Ambitie, perspectief en uitvoering

Module: Maatschappelijke Filantropie Overheid & Samenleving

Beter toegerust in tijden van transitie

We zitten als samenleving midden in de transitie naar een nieuw tijdperk. Hierin nemen maatschappelijke initiatieven geregeld het voortouw. De rol van de overheid verandert noodgedwongen. Het gaat niet meer alleen over idealen, maar ook over maatschappelijke innovatie, financieel voordeel en minder bureaucratie. In deze opleiding sla je op basis van actueel wetenschappelijk onderzoek een brug tussen overheid en maatschappelijk initiatief.

Kerninzicht
Thematisch is er aandacht voor onderzoek naar de relatie overheid – maatschappelijk initiatief. Het leidt tot vragen als: hoe raak je in gesprek met elkaar? Hoe kan je als overheid met succes maatschappelijke vraagstukken oplossen en tegelijkertijd de lokale democratie versterken? Het antwoord op deze -en andere- vragen heeft een gemeenschappelijke deler: het gaat om contact leggen, elkaars unieke rol begrijpen en handelingsperspectief bieden. Dit vraagt om een gezamenlijke waardecreatie door alle betrokken organisaties.

Professionals
De opleiding richt zich op het lerende netwerk van senior professionals in de sector van goeddoen (waaronder instromers) en hun stakeholders (waaronder de overheid). Een nieuwe generatie leiders die wil begrijpen en doorgronden. Die een overzicht wil krijgen en over de domeinen heen willen denken. Die met deze actuele kennis geïnspireerd verder wil groeien in dit vakgebied.

Na afronding van deze opleiding heb je méér inzicht in:

• analyseren en beoordelen van maatschappelijke initiatieven.
  • ontwikkelen van een maatschappelijk gedreven beleidscultuur.
  • ontwerpen van samenwerkingsvormen overheid en maartschappelijk initiatief.
  • ondervinden hoe -op basis van theorie en casussen- nieuw perspectief ontstaat.
  • toepassen van actuele academische kennis over maatschappelijk initiatief.

Keep asking. Build impact.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Myrthe Scholze of Myra van der Vlag.

Filantropie@vu.nl

Vrije Universiteit Amsterdam