbeeld door docenten bij te scholen op hun pedagogisch-didactisch handelen. Ook een-op-een les en peer tutoring – leerling die andere leerling begeleidt – blijken effectief voor de lange termijn.

Scholen in de 1e subsidiefase kiezen met name voor verlengde schooldagen, ondersteuning binnen schooltijd, en een vakantieschool voor leerlingen met een taal- of rekenachterstand of voorwaardelijke overgang. Ook zetten ze interventies in voor leerlingen die praktijkervaring mislopen.

De initiatieven van scholen die in de 2e fase subsidie hebben aangevraagd, zijn inmiddels ook gestart. De onderzoekers monitoren ook de invulling en effecten van die activiteiten.

Over dit onderzoek

Partners

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam