Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bestudeer de Engelse letterkunde

Schoolvakminor Engelse Letterkunde

Breng je basiskennis van het schoolvak Engels op orde en stroom door naar de master

Als je het onderwijs een warm hart toedraagt en je het leuk vindt om vakinhoud toegankelijk te maken voor scholieren, dan kun je na je bachelor CIW instromen in de tweejarige master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen: Engels.

Tijdens deze master zorg je dat je op academisch masterniveau je vak beheerst zodat je leerlingen nog beter kunt informeren over en enthousiasmeren voor de wondere wereld van taal en letterkunde. Natuurlijk leer je ook de kneepjes van het docentenvak in cursussen die zich op didactiek richten: hoe activeer je leerlingen om echt iets te leren? Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? En hoe leer je nou het beste een taal? Wat kan taalonderwijs betekenen voor het ontwikkelen van burgerschap? 

Als je deze master afrondt ben je een eerstegraads bevoegd docent. Dit is de hoogste bevoegdheid in Nederland, waarmee je in alle klassen en in alle vormen van het voortgezet onderwijs les kunt geven, van vmbo tot vwo, onder- en bovenbouw.

Met dit papiertje op zak ben je dus echt een allround docent Engels die leerlingen veel over het vak kan meegeven Die docenten zijn hard nodig!

Voordat je aan deze master kunt beginnen, moet je wel over genoeg vakinhoudelijke kennis en vaardigheid van het Engels beschikken. In je bachelor CIW heb je geen Engelse literatuur bestudeerd of kennisgemaakt met literaire theorieën en de rol die literatuur speelt in de maatschappij. Met deze schoolvakminor zorg je ervoor dat je basiskennis op orde is om vervolgens op masterniveau verder te kunnen.

Overzicht vakken

  • Literature, Culture and Society

    For centuries, literary and other cultural texts have changed the way people think and look at the world. They reveal social injustices and societal ills, offering ideas and ammunition for social change, thereby helping people to imagine different, better realities. A single text may trigger an individual’s struggle for emancipation, but also that of a group or a nation. This course will explore the important ways in which literary texts have contributed to societal change and have liberated people throughout the centuries up to the present.

  • Transatlantic Travel Writing

    This course will introduce you to American and British literature written between the end of the 18th century and the beginning of the 20th century. As it is impossible to cover all Anglo-American writing of the “long 19th century” in the course of seven weeks, we will focus on one specific genre: travel writing. This literary genre, which has been popular for centuries, has been much overlooked by academics and those constituting the British and American literary canons. The new critical paradigms of “transnationalism” and “globalization,” however, provide a new perspective on these texts. We will read travel writings by authors such as Charles Dickens, Henry James and Mark Twain in combination with canonized texts by these same authors. This will allow us to compare and contextualize.

  • American Literature 1914-present

    Over the course of the twentieth century, American society changed tremendously. These changes are reflected in both the themes and styles of the literature of this time. By looking at works of fiction, poetry, and nonfiction produced during this time, we will try to find an answer to what American literature is, what the shifts in styles and themes can tell us about American society, and what it might tell us about the direction in which American literature is headed now, at the beginning of the 21st century.

  • American Film

    You will become acquainted with the study of identity representation in American film. What issues arise when studying the representation of identity (think of race, gender, sexuality) in American cinema? Per meeting, we discuss a particular issue (for instance, stereotyping, the male gaze, character engagement, queer subtext) and apply it to a number of films.

  • Genre and Literary Analysis (blended learning)

    This course will provide a grounding in critical analysis of 'genre' in English Literature, examining the specificities and characteristics that are associated with various genres of literature. You will become familiar with the terminology used in literary analysis and will be able to apply these terms in your own analysis of a literary text.