Toelatingsonderzoek: toelating 21+ zonder toelaatbaar diploma

Heb je geen diploma waarmee je toelaatbaar bent en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toegelaten worden op grond van het toelatingsonderzoek. Voor toelating tot een opleiding in studiejaar 2024-2025 kun je je aanmelden vanaf 1 oktober 2023.

Het toelatingsonderzoek houdt in dat je aantoont dat je over het benodigde niveau beschikt door toetsen op 6 vwo-niveau af te leggen en de behaalde certificaten in te leveren bij de VU. Je dient 21 jaar of ouder te zijn bij het begin van het studiejaar waarin je met de opleiding begint. Welke toetsen je moet behalen, hangt af van welke bacheloropleiding je wilt gaan volgen. Het toelatingsonderzoek biedt alleen toegang tot die specifieke opleiding in dat specifieke studiejaar.

Buitenlandse vooropleiding
Het toelatingsonderzoek is niet van toepassing wanneer je een buitenlandse vooropleiding hebt behaald en deze kan aantonen.  Meld je in dit geval aan via Studielink voor de gewenste bacheloropleiding en geef daar jouw behaalde buitenlandse vooropleiding aan. De toelatingscommissie zal jouw verzoek tot toelating in behandeling nemen en beoordelen of toelating op grond van jouw behaalde buitenlandse vooropleiding mogelijk is.

Neem bij vragen contact op met:

• de Studentenbalie (studentenbalie@vu.nl) als het een Nederlandstalige bacheloropleiding betreft
  • de contactpersoon van de desbetreffende bacheloropleiding als het een Engelstalige bacheloropleiding betreft. Contactinformatie vind je op de pagina van de opleiding

Aanmelddeadline 21+ Toelatingsonderzoek
Je dient je uiterlijk 15 december 2023 aan te melden in Studielink voor de gewenste bacheloropleiding om toelating via het toelatingsonderzoek te kunnen doen. Vanaf 1 oktober kun je hier het formulier vinden waarmee je een verzoek tot toelating kunt doen.

Aanmelden voor het toelatingsonderzoek

• Hoe meld ik me aan voor het toelatingsonderzoek?

1. Meld je via Studielink vanaf 1 oktober 2024 aan voor studiejaar 2025/2026. Rond daarna zo snel mogelijk je aanmelding af via je persoonlijke dashboard op VU.nl. Let op: de aanmelddeadline voor studiejaar 2024/2025 voor toelating op basis van het toelatingsonderzoek is reeds verstreken.
    2. Vul het toelatingsonderzoekformulier voor elke aanmelding in.  Voor instroom in het studiejaar 2024-2025 is de deadline hiervoor inmiddels verstreken op 15 december 2023. Zonder het toelatingsonderzoekformulier wordt je verzoek tot inschrijving niet in behandeling genomen.
    3. Rond je aanmelding tot 100% af in je persoonlijk dashboard op VU.nl.
    4. Maak de kosten voor het toelatingsonderzoek over aan de VU. De deadline hiervoor is inmiddels verstreken op 31 december 2023. Het verzoek tot inschrijving wordt niet in behandeling genomen wanneer niet op tijd is voldaan aan deze kosten.
    5. Je ontvangt daarna binnen 4 weken een officieel besluit over de toelatingseisen.
  • Kosten en betalingswijze

De kosten voor het toelatingsonderzoek zijn €100,- per studiejaar*.

Het verschuldigde bedrag dient uiterlijk 31 december 2023 op de rekening van de VU te staan.

Het bedrag kun je overmaken naar NL49DEUT0488004470 ten name van Vrije Universiteit Amsterdam onder vermelding van S+studentnummer + opleidingsna(a)m(en).

Wanneer de betaling is voldaan en je persoonlijke dashboard op VU.nl is voltooid, wordt je verzoek tot toelating in behandeling genomen en ontvang je binnen 4 weken een officieel besluit over de toelatingseisen.

De kosten voor het toelatingsonderzoek worden niet gerestitueerd, ook als je later besluit niet deel te nemen aan de opgegeven opleiding of als later blijkt dat je niet toelaatbaar bent tot de opleiding. Controleer dit van tevoren dus zelf goed!

*Kandidaten die hebben voldaan aan de betaling voor het volgen van het VASVU programma in het huidige studiejaar, zijn vrijgesteld van de toelatingsonderzoekkosten.

• Deadlines aanleveren documenten

Numerus fixus opleidingen: 15 juli 2024

• B Biomedical Sciences
    • B Computer Science
    • B Criminologie
    • B Gezondheid & Leven
    • B Geneeskunde
    • B Psychologie
    • B Tandheelkunde

Opleidingen met studiekeuzecheck: 31 augustus 2024

• Wat doe ik als ik de toetsen heb behaald?

1. Stuur de gewaarmerkte kopieën per post naar ons op of lever ze in bij de Studentenbalie. Gewaarmerkt betekent dat op de kopie toetsuitslagen een stempel en een handtekening staan van een officiële instantie waaruit blijkt dat de kopie overeenkomt met het origineel. Waarmerken kan bij de administratie van de instelling die het diploma heeft verstrekt of bij de Studentenbalie. Neem het origineel en de kopie mee als je ze bij ons laat waarmerken.
    2. Wanneer de VU jouw toelaatbaarheid heeft verwerkt, zie je dat terug in je persoonlijke dashboard op VU.nl. Mocht je nog steeds te horen krijgen dat jouw vooropleiding niet geverifieerd kan worden, neem dan contact op met de Studentenbalie door te bellen of mailen.
  • Welke toetsen moet ik maken?

Raadpleeg deze pagina Deficiënties wegwerken, voor een overzicht van instellingen waar je de toetsen kunt maken.

• Waar stuur ik een gewaarmerkte kopie van mijn toetsuitslagen naartoe?

Postadres

Vrije Universiteit Amsterdam
    Studie- en Studentadministratie
    De Boelelaan 1105
    1081 HV Amsterdam

Wil je meer weten?

Heb je vragen?

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl.

Of stuur een WhatsApp-bericht naar +31 (0)6 82548367.