Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Communicatiewetenschapper Ellen Droog onderzoekt fake news

Communicatiewetenschapper Ellen Droog onderzoekt fake news. Ze bestudeert de invloed van misinformatie en doet onderzoek naar effectieve strategieën om deze invloed te bestrijden. “Fake news verspreidt zich snel omdat het vaak een sensationele toon heeft en inspeelt op emoties. Dit soort nieuws genereert meer clicks en shares, waardoor het zich sneller verspreidt dan feitelijke informatie. Onderzoek toont aan dat nepnieuws en misinformatie op deze manier meer aandacht krijgen.”

Algoritmes in sociale media versterken vaak de verspreiding van sensationele en emotionele content omdat dit soort berichten meer betrokkenheid genereert. “Het is goed dat er maatregelen, zoals die in de Digital Services Act, worden genomen om dit te beperken, maar er is nog veel werk te doen”, aldus Droog. De Digital Services Act en extra regelgeving zijn bedoeld om de verspreiding van nepnieuws te beperken. Het is echter lastig om te controleren wat de grote techbedrijven daadwerkelijk doen en welk effect dit heeft.

Factcheckers
Er is een sterke factchecking beweging in Europa ontstaan die ook informatie rondom de Europese verkiezingen nauwlettend in de gaten houdt. “Factcheckers hebben gemeld dat van alle gedetecteerde misinformatie en nepnieuws dit jaar, ongeveer 11% over Europees beleid ging, vergeleken met 4% vorig jaar. Dit wijst op een toename van misinformatie over de Europese verkiezingen en het Europees beleid.”

Droog’s eerdere onderzoeken gaan over ambigue informatie, waarvan je denkt ‘er is iets mee’, zoals humor, satire, metaforen en nepnieuws. Informatie die onduidelijk is en vatbaar voor meerdere interpretaties vanwege een gebrek aan context, specificiteit en duidelijke taal. Het herkennen en omgaan met deze informatie vereist kritische denkvaardigheden, het zoeken naar verduidelijking en het raadplegen van aanvullende bronnen om een nauwkeuriger begrip te krijgen. “Onderzoek van ons team toont aan dat het voorkomen van geloof in misinformatie niet voldoende is. Zelfs als mensen weten dat iets nepnieuws is, kan het nog steeds hun meningen en gedrag beïnvloeden. Misinformatie kan een blijvende impact hebben op je meningen en gedrag, zelfs als je rationeel weet dat het onjuist is”, aldus Droog.

Deepfakes en het verspreiden van misinformatie
“Deepfakes kunnen worden gebruikt om verkeerde informatie te verspreiden door het te laten lijken alsof iemand iets schandaligs of illegaals heeft gezegd of gedaan. Dit kan reputaties beschadigen en kiezers beïnvloeden. Het bestrijden van deze dreiging vereist een veelzijdige aanpak met technologie, publieke voorlichting en regelgevende maatregelen.”

Strategieën om fake news te bestrijden
“Factchecking initiatieven zijn cruciaal, waarbij de effectiviteit van websites en tools moet worden geëvalueerd. Daarnaast speelt onderwijs een belangrijke rol in het vergroten van mediawijsheid en het aanleren van vaardigheden om betrouwbare informatie van onbetrouwbare te onderscheiden. Overheden en techbedrijven moeten ook maatregelen nemen om de verspreiding van nepnieuws te beperken, door middel van wetgeving, contentmoderatie en transparantie van algoritmen.

Het is lastig om de impact van fake news op gevoelens, meningen en gedrag te verminderen. Er is meer onderzoek nodig naar effectieve strategieën om deze effecten tegen te gaan.”

De rol van het onderwijs in het bevorderen van mediawijsheid
“Onderwijs is essentieel voor het bevorderen van mediawijsheid. Er worden lessen gegeven over het herkennen van misinformatie, maar deze lessen moeten zorgvuldig worden gegeven en geëvalueerd om te voorkomen dat mensen te sceptisch worden tegenover alle informatie, inclusief betrouwbare bronnen”, aldus Droog.

Heb je nog een advies voor onze lezers met de Europese verkiezingen in zicht?
“Verdiep je in hoe het Europees Parlement werkt en bestudeer de partijprogramma's op betrouwbare websites. Voorkom liever dan genezen: als je denkt dat iets niet klopt, stop dan met lezen. Zodra je misinformatie leest, kan het al effect op je hebben, zelfs als je weet dat het niet waar is.”

Je gaat fake news ook bespreken tijdens een interactieve sessie op het Déjà VU Festival?
Ja, op 13 juni tijdens het Déjà VU Festival bij 'Wetenschap Live' op het campusplein van 18.00 tot 18.45 uur. Iedereen is van harte welkom.

Over dit onderzoek

Hoofdonderzoeker

Faculteit

Profielthema

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam