Incompany cursussen criminologie VU Law Academy

Op zoek naar een incompany cursus of opleiding op het gebied van criminologie?

De docenten van de VU Law Academy zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van criminologie en kunnen u en uw medewerkers inzicht bieden in wetgeving, rechtspraak en literatuur. Of u nu uw basiskennis wilt opfrissen, of juist behoefte heeft aan verdiepende inzichten binnen een bepaald onderwerp.

Samen bekijken we uw wensen en formuleren we een programma dat aansluit bij uw opleidingsbehoefte. Hierbij kunnen we ons baseren op een bestaande cursus, of geheel op maat een traject samenstellen.

Welke incompany cursus past bij u?
Bekijk hieronder het overzicht met expertisegebieden en enkele mogelijke voorbeeldcursussen die toegespitst kunnen worden op uw wensen. Weet u nog niet welke cursus het beste bij uw organisatie past, zoekt u een cursus op een ander onderwerp, of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!

Overzicht cursussen criminologie

• Expertisegebieden

• Alibibewijs
    • Criminele carrières van daders van ernstige criminaliteit
    • Criminele carrières van volwassen daders
    • De relatie tussen psychopathologie en geweld
    • De strafrechtelijke afdoening van geweld door psychiatrische patiënten
    • Financieel-economische criminaliteit
    • Geografische misdaadanalyse
    • Het effect van (forensisch psychiatrische) interventies
    • Instapmechanismen: hoe en waarom raken mensen betrokken bij zware criminaliteit?
    • Integrale veiligheid
    • Psychiatrie in detentie
    • Positieve veiligheid
    • Risicotaxatie
    • Stad, veiligheid en burgerschap
  • Voorbeeldcursussen

• De levensloop van criminelen: daders met een late start
      Na afloop van deze lezing heeft u meer kennis over waarom daders staten met criminaliteit en meer specifiek kunnen zij verklaren waarom verschillende daders dat op verschillende momenten in hun leven doen. Dergelijke verklaringen zijn van groot belang voor de succesvolle aanpak van criminaliteit.
    • De waarde van instrumenten voor risicotaxatie in het strafrecht
      In toenemende mate wordt in de gedragsdeskundige rapportage de resultaten van risicotaxatie-instrumenten gepresenteerd. In deze cursus wordt een beeld geschetst van de achtergrond en inhoud van deze instrumenten. Vervolgens wordt uiteengezet hoe de kwaliteit van deze instrumenten bepaald kan worden en wat op dit moment bekend is in de wetenschappelijke literatuur over de kwaliteit van de in Nederland gebruikte instrumenten. Centraal staat de vraag: in hoeverre is het mogelijk om met behulp van een risicotaxatie instrument de kans op recidive te voorspellen?
    • Financieel-economische criminaliteit
      Tijdens deze cursus kunnen de volgende onderwerpen behandeld worden:
      * Definities en kenmerken van financieel-economische criminaliteit
      * Fraude en werknemerscriminaliteit
      * Organisatiecriminaliteit
      * Daderprofielen van financieel-economische criminaliteit
      * Verklaring van financieel-economische criminaliteit
      * Regulering en toezicht in bedrijfsleven
      * Opsporing en strafrechtelijke handhaving

Een incompany cursus aanvragen

Wilt u weten wat de VU Law Academy voor uw organisatie kan betekenen, of heeft u al een specifieke opleidingsvraag? Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak.

Ireen Schouten

Opleidingsmanager incompany cursussen
T 020 598 6255.

E  i.schouten@vu.nl

Wij bellen u terug!

Nu geen tijd om te bellen of uw vraag in een bericht te verwoorden?

Stuur ons een e-mail met de dag en het tijdstip waarop we contact met u kunnen opnemen, dan bellen wij u terug op een moment dat het u schikt.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Portretfoto Ireen Schouten