Maak kennis met HOVO-docenten

Onze docenten zijn enthousiast over hun vakgebied en delen graag hun kennis met u.

Wat kunt u verwachten van onze docenten?

1. Kennis en deskundigheid
De docenten die bij HOVO college geven zijn verbonden aan een universiteit of hogeschool of hebben ruime ervaring op het gebied van onderzoek of onderwijs. Alle cursussen worden geëvalueerd door de onafhankelijke dienst Kwaliteitszorg van de Vrije Universiteit Amsterdam en worden besproken in de Programmacommissie van HOVO. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de faculteiten van de Vrije Universiteit Amsterdam.

2. Enthousiasme en inspiratie
Docenten geven college bij HOVO omdat zij graag hun kennis met u delen: hun drijfveer is enthousiasme over hun vakgebied en hun wens is u te inspireren.

3. En dat werkt: onze cursussen en docenten worden uitstekend beoordeeld!
Cursisten geven een gemiddelde beoordeling van de cursussen die overeenkomt met een rapportcijfer van ruim een 9 op de onderdelen ‘kennis’ (met vragen over leerdoelen, verwachtingen, et cetera) en ‘docent’ (met vragen over didactiek, aanspreekbaarheid).

In onderstaande interviews maakt u kennis met enkele van onze docenten.

• Andreas Wismeijer (onderzoeker en docent psychologie)
    “Net als de cursisten zie ik de colleges als een uitje: het is heerlijk om aan geïnteresseerde mensen les te mogen geven.”
  • Bert-Jan Lietaert Peerbolte (religiewetenschapper)
    “Hoewel de meerderheid van de Nederlandse bevolking niet religieus is, verdwijnt religie niet volledig. Eerder verandert het van vorm en patronen. Dit fenomeen onderzoeken is uitermate interessant.”
  • Frans Henk Hoekstra (kunsthistoricus)
    “Mijn grote passie is om mensen tijdens mijn colleges te verbinden met beeldende kunst.”
  • Henk Singor (oudheidkundige)
    “Mijn voorkeur voor de oudheid is deels een romantische kwestie, een vorm van gegrepen of aangesproken zijn door de wereld van Griekse mythen en sagen, beeldende kunst en literatuur, alles in het kader van een buitengewoon woelige en schokkende geschiedenis.”
  • Ingrid Glorie (Zuid-Afrikaanse letterkunde)
    “Als cursisten geprikkeld worden en ook na de cursus nog eens een boek van een Zuid-Afrikaanse schrijver oppakken, heb ik mijn doel bereikt.”
  • Jos Verhoeven (landschapsecoloog)
    “Ik wil mensen graag inzicht geven in de manier waarop onze planeet functioneert. En ik hoop dat er zo ook meer draagvlak ontstaat voor grote maatregelen, en dat dat misschien zelfs gedragsverandering bevordert.”
  • Judith Janssen (slaviste)
    “Sinds de inval in Oekraïne wil ik vooral met mijn cursisten de vraag verkennen of en hoe de Russische literatuur bijdraagt aan het imperialisme en kolonialisme van Rusland.”
  • Karel Onwijn (historicus)
    “Ik wil graag mijn studenten meenemen op ontdekkingsreis naar de voormalige Sovjet-landen, hen nieuwe perspectieven laten zien en hen aanmoedigen om problemen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen.”
  • Marcel Zwitser (musicoloog)
    “Mijn cursisten hebben vaak decennia ervaring in het bijwonen van concerten en opera-uitvoeringen. Mijn doel is om hen verdieping te bieden met betrekking tot de muziek waarvan ze houden.”
  • Merlijn Schoonenboom (historicus)
    “Zowel in Duitsland als in Nederland vind ik het intrigerend hoe het verhaal over het verleden steeds weer verandert als het heden verandert.”
  • Michiel Hagdorn (literatuurwetenschapper)
    “Ik geef veel colleges over literaire werken. Door de bagage die ik mijn cursisten meegeef, leer ik ze steeds dieper door te denken op de inhoud. Dat is heel dankbaar werk en maakt mijn vakgebied zo mooi. Het steeds verder voortschrijdend inzicht zorgt ervoor dat ik ook nog steeds bij leer.”
  • Nico van Straalen (bioloog)
    “De cursisten zijn erg betrokken, zitten op het puntje van hun stoel, heel anders dan bij gewone studenten. Ze mateloos geïnteresseerd in het ontstaan van het leven, maar ook in de evolutie van samenwerking en de stamboom van het leven.”
  • Peter Demant (hoogleraar internationale betrekkingen)
    “Wat ik zelf geleerd heb vervolgens aan anderen over te dragen en te problematiseren, vind ik inherent zinvol. Dat geldt in nog sterkere mate als het thema niet alleen ter individuele verrijking is, maar gaat om dilemma’s die ons allen rechtstreeks aangaan!”
  • Petra Bolhuis (docent filosofie)
    “Als docent probeer ik de filosofie uit de geschiedenis toe te passen op situaties in onze eigen tijd. Hoe kan die kennis relevant zijn voor de huidige samenleving? Dat geeft cursisten soms een verrassend nieuwe kijk op zowel de denkers van toen, als op de huidige tijd.”
  • Ronald Meester (hoogleraar kansrekening en waarschijnlijkheidsleer)
    “Het aantrekkelijke aan lesgeven bij HOVO is dat je weet dat de cursisten er echt voor kiezen en gemotiveerd zijn. Ik waardeer het feit dat de meeste mensen in de zaal zitten omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn.”
  • Simon Burgers (neerlandicus en musicoloog)
    “Ik vind het altijd een plezier om met deze groepen te werken: de cursisten staan vaak open voor wat ik aanbied - over onder meer muziek, literatuur, films en geschiedenis van Parijs.”
  • Thea Willemsen (kunsthistorica)
    “Ik wil mensen een beter begrip van de context meegeven waarin kunstenaars werkten en natuurlijk waarom kunstwerken op een bepaalde manier zijn gemaakt. Door in te zoomen op specifieke periodes en technieken wil ik laten zien hoe kunst evolueert en de samenleving weerspiegelt.”

Docenten uitgelicht

Meer informatie

Ga naar de pagina Praktische informatie en contact voor informatie over aanmelding, annuleren, MijnHOVO, voorzieningen en bereikbaarheid van de VU campus, en andere praktische zaken.