Grootste beroepsgroep in de zorg is onzichtbaar

Verzorgenden Individuele Gezondheidszorg, de grootste beroepsgroep in de zorg, voelen zich niet gezien, gehoord en erkend. Dat blijkt uit onderzoek van organisatiewetenschapper Marieke van Wieringen. Volgens haar laat dit onderzoek zien wat men kan doen om deze beroepsgroep grotere zeggenschap te geven.

Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben samen met Hogeschool Inholland en het ROC Nova College onderzoek gedaan naar de stem en positie van verzorgenden IG. Ze brachten in kaart wat deze verzorgenden nodig hebben om een stem te ontwikkelen en die uit te dragen, hoe zij in een positie kunnen komen waarin die stem gehoord wordt en hoe het vak de erkenning krijgt die het verdient.

Verzorgenden IG verlenen als beroepsgroep het grootste aandeel van de zorg. Dat doen ze vooral in de ouderenzorg in verpleeghuizen en de wijkverpleging, maar ook in de kraamzorg en de gehandicaptenzorg. Daarmee zijn ze onmisbaar, maar tegelijk zijn ze vaak onzichtbaar. Ze zijn lang niet altijd in beeld bij managers, beleidsmakers en bestuurders in zorgorganisaties of bij landelijke beleidsmakers. Daar staat tegenover dat ze zelf weinig van zich laten horen.

“Zeggenschap moet van twee kanten komen,” aldus Van Wieringen. “Ook voor verzorgenden IG ligt er een opgave. Om naar voren te durven stappen, hun rol en kennis uit te dragen en samen verantwoordelijkheid te nemen voor een prettig, collegiaal werkklimaat. Dat vraagt ook om goed en ondersteunend werkgeverschap. Dat betekent dat zorgorganisaties zeggenschap door verzorgenden IG moeten faciliteren, en dat managers en beleidsmakers medewerkers zien en naar ze luisteren, zodat ze weten wat er in de zorgpraktijk speelt.”

Het onderzoek is gedaan met subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid.

Bekijk ook